Cîțu salvează Avioane Craiova cu ajutorul unei ordonanțe de la Dăncilă

Guvernul pregătește o hotărâre prin care obgligațiile companiei Avioane Craiova, deținută de statul român, vor fi transformate în acțiuni în baza Ordonanței Guvernului nr. 6/2019, emisă pe vremea Cabinetului Dăncilă. ”Conversia în acțiuni a obligațiilor fiscale ale operatorului economic menționat, se realizează în conformitate cu prevederile art. 1 și 4 din Ordonanța Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 264 din Legea. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare”, se arată în nota de fundamentare a proiectului amintit.

Societatea Avioane Craiova, la care Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului deţine 95,8401% din acţiuni, dispune de capacităţi de producție pentru modernizarea aeronavelor IAR 99 din dotarea Ministerului Apărării Naționale. Datoriile pe care le înregistrează sunt generate de cheltuielile pentru menţinerea şi conservarea capacităţilor de producţie pentru apărare în conformitate cu dispoziţiile tuturor actelor normative incidente.

Pentru a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare, debitorul trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții:

a) să nu îndeplinească condiţiile pentru a beneficia de eşalonarea la plată reglementată de Codul de procedură fiscală;
b) să prezinte un plan de restructurare şi un test al creditorului privat prudent, întocmite de un expert independent;
c) să nu se afle în procedura insolvenţei potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările și competările ulterioare;
d) să nu fi fost dizolvat, potrivit prevederilor legale în vigoare;
e) să aibă depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal.
f) să îndeplinească testul creditorului privat prudent.

Astfel, prin Decizia nr. 565/07.05.2020 a fost aprobată restructurarea obligațiilor bugetare ale companiei de către ANAF, conform Planului de restructurare prevăzut de Ordonanța Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, cu modificările și completările ulterioare.

Prin Planul de restructurare operatorul economic se obligă să stingă datoria de 45.481.306 lei prin conversia acesteia în acțiuni, în conformitate cu prevederile art. 264 din Codul de procedură fiscală, nerealizarea măsurilor conducând la creşterea plăţilor restante, creează instabilitate, agravează situaţia economico-financiară, existând astfel riscul ca acest operator economic să nu poată realiza produse şi servicii prevăzute prin Planul de mobilizare la nivelul cerinţelor FSNA. Conversia în acțiuni a datoriilor bugetare va asigura statului român un control sporit asupra unui operator economic de importanță strategică. Mai mult decât atât, prin elaborarea Planului de restructurare se propune redresarea Societății Avioane Craiova. pe mai multe planuri: economic, comercial, financiar și social, având ca scop principal plata datoriilor bugetare precum și relansarea activității.

Menţinerea obligaţiilor fiscale, a penalităților și majorărilor de întârziere diminuează posibilităţile de redresare ale acestui operator economic, creează vulnerabilităţi forțelor sistemului național de apărare privind siguranța aprovizionării cu armament, muniții, echipamente şi tehnică de luptă, cu consecinţe grave asupra capacităţii de apărare a ţării şi protejării în timp real a intereselor esenţiale ale siguranţei statului.

OG 6, emisă de Cabinetul Dăncilă, mult înfierat de către actualul premier, Florin Cîțu, reprezintă o oportunitate prin care o companie se poate redresa printr-un plan de reorganizare a datoriilor bugetare. De asemenea, actul normativ face posibilă ștergerea dobânzilor și penalităților și eșalonarea datoriilor principale către ANAF. În anumite condiții, se poate reduce până la 50% din datoria de bază. Totodată, OG 6 folosește un mix de instrumente consacrate de reorganizare judiciară, conform companiei CITR, specializată în insolvențe.

Potrivit notei de fundamentare, măsura conversiei în acțiuni a obligațiilor bugetare creează premise pentru revitalizarea şi evitarea deschiderii procedurii insolvenței asupra acestui operator economic şi menţinerea capacităţilor de producţie pentru apărare.

Conversia în acţiuni a obligaţiilor fiscale la operatorul economic din industria naţională de apărare se realizează prin Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului prin majorarea capitalului social pentru acţiunile emise în favoarea statului de operatorul economic menţionat şi înregistrarea operaţiunii de majorare a capitalului social la Oficiul Registrului Comerţului.

Mai mult decât atât, conversia obligaţiilor fiscale în acţiuni este una dintre măsurile de restructurare a obligațiilor bugetare prevăzute de OG nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, cu modificările și completările ulterioare și se face în urma întocmirii Testului creditorului privat prudent.

Majorarea capitalului social se realizează cu respectarea condițiilor impuse de legislația incidentă, cu respectarea dreptului de subscriere al acționarilor existenți. Aceasta are ca efect stingerea obligaţiilor fiscale și posibilitatea ca acest operator economic să-şi poată desfăşura activitatea ca unitate economică viabilă, să asigure un management performant şi să atragă fonduri pentru investiţii necesare retehnologizării şi modernizării în vederea realizării de produse/servicii necesare FSNA, la standarde NATO şi UE, în vederea apărării intereselor esenţiale de securitate.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Cosmin Pam Matei 4605 Articole
Author

8 Comentarii

  1. Mai fabricam avioane doar in poza . Tradatorul Radu Berceanu un ebbreu a dat planul avionului Shoim IAR 98 la ebvreii lui. Si nu a patit nimic .
    Oare dece??? de ce am ramas fara avioane de lupta in curru gol???
    Uraa traiasca generallii se-curristi.

    • Cîțu-PNL-USR+ continua „munca” cu privatizari pe stil vechi CDR?
      Clasic pe $1, indiferent ca valoarea reala poate sa fie si un miliard, taiat, vandut la fier vechi, construit blocuri si plecat peste mari si tari.

  2. Aasa cum nu ne trebuie autostrazi, nu ne trebuie nici avioane. E clar ca si uzina asta este pe duca.

  3. Pot fabrica drone,daca ii duce capul, arme care asigura viitorul razboiului

  4. Dupa ce s-au pierdut specialistii, dupa ce planurile lui Coanda s-au risipit?
    Absolventii facultatilor de azi, nu au cunostintele unui licean!
    Aici s-a vrut sa ajungem.

  5. Societatea de avioane, poate fi privatizat pentru a aduce tehnologie si management performant , dar nu Portul Constanta , pe vanzatorii de sclavi din Olanda au pus ochii si pentru care preacinstitii portocalii , ne pun conditii de neindeplinit pentru a imtra in Senghen. Mai bine le declaram razboi la batavii barbari decat sa le dam portul . Nu de alta dar este mai aproape de Afica si se pot reapuca de comertul cu sclavi africani (si dau vina pe romani) , pentru ca in Romania trafica de mult munca platita la pret mic (sclavie moderna , tip Boc) , sau credite cu dobanzi mari .

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.