Despre Decizia Curţii Constituţionale nr.51/2016 – scurt comentariu

Centrul de Resurse Juridice constată că dezbaterea publică generată de publicarea motivării deciziei Curţii Constituţionale este departe de a indica rădăcinile reale ale problemei folosirii mijloacelor de supraveghere în strângerea probatoriului procesual penal.

Această decizie nu dărâmă România, ci o face o ţară normală.

În ciuda celor afirmate de către directorul SRI: „astfel, în procesul penal, nu vor mai putea face obiectul instrumentării cu mijloacele tehnice complexe dezvoltate de SRI infracţiuni precum cele de spionaj-trădare, terorism, criminalitate organizată transfrontalieră, contraproliferare, criminalitate informatică şi, nu în ultimul rând, fapte de mare corupţie,ce reprezintă ameninţări grave la adresa securităţii naţionale”[1], Serviciul Român de Informaţii (ori alte structuri de informaţii) nu are abilitatea legală de a instrumenta infracţiuni. SRI adună doar informaţii, iar transformarea informaţiilor, acolo unde este necesar, în probă este sarcina exclusivă a organelor de urmărire penală. De altfel, activitatea de informaţii are caracter de secret de stat[2], lucru incompatibil cu publicitatea şedinţei de judecată şi dreptul la apărare.

Fosta Securitate avea atribuţii depline de cercetare penală. Respectiv făcea dosare, aduna probe. Dorim ca acest lucru să continue, ori dorim ruperea definitivă cu trecutul, profesionalizarea ofiţerilor de poliţie judiciară şi a parchetelor? Pentru că orice structură, cu atât mai mult una militară şi secretă, le-ar face treaba, slăbeşte de fapt instituţii cheie ale statului: poliţia şi parchetele. Aceasta este, de fapt, întrebarea de la care trebuie pornită dezbarea în societate: cui acordăm puterea de a investiga, de a strânge probe? Până acum, Statul a hotărât să investească numai în tehnica de interceptare a SRI. Nu în parchete, nu în poliţie. Ca înainte de 1989. Asta arată un filon de gândire perpetuat cu sârguinciozitate 26 de ani. Şi asimilat de către societate prin propaganda continuă exercitată de diverşi formatori de opinie.

Cum este posibil ca DIICOT, parchetul specializat în combaterea crimei organizate şi terorismului, să nu aibă propriul corp de poliţie judiciară? Doar România este, de pildă, unul dintre furnizorii de reţele de trafic de persoane spre Europa, angajând sume de bani care rivalizează, probabil, cu infracţiunile de corupţie. Cum este posibil ca, deşi legea le-o permite de 12 ani, să nu aibă niciun fel de posibilitate tehnică de supraveghere? Cine a hotărât asta şi cine răspunde pentru asta?

Cum este posibil ca SRI să fie declarată autoritate naţională în materia interceptării comunicaţiilor printr-o hotărâre nepublică a CSAT?

Cum este posibil ca CSAT să se transforme în organ legiuitor şi să adauge la Legea siguranţei naţionale noi atribuţii în sarcina SRI (desigur, hotărârea e nepublică)?

Cum este posibil ca prin acte absolut secundare, cum ar fi protocoale ori hotărâri CSAT, să supralegiferăm (evident, toate nepublice), mai ales că suntem în zona drepturilor şi libertăţilor fundamentale?

Discuţia este, deci, despre o societate democratică. Poate vor scăpa câţiva potenţiali infractori odată cu publicarea acestei decizii (deşi nu cred că interceptările sunt singurul mijloc de probă), dar cred că este mai important să ne curăţăm de metehnele trecutului. Nu ştiu dacă vom reuşi: iată, mâine se reuneşte CSAT-ul şi cine ştie ce alte lucruri secrete, care adaugă la lege, vor hotărî.

Despre toate aceste lucruri ar trebui să discutăm.

Georgiana Iorgulescu,

Centrul de Resurse Juridice



[1] Sursa: http://www.hotnews.ro/stiri-esential-20856795-hellvig-sri-decizia-ccr-impact-cert-asupra-securitatii-nationale-consideram-vor-afectate-dosarele-aflate-diferite-faze-ale-justitiei.htm

[2] Art.10 din Legea 51/1991 privind securitatea naţională a României

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Georgiana Iorgulescu 5 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.