Clopotele lui Eugen Cioancă plâng plecarea lui dintre noi

Vineri după-amiază a plecat dintre noi maestrul ceramist Eugen Cioancă, lăsând în urma lui nu doar imensa tristețe a celor care l-au cunoscut și iubit, ci și o operă de valoare universală.

Eugen Cioancă a fost unul dintre fondatorii Filialei Alba a Uniunii Artiștilor Plastici din România și președinte al ei până în 1990. A fost și va rămâne unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai artei ceramice de la noi, lucru atestat de participările lui numeroase la expoziții personale și de grup, din țară și străinătate. Un eveniment major al existenței sale artistice a fost expoziția Clopote, vernisată în urmă cu zece ani.

În acest sens, vom cita un fragment dintr-un articol semnat de Maria Lucia Munteanu și publicat în data de 3 iulie 2010, după vernisajul expoziției Clopote:

„Senzația irepresibilă este că expoziția Clopote a fost pregătită de toate căutările în materie de expresie artistică ale autorului dar și în materia căutării de sine și, implicit, a divinității. Pe acest drum era imposibil ca el să nu întâlnească simbolurile creștine între care clopotul, troița, crucea. În îmbinarea fericită dintre materiale – ceramică, lemn, material textil și metal – nimic nu este lăsat la voia întâmplării printr-o muncă pe cât de intensă, poate chiar istovitoare, pe atât de inspirată. La expresivitatea accentuată a fiecărei lucrări colaborează în mod impresionant cromatica rafinată, niciodată căzută în ispita vreunei exuberanțe frivole, simbolistica impregnată de sacralitate a reliefurilor de pe clopotele sculptate cu dexteritate de bijutier împătimit, legăturile subtile dintre diversele componente ale lucrărilor realizate din material textil, în aparență umil, precum sfoara. De fapt, în imagistica populară și mai ales în cea creștină, funia prin sinuozitățile imprimate de mișcarea ei preia simbolismul șarpelui. Un cuvânt aparte pentru auriul distribuit cu dreaptă măsură care participă la crearea desăvârșitei unități compoziționale a fiecărei lucrări dar și a ansamblului.

Un ansamblu plin de fast temperat, specific lăcașurilor de rugăciune și reculegere. Prin calitatea artei sale, probată și prin expoziția de la galeria municipală, Eugen Cioancă face recurs la memoria noastră paradisiacă, memoria luminii inițiale, a perfecțiunii, a lucrului extrem de bine făcut.
Nu în ultimul rând, vreau să spun că limbajul folosit în această expoziție este unul universal, inteligibil pretutindeni, de la Paris la Moscova și de la New York la Tokyo, întrucât el ține de cultura tradițională și de simbol, iar simbolurile fundamentale, ca revelații ale unor adevăruri eterne, sunt congruente în toate culturile.

În mod evident, Eugen Cioancă face acum o artă de natură să-l îndrepte spre împlinirea propriului destin, lucru care pe noi, atât cât putem înțelege fiecare, ne trimite fie și numai pentru un timp scurt, către rădăcinile noastre cerești, de care avem așa de mare nevoie în aceste vremuri sterpe din punct de vedere spiritual.”

Familia Cioancă anunță că trupul neînsuflețit al artistului a fost depus la capela Corona din cimitirul albaiulian Maieri. Slujba de înmormântare va avea loc luni, 7 septembrie 2020, la ora 13.00.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

2 Comentarii

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.