Debandadă în gestiunea ICR

Curtea de Conturi a desfășurat în 2019 un audit financiar la Institutul Cultural Român și a constat denaturări semnificative ale situațiilor financiare, valoarea totală a abaterilor situându-se mult peste pragul de semnificație, dar și pentru faptul că măsurile din deciziile anterioare ale Curții de Conturi nu au fost implementate.

Abaterile, erorile și deficiențele identificate  privesc activitățile de organizare și conducere a evidențelor contabile, implementarea sistemului propriu de control intern managerial, acordarea
unor drepturi salariale, decontarea cheltuielilor cu deplasările, modul de derulare a achizițiilor publice, precum și procesul de inventariere a elementelor patrimoniale ale ICR pentru anul 2018. În acel an, conducerea ICR a fost asigurată de Liliana Țuroiu.

Institutul nu a înregistrat în evidențele contabile și nu a raportat în situațiile financiare încheiate la 31.12.2018 drepturi de natură salarială izvorâte din hotărâri judecătorești definitive, devenite executorii în anul 2018, în sumă estimată de 385 .000 lei, sumă neactualizată cu rata inflației și cu dobânda legală aferentă. Au fost efectuate cheltuieli din creditele bugetare fără respectarea clasificației bugetare, prin suportarea de la articolul/alineatul bugetar de bunuri și servicii „Deplasări interne, detașări, transferări” a drepturilor de delegare, care ar fi trebuit suportate de la articolul/alineatul bugetar de personal „Drepturi de delegare”.
Nu au fost respectate prevederile legale privind evidența imobilizărilor necorporale prin înregistrarea globală în evidența contabilă a doar două licențe, deși într-un caz au fost achiziționate 19 licențe Office, iar în celălalt caz, 230 de licențe Gov Band Essential.

În anul 2018, la nivelul ICR nu a fost implementat în totalitate sistemul propriu de control intern managerial, potrivit prevederilor OSGG nr. 400/2015 până la abrogare și a OSGG nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice. Nu au fost identificate funcțiile sensibile, nu a fost aprobat Centralizatorul riscurilor, iar procedurile operaționale nu au fost actualizate și completate conform modificărilor organizatorice și legislative intervenite. Nu au fost implementate standardele de control intern managerial: Standardul 2 – Atribuții, funcții, sarcini, Standardul 3 – Competență, performanță, Standardul 8 – Managementul riscului, Standardul 9 – Proceduri, Standardul 10 – Supravegherea, Standardul 12 – Informare și comunicare, Standardul 4 – Structura organizatorică, Standardul 13 – Gestionarea documentelor. Au mai fost identificate disfuncționalități în activitatea de registratură electronică, prin autorizarea oricărui salariat de a introduce numere de intrare/ieșire a corespondenței, fără înregistrarea cronologică a acesteia fiind permis chiar și antedatarea documentelor.

La nivelul Institutului au fost identificate neconcordanțe între obligațiile bugetare înregistrate în evidența contabilă și cele din evidența fiscală, reflectate în Fișa sintetică totală. În consecință, s-a constatat că entitatea a efectuat plăți pentru care nu a depus sau a depus incorect declarațiile privind obligațiile de plată aferente. Personalul de specialitate juridică din ICR și, ulterior, societatea civilă de avocatură contractată nu au perseverat în argumentele și solicitările adresate instanței pentru susținerea intereselor legale, juridice și financiare ale institutului și, implicit, ale statului în litigiile privind solicitarea unor drepturi salariale, începând cu luna iunie 2017, în care Institutul a avut calitatea de pârât.

Mai mult, în luna decembrie 2017, reprezentanții ICR au aprobat calculul și plata către salariații ICR a corecțiilor salariale. În vederea susținerii și apărării intereselor legale ale Institutului, prin întâmpinările depuse în dosarele pe rol nu s-a insistat pentru solicitarea unei expertize de specialitate privind modul de stabilire a drepturilor salariale și nici nu au fost prezentate instanței de judecată constatările și concluziile auditorilor publici externi ai Curții de Conturi prezentate în anul 2018 în Procesul-verbal de constatare și în Decizia referitoare la modul nelegal de stabilire a corecțiilor salariale de către Institut. În plus, Institutul a încheiat un contract de servicii juridice de asistență și reprezentare în fața instanțelor judecătorești cu o societate civilă de avocați, în condițiile în care entitatea avea organizat un compartiment juridic și nici nu a justificat temeinic necesitatea serviciilor juridice achiziționate.

Ca urmare a funcționării necorespunzătoare a controlului intern/managerial, dar și ca urmare a faptului că nu a fost elaborată și aprobată o procedură operațională privind cheltuielile de deplasare efectuate de salariații ICR s-au constatat deficiențe cauzate de nerespectarea principiilor economicității, eficienței și eficacității. Deconturile de cheltuieli întocmite nu au prezentat informațiile minimale necesare pentru calculul drepturilor cuvenite (ora plecării/sosirii) și pentru calculul diurnei și cazării, iar în unele situații nu a prezentat vreo confirmare și/sau documente justificative anexate care să certifice deplasarea în străinătate (boarding pass/factură de cazare/bonuri din țara unde s-a făcut deplasarea, copii de pașaport etc.), existând astfel posibilitatea ca deplasarea să nu fi fost realizată și să se încaseze nejustificat indemnizația de delegare.

Au fost și situații în care nu s-a putut justifica temeinicia deplasărilor prin raportare la sarcinile de serviciu înscrise în fișele de post, în care bugetul ICR a fost prejudiciat ca urmare a plății unor cheltuieli de deplasare în străinătate efectuate în mod nejustificat sau necuvenit, dar și în care decontarea s-a făcut pentru cazarea într-o structură hotelieră de confort superior (cameră în regim de 4 stele și nu una de 3 stele). Institutul nu a calculat penalități de întârziere asupra avansurilor de deplasare care nu au fost justificate sau restituite în termenul legal, conform dispozițiilor legale aplicabile.

Conform Curții, Institutul nu a respectat obligația de a ține o evidență a tuturor achizițiilor directe de produse, servicii și lucrări ca anexă la Programul anual al achizițiilor publice realizate pe bază de facturi, comenzi etc. Entitatea avea obligația ca trimestrial să transmită în Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice o notificare cu privire la achizițiile directe, grupate pe necesitate, care să cuprindă cel puțin obiectul, cantitatea achiziționată, valoarea și codul CPV. Au fost efectuate cheltuieli pentru servicii de consultanță în achiziții publice, fără respectarea principiilor bunei gestiuni financiare, utilizând neeconomicos fondurile publice prin apelarea la servicii de consultanță în achiziții publice sub formă de contract tip abonament, în locul specializării personalului propriu.

Acțiunea de inventariere a elementelor patrimoniale ale ICR pentru anul 2018 s-a realizat într-o manieră formală, fără a fi respectate prevederile legale incidente. Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii nu a fost înregistrat la registratura entității și nu a prezentat informații privind bunurile propuse la casare. Au fost identificate liste de inventariere numai pentru active fixe (corporale și necorporale) și obiecte de inventar, dar fără a fi întocmite distinct, pe locuri de folosință, confirmările de solduri de la furnizori și clienți fiind transmise de reprezentanții ICR după finalizarea acțiunii de inventariere. Listele de inventariere nu au fost semnate pe fiecare filă, ci doar pe ultima.

Ocuparea posturilor vacante din structura ICR prin detașarea unor persoane din sectorul privat s-a realizat fără respectarea condițiilor impuse de legislația în domeniu, respectiv fără îndeplinirea condițiilor de vechime în muncă și specialitate specifice posturilor vacante, conducând la efectuarea de plăți necuvenite în sumă de 36 mii lei. Suma a fost calculată ca diferență între salariile plătite ca urmare a detașării pe funcția de expert 1A și salariile ce se cuveneau funcției și gradului de debutant, conform prevederilor legale. Entitatea a menținut nejustificat în contul „Decontări din operații în curs de clarificare” suma de 290.ooo lei, reprezentând penalități și cheltuieli de executare silită stabilite prin sentință judecătorească, constatându-se că informațiile cuprinse în situațiile financiare au fost denaturate.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4599 Articole
Author

3 Comentarii

  1. ICR este tot o facatura sorosista. Filialele sunt adevarate cuibusoare de nebunii, pline de agenti SIE si de pilosi fara valoare, care numai cultura nationala nu promoveaza. Sau ati uitat de pu..tza lui Patapiewicz si de magarusul su zvastica pe cur? Normal, aceasta organizatie ar trebui desfiintata si infiintate sectii de cultura pe langa toate ambasadele.

  2. Astia nu erau baietii aia cu facem expozitii pentru pilele nepotii fratii surorile membri de partid si sifonam banul public pe vrajeala? Un fel de gabi firea..

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.