Licitaţia se reia în condiţiile iniţiale

Firea câştigă, industria românească pierde

Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a respins, în 26 octombrie, mare parte din contestaţiile depuse de mai multe firme vizavi de condiţiile licitaţiei PMB de 100 de milioane de euro pentru 400 de autobuze noi, diesel, pentru Regia de Transport Bucureşti. Cel mai important motiv pentru care licitaţia PMB era contestată viza neîmpărţirea pe loturi a autobuzelor – făcută de BMC Trucks, singurul producător de autobuze diesel din România. Această firmă arăta că, prin cererea Primăriei de a se livra trei tipuri de autobuze, cu trei feluri de ampatament, doar toate realizate de acelaşi producător, s-ar urmări direcţionarea contractului, pentru că doar un gigant internaţional are capacitatea de a livra imediat trei modele, firmele mici având , de obicei, doar un model. De asemenea, producătorul cu fabrică în Ciorogârla a mai acuzat PMB că nu este interesată de economii, nefăcând împărţirea pe loturi, pentru că modelul lor, care reprezintă 90% din numărul total de autobuze cerut de Primărie, este cu până la 30% mai ieftin faţă de chiar preţul “ţintă” bugetat de la Bucureşti.

Această contestaţie a fost respinsă însă de CNSC, Consiliul motivând că legea nu impune o împărţire pe loturi a unui contract.

Licitaţia PMB a fost suspendată în septembrie, ca urmare a contestării de către şapte firme a unor condiţii din caietul de sarcini, a documentaţiei de atribuire sau a termenului pentru depunerea ofertelor. Aceste firme sunt BMC Truck & Bus(din Ciorogârla), Solaris Bus(Polonia), Central Board of Smart Consultants, Ingenios.ro, Otokar(Turcia), prin două subsidiare, şi MHS Truck & Bus. Mare parte din aceste contestaţii au fost respinse acum de CNSC.

Problemele primarului Firea

Dacă niciunul dintre contestatari nu atacă la Curtea de Apel deciziile CNSC, atunci PMB trebuie să dispună reluarea licitaţiei în 10 zile de comunicarea deciziei. În mare, CNSC a decis ca licitaţia pentru autobuze să se reia în condiţiile dorite iniţial de Primăria condusă de Gabriela Firea. Aceasta chiar se plângea, recent, că planul ei de a moderniza flota RATB este blocat de contestaţii ale unor firme pe care le-a numit “contestatari de profesie”. “Legislația actuală — și am discutat de mai multe ori la Parlamentul României, în vederea modificării, inclusiv la Asociația Municipiilor din România — permite oricărui SRL să conteste o licitație, fără să aibă nici măcar cea mai mică taxă principială de plătit, o cauțiune, care poate să reprezinte o sumă inițială plus un procent din valoarea contractului. Așa se întâmplă în toată Europa”, arăta edilul. Firea ameninţa chiar cu judecata pe acei “contestatari de profesie”, din pricina unor declaraţii în mass-media ale acestora, în care era acuzată PMB că nu dă şanse egale tuturor participanţilor şi că urmăreşte “direcţionarea contractelor”.

Singurul producător român nu poate participa

“Contestatarul de profesie” este BMC Trucks, din Ciorogârla, singurul producător român de autobuze diesel – modelul Euro Bus, care a mai vândut câteva unităţi unor primării din ţară, precum cea din Caranşebeş ori Târgu – Jiu. Prin vocea directorului Silvia Colacea, firma a acuzat PMB că încearcă să restrângă concurenţa cerând, în caietul de sarcini, trei modele de ampatament 12, 10 şi 18 metri, de la acelaşi producător, precum şi cifra de afaceri de zeci de milioane de euro, plus o experienţă considerabilă în domeniu. Condiţii pe care productprul român nu le îndeplineşte, fiindcă este o firmă relativ nouă, care a început să producă doar din 2012.  „Ne deranjează faptul că  toate cele 400 de autobuze, din care 320 sunt cu o lungime de 12 metri, din tipul celor pe care le producem și noi, vor să fie achiziționate la pachet, adică fabricate de același producător.

Am cerut clarificări, au fost depuse și două contestații. Încercăm să participăm la licitație și să oferim o oferta bună pentru cele 320 de autobuze de 12 metri. Prețul nostru, fără a fi mai puțin calitativi decât celelalte părți, ar fi cu 20-30 de mii de euro/autobuz mai ieftin decât la cele care vin din afară”, punctează Silvia Colacea. O împărțire pe loturi, în funcție de tipul de autobuz, ar fi fost echitabilă, generând și o importantă economie la bugetul primăriei, susține Silvia Colacea.

Chestiunea eliminării concurenței  a fost rezolvată în mod simplist de către juriștii care au supervizat conceperea caietului de sarcini. „Au răspuns că pot intra într-o asociere sau să recurg la un terț, chestiune care pot fi invocate teoretic, dar sunt imposibil de pus în practică. Este așa o chestie de dat în freză! Cu cine să mă asociez ca să ofer 400 de autobuze, când cerința lor este clară: 400 de autobuze fabricate de același producător, sub aceeași marcă. Ei spun că nu au obligația să împartă pe loturi această licitație. Practic, concurența este eliminată. Au mai introdus și anumite specificații tehnice pentru a restrânge cât mai mult concurența. Nu merg pe zvonurile vehiculate, că ar fi Mercedes. Din punctul meu de vedere, ținând cont de renume, poate că ar fi OK. Dar, să nu ne trezim cu surprize care să aducă în prim plan o marcă a carei calitate să fie îndoielnică și să forțeze piața cu un preț redus, dar cu autovehicule de o calitate contestabilă. Tot ce le trebuie este omologarea RAR europeană sau națională”, reclamă directorul BMC.

Firea chiar a apelat la instanţă

După toate ieşirile în media ale BMC, Firea s-a ţinut de cuvânt şi a acţionat în instanţă firma. Acţionarul majoritar Sinan Kilici a declarat că a fost înştiinţat că este dat în judecată şi aşteaptă citaţia de la tribunal pentru a şti cum să îşi pregătească apărarea ţi ce pretenţii are Primăria. “Licitaţia se va face, până la urmă, aşa cum se stabilise iniţial”, spune, resemnat, acesta.

La prima licitaţie s-au înscris Anadolu Automobil Rom SRL, EVW Holding SRL, BMC Truck&Bus SA, MHS Truck&Bus SRL, Mercedes Benz Romania SRL, Briari‘s Ind SA, SC MLD Guns SRL, Megarosa Trade SRL, Ecopel SRL, Solaris Bus&Coach SA, Nera Caroserii SRL, Best Achiziţii SRL, Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret AS, Thoreb Information Systems şi MAN Truck & Bus AG. Rămâne de văzut cine dintre aceste firme va şi depune o ofertă concretă, odată ce licitaţia se va relua.

Preţul mediu “ţintă” stabilit de PMB pentru cele 400 de autobuze este de circa 240.000 de euro pe unitate. 320 dintre acestea sunt de 12 metri, 50 de autobuze de 10 metri şi 30 de 18 metri. Singura firmă care şi-a anunţat preţul pentru produsul pe care îl vinde este BMC – circa 170.000 de euro.

România nu are ca producători de autobuze decât două firme, una este cea din Ciorogârla iar cealălaltă este Astra Bus Arad, dar, la Arad, nu se produc decât autobuze şi troleibuze electrice, Astra fiind astfel în imposibilitatea de a concura la această licitaţie de la Bucureşti. Mai era şi Roman Braşov, care a lansat , în urmă cu câţiva ani, un model de autobuz diesel , destinat în principal municipalităţilor, dar nicio primărie din ţară nu l-a dorit, aşa că proiectul a fost îngropat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Mihai Soare 1071 Articole
Author

8 Comentarii

  1. Mihai Soare … , ai habar cum arată un autobuz cu ampatament de 18 metri ,pentru străzile Capitalei … ?

  2. nimic nou…ramane important cat intra in punga cu semn … altceva nimic nu mai conteaza …

  3. Scart Martita ca ai dat opeste …Firea ‘ crema interesekor de partid PSD !!!, in rest, fara cuvinte, in Romania „interesele de partid sunt BAZA societatii, faot invatat in perioada comunista si care … continua cu mult arg.

  4. noroc că erau diesel şi nu poluează!!!!dacă erau electrice se curentau călătorii şi îi trăgea curentul.

  5. Trebuie sa existe conditii de participare si a firmelor romanesti! Trebuie scoasa cerinta experientei si cifrei de afaceri! In aceste conditii romanii nu mai pot concura, desi traditie fusese, la autobuze, tramvaie, troleybuze sau vagoane de metrou, dar s-a distrus! Daca nu luam si autobuze romanesti, mai produce si Brasovul, tramvaie, produce ITB si Aradul, vagoane de metrou, care se pot produce la Arad, se alege praful de tara asta! u nde sa lucreze oamenii, daca nu in fabrici ce produc pentru Romania? Nu-i buna nici contestarea licitatiei de dragul contestarii, dar putina logica economica trebuie avuta! Asa vor vinde numai strainii in Romania, inclusiv flori, arbori si arbusti, etc, toate licitate de primarii!

  6. troleibuzele sunt TOT electrice, la fel cu tramvaiele! Diferenta este ca NU au nevoie de sina si nu se mai FURA atat si, VIATA CALATORILOR & SOFERILOR este MULT MAI PROTEJATA! COSTURILE fiind MULT mai MICI: un troleibuz costa cu 15% mai putin decat un AUTOBUZ si NU ARE NEVOIE DE INFRASTRUCTURA SPECIALA SCUMPA si PERICULOASA — sine, statii inmijlocul drumului!

  7. FIREA ARE DREPTATE,la ce bun trei tipuri de autobuze de trei feluri cu trei feluri de piese de schimb si intretinere,iar „producatorii” romani, care de fapt sunt doar niste incropitori cu piese tot din afara si cu piesaraie in mare parte nebrenduita,pot sa isi desfaca realizarile in restul tarii,pe cereri mai reduse, unde nu vin cei mari, sau chiar si in restul planetei,prin Asia sau Africa,la pretentii mai mici.De unde au ei tupeul si de unde s-au invatat ei ca musai trebuie sa ii miluiasca mereu bucurestenii si ca Primaria Capitalei trebuie sa le fie mereu casa de binefacere? In Bucuresti cu situatia transportului in comun nu prea mai este de glumit si de aceea nu este cazul de umblat cu experimentari autohtone.Plus ca o alegere proasta va cadea pe capul lui Firea,indiferent de alte cauze.Asa ca FIREA ARE DREPTATE.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.