Damen renunță la administrarea Șantierului Naval Mangalia

Compania olandeză Damen Holding, acționar minoritar al șantierului naval de la Mangalia, a anunțat că renunță la administrarea afacerii de la malul mării, invocând diverse blocaje ale statului român, acționar majoritar.

”Damen Holding B.V. (Damen) este un actor strategic în industria construcțiilor navale din România, deținând și investind în cele mai mari șantiere navale din țară (Galați și Mangalia) și operând cea mai mare companie de proiectare navală din România. Totodată, prezența Damen asigură peste 3.500 de locuri de muncă pe plan local, peste 400 de proiecte au fost finalizate în România și au fost construite peste 30 de nave de apărare și securitate pentru 14 forțe navale și gărzi de coastă din întreaga lume, inclusiv pentru țări NATO și UE.

În 2018, Damen a decis să investească în Mangalia și a acceptat să transfere părții române 2% din acțiunile companiei care operează Șantierul Mangalia (permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval. Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul competitiv pe piața europeană. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat.

În momentul de față, prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia. Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia.

În plus, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanțare din partea partenerului român.

În ultimele patru luni, Damen a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra șantierului naval, a forței de muncă și a clienților. De exemplu, am informat pe larg autoritățile române și entitățile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare și am solicitat acțiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic și pentru o soluție rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activității șantierului naval și pentru a rezolva situația actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat.

În urma unei colaborări deja dificile și aflându-se acum în fața acestor schimbări unilaterale, Damen se confruntă astfel nu doar cu o încălcare a contractului, ci și cu încălcarea relației de încredere din partea statului român.

În acest sens, după o notificare anterioară de încălcare a contractului prin care Damen și-a exprimat pentru ultima dată disponibilitatea de a găsi o posibilitate pentru continuarea asocierii, la care nu s-a oferit nicio soluție de către partea română, Damen nu a avut altă opțiune decât să emită notificarea de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român.

Făcând acest pas, prevăzut în cadrul contractual al asocierii, Damen, în calitate de investitor străin, își protejează drepturile, investițiile, clienții și proiectele de la șantierul din Mangalia”, anunță un comunicat de presă Damen.

Legea la care se face referire – 187/2023 – a fost adoptată de Parlamentul României în 10 mai 2023 și publicată în Monitorul Oficial în 29 iunie 2023. Acuzațiile sunt că legea generează o încălcare flagrantă a angajamentelor asumate de Statul Român față de Damen în legătură cu investițiile strategice ale Damen Holding B.V. în șantierul naval Damen Mangalia.

Sursa citată mai amintește că în 2018, în contextul prăbușirii activității șantierului naval din Mangalia și a deciziei fostului acționar (respectiv Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd.), de a se retrage din societate, statul român a fost de acord cu preluarea de către Damen a participației coreene.

În prima etapa a tranzacției, Damen a achiziționat 51% din acțiunile DSMa de la fostul acționar, devenind acționarul majoritar al societății. Ulterior, în urma negocierilor, Damen a tranferat 2% din acțiuni către SN 2 Mai SA (care aparține Ministerului Economiei), astfel societate de stat a devenit acționar majoritar la șantierul Damen Mangalia. Transferul a 2% din acțiunile Damen către SN 2 Mai SA a avut loc sub condiția ca, pe întreaga durată a asocierii dintre Damen și Statul Roman (prin SN 2 Mai SA), Damen să dețină controlul managerial și operațional deplin asupra șantierului naval Damen Mangalia, permițând astfel Damen să gestioneze și să dezvolte activitatea în baza unui plan de afaceri elaborat de Damen. Compania consideră acum că acordul de asociere între Damen Holding B.V. și statul român este încălcat și transmite că decizia nu afectează în niciun fel Șantierul Damen Galați.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Cosmin Pam Matei 4634 Articole
Author

12 Comentarii

  1. Baietzeii astia au falimentat santierul si acum se uschesc. Stie cineva din guvernele MELE cati bani a incasat tara dupa ingineriile acestor mafioti?

  2. ÎNLOCUIȚI-I CU FIRME CHINEZE! ORICUM DE LA OLANDEZI AȘTEPTAȚI-VĂ LA MUȘCĂTURI ȘI MAI ADÂNCI ȘI MAI DESE! SAU LA RUȘI! SAU LĂSAȚI-L PUSTIU ! O SĂ MAI PLECE 4000 DE MUNCITORI ! ȘI CE-I CU ASTA ?NICI 1% DIN CÂȚI AU PLECAT MAI DEMULT! ….ȘI SĂ REZOLVE PROTECTORUL SITUAȚIA CĂ PROTECTORAȚII SUNT OCUPAȚI SĂ-ȘI SPARGĂ CAPETELE!

  3. Râd și curcile. Care Holanda! Când spui Holanda spui de fapt Hamerica. Și Hamericanilor le fuge Colonia România de sub picioare. Nu au decât opțiunea retragerii și cum nu suportă eșecele vor adopta tactica retragerii pârjolind totul, să nu mai rămână nimic în urma lor. Că asta este o veste tristă pentru români este altă mâncare de pește. Asta este soarta slugilor care se mută de la un stăpân la altul. E nevoie de o singură trădare și capeți statutul de trădător pe vecie. Și cu statutul de trădător niciunui stăpân nu-i mai pasă de tine. Doar te folosește.

  4. Aaaaa, uitasem!
    De ce oare s-a opus Haustria intrării Coloniei România în Șenghen! Păi, se luase deja decizia părăsirii Coloniei de către Hamericani în cazul în care lucrurile scapă de sub control. Și au scăpat. Desființezi granița cu Hungaria ca apoi să o înființezi la loc! N-are nicio noimă.
    Poate nu știați dar Haustria nu este membră NATO. Chipurile e un fel de neutră. O curvă care se dă virtuoasă.

  5. Ha, ha, haaaaa! Nu mai merge cu santaj pe shengen, acum vor luber la orice, cum au fost intelegerile initial in 2006-2007! Toti vin doar la completari si furat din Romania anului 2023, sa vedeti la anul ce malaxor folosesc toti pentru mari schimbari false peste noapte, tot pentru imbogatire prin furat cu legi cu dedicatie pentru ca, politicienii nu vor, efectiv, NU VOR SA EVOLUEZE TARA!. Ei respecta absolut tot ce au semnat in 2006-2007 la perioada aderarii chiar daca tara arde sau se scufunda.

  6. M-am saturat de pedofilii si fascistii olandezi ! Sa plece la mama lor !

  7. a se cauta americani,japonezi,norvegieni si a se aduce „cararea neasfaltata de la tara” in „soseaua marilor” de azi!
    care te-ai obisnuit cu strazi/trotuare jegoase -chiar si dupa ploaie- inseamna ca te-ai obisnuit si cu wc-ul ,din lemn,cu gaura in pamant si ceea ce n se pare JEGOS noua-tie ti se pare LUX 😉

  8. La fel ar trebui procedat si cu toate firmele si bancile austriece. Sa se duca invartindu-se.

  9. Șantierul Mangalia a mers bine cît au fost coreenii majoritari. El e în faliment nedeclarat de mult. Nu poate concura cu șantierele din China nimeni?Avem costuri mari cu energia, forța de muncă neproductivă, taxe mari. Se va închide sigur?Statul nu poate administra nimic eficient. Cu oameni nepregătiți care n-au lucrat o zi în privat nu poti performa. Toți în conducere sunt numiți politic. Adevărații santieristi sunt demult afara-Genova, Estoril, Bahamas, Gibraltar.

  10. Vagabonzii ăștia au distrus șantierul, dorind lucrul ăsta de la bun început. Olanda și Austria sunt state ostile nouă, dar noi, neavând vertebrate prontre conducători, nu reacționăm așa cum s-ar cuveni. Plecarea lor e o veste bună pentru Mangalia.

  11. Păi, bre.. Nu e primul caz și nu va fi nici ultimul caz,..Nu poți să ai incredere in român,.. Nici in autorități, nici in angajați.. Se fură in stil barbar..Dispar utilaje,. dispare mai tot.. Păi cum să poți funcționa asfel ? Uite un caz ecent in care de față cu poliția s-a furat un vagon de ingrășăminte chimice.. Cum explici ?? Care este atașamentul românului față de o firmă..și in fond față de propria lui țară.. Nimic bre,. Vorbe și gura ruptă cu vânturare de tricolor.. De nu te duce purdanul haurit cu autobusele și nu te plătește, hrănește, echipează,.. apoi nu ești nici român, nici patriot bre,. Ești doar o turmă de dobitoace cu ochii-n soare..

  12. Buna ziua,
    Damen Mangalia are resurse umane valoroase, expertiza si capacitate tehnica declarata pentru a construi rapid si extrem de bine navele atat de necesare Flotei Romaniei si din acest punct de vedere este un esec formidabil din partea decidentilor nostri si in totala contradictie cu asa zisul patriotism economic la care facea trimitere al nostru prim ministru Marcel Ciolacu.
    Iar in materie de constructii navale, olandezii sunt chiar priceputi si al naibii de buni si au cu ce sa se prezinte, si cel mai probabil ca acesta este motivul pentru care astazi , speculez recunosc, ca lobystii romani sau useful idiots isi incaseaza incaseaza primele babane pentru ca au inlaturat/ compromis increderea Olandei in bunele intentii ale Roaniei pentru derularea de afaceri reciproc avantajoase pe zona constructiei de Corvete Militare

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.