Frumusețe conștientă – expoziție Yvonne Hasan

Miercuri, 25 septembrie, va avea loc la vernisajul expoziției Frumusețe conștientă – expoziție Yvonne Hasan, la Galeria Sector 1 (în cadrul Combinatului Fondului Plastic).
O premieră în programul curatorial al Galeriei Sector 1, Frumusețe conștientă marchează debutul colaborării cu patrimoniul de lucrări al artistei Yvonne Hasan. Expoziția urmează retrospectivei Yvonne Hasan de la MNAC și urmărește ca rezultatul procesului de creație al artistei să fie mai apropiat publicului și mai bine înțeles.

Expoziția este curatoriată de Adrian Buga.

Expoziția Frumusețe conștientă își propune să pătrundă în intimitatea procesului de creație care imită devenirea vieții în sine: viața Yvonnei Hasan cu toate detaliile vremurilor în care a trăit și pe care le-a cronicat vizual în opera sa artistică, în scrierile sale, în imaginile țesute, în reliefurile colorate, în colajele și acuarelele sale.
Frumusețe conștientă, prima expunere a unei părți din patrimoniul de lucrări al artistei Yvonne Hasan într-o galerie de artă privată, încapsulează viața proprie într-un jurnal vizual, plin de parfumul epocii.
“Dacă contextualizăm perioada anilor în care și-a construit laboratorul artistic, ne este mai ușor să ne poziționăm corect față de planul complet al operei sale. Buna prietenă, Nina Cassian, scrie despre lucrările artistei: dincolo de ramele și de limitele lor, aceste obiecte visează și respiră, tinzând să se restituie, să se adaoge naturii din care s-au născut, ceea ce reprezintă unul din rolurile fundamentale ale artei: acela de a îmbogăți preajma existenței noastre cu frumusețe conștientă, valoare și semnificație.
Aceste obiecte expuse aici, care visează și respiră, încearcă să ni se destăinuie, atât prin rațiunea autoarei, cât și prin forța lor estetică și particulară. Chiar și inserția din Autoportret este grăitoare, punctând vremurile și idealul frumuseții prin ambalajul reciclat în artă: produs superior – Monalisa, săpunul epidermelor sensibile. Realitatea concretă a artistei, materializatǎ în opera sa, este locul în care se unește gândirea vizuală cu o imaginație perceptivă. Este un loc rece, în care artista este ancorată zi cu zi. Acest loc rece e viața banală, a detaliilor mărunte pe care Yvonne Hasan le transformă ─ cu mijloace artistice și conștiente  ─ în artă.
Prin „frumusețea conștientă” de care pomenește Nina Cassian, trebuie sǎ înțelegem efortul voit al Yvonnei Hassan de a se sublima în opera sa. A vedea, a înțelege și a fi, unde a fi trebuie ghidat spre a fi imaginat și a fi perceput, prima dată de artistă, apoi de noi – privitorii.” – Adrian Buga

 

YVONNE HASAN, artist, istoric de artă și profesor, s-a născut la 12 ianuarie 1925, în București, și a decedat în ziua de 10 august 2016. A absolvit Facultatea de Filosofie a Universității București, specialitatea estetică, istoria artei. A studiat cu M.H. Maxy și, ulterior, cu Alexandru Ciucurencu. A fost membră a Uniunii Artiștilor Plastici de la înființare. Din 1956 până în 1982 a fost profesor la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, din București, Catedra de istorie a artei. Și-a susținut doctoratul la aceeași instituție de învățământ cu o teză despre Paul Klee. Este autoare de cursuri, studii, articole de istoria artei (o parte dintre ele sunt prezentate pe acest site). În 1999, a publicat la Editura Meridiane volumul „Paul Klee și artă modernă”. A avut nouă expoziții personale la București, una la Tel Aviv și a participat la numeroase expoziții de grup după 1945.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.