Întrebarea lui Isărescu: Ce facem cu banii din împrumuturi?

Datoria publică a României nu este foarte mare, dobânzile pe care le plătește România sunt mici însă problema cea mare este cum utilizăm banii luați cu împrumut, potrivit guvernatorului Mugur Isărescu. ”Îndatorarea țării arată bine, ponderea datoriei NU a crescut ca pondere în PIB. Suntem la 35% datorie publică în PIB, printre țările cu cea mai mică datorie. Agențiile de rating văd asta, iar împrumuturie României se fac în volume mari și la dobânzi mici. Problema nu este asta ci ce anume facem cu banii”, a spus Isărescu. Acesta s-a referit, fără sa menționeze cu subiect și predicat la nivelul foart scăzut al investițiilor și la politica guvernamentală de a mări salariile și pensiile, bani care provin din credite. ”Foarte multe dintre investiţiile publice sunt blocate din cauza birocraţiei, hăţişului administrativ, contestaţiilor depuse şi nerespectării de către constructori a clauzelor contractuale, au susţinut recent premierul Viorica Dăncilă şi ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici în cadrul dezbaterii „Upgrade România: marile proiecte de investiţii în 2019”.

Ministerul Finanțelor se va împrumuta în acest an de aproximativ 72 miliarde de lei de pe piețele interne și externe pentru a acoperi deficitul bugetar, de 2,76% din PIB, adică 28 miliarde de lei, și pentru refinanțarea datoriei, în sumă de 44 miliarde de lei, se arată într-un document semnat de ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici. S-ar putea spune că statul român se împrumută cu 197,2 milioane de euro pe zi. Pentru că nu are bani să acopere cheltuielile lunare, adică salarii, pensii, suvenții, ajutoare, investiții etc, statul este nevoit să apeleze la banii altora. Ținând cont de obiectivul limitării riscului valutar cât și de cel al dezvoltării pieței titlurilor de stat, deficitul bugetar urmează să fie finanțat în proporție de circa 75% de pe piața internă și respectiv 25% de pe piața externă. Finanțelor au vederea atragerea de resurse financiare de pe piețele externe prin emiterea de euroobligațiuni într-un volum de 4,25 miliarde de euro, în funcție de evoluțiile, condițiile și oportunitățile financiare internaționale, în valoare de aproximativ 0,2 miliarde de euro. Prin împrumuturile externe, ministerul are în vedere reducerea riscului de refinanțare prin extinderea duratei medii rămase a portofoliului de titluri de stat, în condiții avantajoase de cost și pentru diversificarea bazei investiționale, precum și consolidarea rezervei financiare în valută existentă la dispoziția Trezoreriei Statului.

Finanțele au în vedere, de asemenea, emiterea unui volum de titluri de stat pe piața internă în 2019 în sumă de 49-50 miliarde de lei, cu o structură a maturităților de circa 25%/75% (termen scurt versus termen mediu și lung), prim emiterea următoarelor instrumente: certificate de trezorerie cu discont pe termene scurte de până la un an; obligațiuni de stat de tip benchmark pe termen mediu și lung; titluri de stat pentru populație prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului, subunităților poștale din rețeaua Poștei Române și a instituțiilor de credit, în cadrul programului Tezaur, cu un volum estimat de până la 10% din valoarea titlurilor de stat de emis pe piața internă, reprezentând aproximativ 5 miliarde de lei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

20 de Comentarii

  1. Cum ce facem cu banii din imprumuturi?

    Ii mai platim o prima de pensionare viticultorului Isarescu!

    Si salarii babane eternilor Isarescu si Vasilescu.
    Nu cumva sa-i rapeasca bancile comerciale, asa valori mai rar!

  2. „Pentru că nu are bani să acopere cheltuielile lunare, adică salarii, pensii, suvenții, ajutoare, investiții etc, statul e nevoit să apeleze la banii altora.”
    Economia „duduie”, dar Romania NU are Bani nici pentru Cheltuielile curente, TREBUIE sa se IMPRUMUTE!
    Cum sa aiba BANI pentru INVESTITII Majore!?

    In 1990 Romania avea aproape 200 Km Autostrazi, azi DUPA 30 de ani Romania are 800 km Autostrazi!
    China, avea si ea 200 km Autostrazi in 1990, dar AZI China are 90.000 Km Autostrazi depasind SUA, care SUA face Autostrazi de 200 de Ani!

    Corecta INTREBAREA lui Isarescu!
    In 1990, Datoria Externa a Romaniei era ZERO, chiar aveam Bani de primit de la tarile din Orientul Mijlociu!
    Azi, DUPA 30 de ani aproape, Datoria publica a Romaniei e de PESTE 100 MILIARDE Euro:
    https://www.bnr.ro/Datoria-externa—BPM6-11333.aspx

    Ce a FACUT Romania cu PESTE 100 MILIARDE Euro in 30 de ani?!
    #NIMIC!

    Nici macar 1 Pod maret(precum alea din China!), nici o Austostrada cap-coada(precum alea din China!), nici un Stadion Maret care sa ia fata Lumii, nici o Universitate moderna, care sa intre in TOPurile mondiale, nici un SPITAL MODERN((precum cel de la AHK Viena!), nici macar un DIG sau un PODET pentru a Preveni Inundatiiole catastrofale in fiecare An, dimpotriva, azi in 2019 Romania are inca aproape 30 000 KM de drumuri de pamant!

    25 Aprilie 2019; „INS: România are 28.247 de kilometri de drumuri de pământ. În 2018 s-au construit doar 60 km de autostradă.
    La sfârşitul anului 2018 comparativ cu finalul anului 2017, lungimea autostrăzilor crescuse cu 7,9%, respectiv cu 60 km de autostradă, arată datele publicate joi de INS, potrivit cărora România are în continuare peste 28 de mii de kilometri de drumuri de pământ sau pietruite.”
    Editat

  3. @Aademicianul Isărescu pune cam aceeași întrebare de vreo 30 de ani și încă nu a descoperit un răspuns, ?

  4. Corectez: „China are în prezent cea mai mare rețea de autostrăzi și linii feroviare de mare viteză din lume.
    La sfârșitul anului 2017, numărul total de kilometri de autostrăzi chineze a ajuns la 136.500 km, acoperind 97% din orașele chineze cu peste 200.000 de locuitori.
    Lungimea totală a drumurilor rurale a depășit 4 milioane de kilometri și a acoperit aproape toate orașele și satele din țară.

    Lungimea totală a drumurilor din China a depășit astfel 4,77 milioane de kilometri, înregistrând o creștere medie de 4,4% față de anul precedent. Concentrarea drumurilor pe 100 de kilometri pătrați a ajuns la 49,72 kilometri. De asemenea, au fost construite și aproximativ 832.500 de poduri în lungime totală de 52 de milioane de metri.

    Densitatea rețelei feroviare din China este și ea în creștere. Lungimea liniilor ferate în serviciu a ajuns la 131.000 km în 2018, comparativ cu 51.700 km în 1978. Lungimea liniilor de mare viteză a ajuns la 29.000 km, cu 30% mai mult decât kilometrajul combinat al tuturor liniilor de mare viteză din alte țări ale lumii.

    În 2018, căile ferate din China au înregistrat un volum de transport pasageri de 3,37 miliarde de persoane și un volum de transport mărfuri de 4,02 miliarde de tone. Transportul de marfă a înregistrat o creștere explozivă după punerea în funcțiune a trenurilor China-Europa în 2011. În 2018, China a trimis un număr record de 6.300 de trenuri de mărfuri către Europa, cu 72% mai mult decât în anul precedent.
    Până la finele anului 2018, China avea 235 de aeroporturi, dintre care 37 cu o capacitate de procesare de 10 milioane de pasageri și 10 aeroporturi cu o capacitate de procesare de 30 de milioane de pasageri. Numărul de zboruri interne a ajuns la 3 420 si se opereaza 786 de zboruri internaționale.
    https://www.revistamiscarea.ro/china-are-in-prezent-cea-mai-mare-retea-de-autostrazi-si-linii-feroviare-de-mare-viteza-din-lume/

  5. Ce face intre timp China:
    Remus Borza: „China versus România, de la Glorie la Neputinţă.
    Săptămâna trecută, am fost într-o delegaţie în China. Era a 6-a oară când vizitam această ţară. Prima dată am fost în 1998. În 20 de ani, China s-a transformat profund. A devenit prima putere industrială a lumii, cu o pondere de 42% a industriei în PIB, dublu faţă de SUA sau Germania. Producţia de oţel a Chinei, înregistrată anul trecut, a fost de 813 milioane tone, aproape cât producţia celorlalte state la un loc. România, în 2017, a produs 2 milioane tone oţel, de 7 ori mai puţin decât în 1989.
    În 20 de ani, China a construit 90.000 km de autostrăzi, România 500.

    În 1990, România avea un PIB de 39 miliarde dolari, China unul de 360 miliarde dolari. În 2017, România raporta un PIB de 200 miliarde dolari şi China 13.000 miliarde dolari. Cu alte cuvinte, PIB-ul României, în 27 de ani, a crescut de 5 ori, pe când al Chinei de 36 de ori.
    În anii 90, şi România şi China aveau câte 200 km de autostradă.
    Azi, noi avem 750 km, iar China peste 90.000 km, fiind ţara cu cei mai mulţi km de autostradă.
    China a construit în 25 de ani mai multe autostrăzi decât SUA în 100 de ani.
    În România, trenurile circulă cu o viteză medie de 40 km/h, pe când în China cu 350 km/h.
    Chiar 450 km/h, pe calea ferată ce leagă oraşul Shanghai de aeroport.
    Eu însumi am călătorit cu trenul între Beijing şi Xian şi Shanghai şi Beijing.
    În ultimii 15 ani, China a construit peste 20.000 km cale ferată de mare viteză.”
    https://www.zf.ro/opinii/china-versus-romania-de-la-glorie-la-neputinta-17254466

    Sau:
    https://www.timpul.md/articol/mega-autostrazi-construite-de-chinezi-peste-ocean-i-prin-muni-%28foto—video%29-69485.html

  6. Ba nenicule,si pensia ta grasa tot din imprumuturi straine o primesti! Ai uitat sa pui degetul pe rana incepand cu dreptul tau! De ce?

  7. daca mai ramana ceva, punem borduri noi, gazon peste iarba, lampi care lumineaza gazonul, turnam asfalt peste pamant…chestii d’astea esentiale.

  8. „Ministerul Finanțelor se va împrumuta în acest an de aproximativ 72 miliarde de lei”
    „deficitul bugetar, de 2,76% din PIB, adică 28 miliarde de lei”
    „refinanțarea datoriei, în sumă de 44 miliarde de lei”
    Da, e frustrant ca cele 28 de mld sa fie cheltuite aiurea in loc sa fie adaugate celorlalte 44.

  9. Opinați că academicianul Isărescu ar trebui scris între ghilimele, ?

  10. Guvernarea PSD a imprumutat in acest an 5 miliarde de euro. Nu e criza economica in lume, avem crestere economica si totusi ne imprumutam. Masiv. Cine va plati pentru imprumuturile astea? Cei care comentati pe site? Copiii vostri?

  11. Lili, e simplu de ce nu avem autostrazi : daca nu ajungi singura la adevar, intreaba-l pe baselu , Udrea, Boc , Paralelii lor& comp.Acum, de cand nu se mai fura, vom avea de toate dar in timp.

  12. De ce intrebati ce a facut Romania cu peste 100 de miliarde de dollari? Intrebati banditii decidenti! S-a furat cu sprijinul unor decidenti din politica.
    In China furturile mari se pedepsesc cu moartea. E multa frica. La noi fura cu acordul unora din politica. Se simt in siguranta hotii.
    Daca ajung in instanta,procesele se intind pe ani si ani pana la achitare,prescriere,etc.
    Justitia in mare parte nu e oarba,vede cu un ochi ca sa poata vedea bine mita cat e de mare.
    La autostrazi s-a furat ca in codru. DNA sa-l stranga bine pe Neaga si pe acolitii lui ,poate se ajunge la politicienii de sus partasi la furt.

  13. Cum ce facem? Marim bugetele la servicii sa manance si Isarescu ceva, si pe langa el securistii neostalinisti de pe forum, ca le-a dat ordin sa se reverse aici: lili, mda, om, oana, Pandele…. Sa ma iertati daca am mai uitat vreo rama……

  14. @LILI In 60 0ri 68 china avea doar dublul PIB-ul fata de Romania.Acuma la ce zici tu adevarat China in cativa zeci de ani a facut un salt astronomic in toate nivélele.Dar cum ?Simplu.Acolo e un singur partid NATIONALIST si PEDEAPSA CU MOARTEA pt furtul banului public,tradare adica vanzarea de resurse ori tradarea interesului national.Chinezii asa cum sant sant demni si nu isi uita trecutul in care au fost batjocoriti de englezoi si japonezi romanii da isi uita trecutul cand au fost casapiti de unguri si acum ii pupa in dos in numele UE si multiculturalismului.Spr ca ,,Cotideanul sa publice sa nu cenzureze.

  15. Vad ca si Cotideanul ii sub mana corectitudinii politice sioniste.Ce se fac cu banii repet poate nu ma cenzureaza iarasi .Holocashul bagat pe gat romaniilor cu ajutorul slugoiilor criminali de dupa 89 costa bani.Nu demult inculta dancila si aiurita tocmai s-a dus in israhell si le-a promis pensii si despagubiri pt inventiile lor asa se castiga bunavointa stapaniilor tarii perciuantii.Apoi banii se duc in alariile bugetofagiilor sistemul bugetar e supradimensionat.Servicii 7 la numar frecatoare de menta pazitoare a hotiilor care au si dezvalideaza tara.Banii se mai duc si la hotii din politica si prietenii lor din primarii si care fac lucari supradimensionate ca pret dar calitatea de rahat.In ajutoare sociale pt sute de mii de puturosi.In jandari care iarasi freaca menta si ies doar cand trebuie sa ii apere pe mai marii criminali si hoti de la centru. Salarii babane pensionare timpurie in floarea varstei asa isi cumpara criminalii batausi mafihoti de pa putere aparatea batausiilor garzii pretoriene numita jindarmerie.Se mai duc cumparand mizerii ordinare de mana treia amerloce din domeniul cica apararii…….

  16. Se pare că pe român banii-l dau afară din casă,. Americanul chinezul și rusul trag să desființeze portavioane,.. iar românu cumpără corvete,.. prostu,..Căci nu știe noutățile technologice in materie de technică militară. Vrea neapărat să fie țintă ,. prostu. Azi dacă ai nevoie de arme, apoi cumperi rachete,.. ca turcul,. Nu mai contează nici avioanele F16,. căci o dronă poate dobori oricare avion,. căci e deja pe poziție,. nu trebuie să vină de jos,. Iar actualele torpile marine se deplasează in apă cu viteza sunetului,.deci ce poate o fregată,.. Și uite așa românu rămâne cu ochii-n soare,. văitând manele

  17. În mod obișnuit, Finantele publică la sfârșitul fiecărui an(sau în Ianuarie) un Document informativ cu privire la Necesarul de finanțare și detalii legate de modul în care statul își propune să atragă respectivii bani (emisiuni interne, eurobonduri etc).
    Un astfel de document NU a fost încă publicat pentru 2019, pentru prima dată în istoria recentă.
    Asta arata ca situatia e GRAVA!
    Cum o cifră oficială nu există în acest moment, în condițiile în care Ministerul Finanțelor Publice (MFP) nu a publicat nici până la ora actuală un document așteptat de investitorii interesați de titlurile românești și anume programul de împrumut al statului pentru anul în curs, curs de guvernare.ro a calculat luand in considerare:
    – deficitul bugetar de 28,2 miliarde lei
    – rostogolirea împrumuturilor în lei atrase pe piața locală care ajung la scadență în acest an: circa 28 de miliarde de lei, potrivit calculelor cursdeguvernare.ro pe baza datelor BNR
    – refinanțarea emisiunilor de obligațiuni în euro lansate pe piața locală: 928,7 milioane euro, potrivit datelor BNR, echivalentul a circa 4,33 miliarde lei;
    – refinanțarea unei emisiuni de eurobonduri în valoare de 1,5 miliarde euro, echivalentul a 7 miliarde lei, potrivit Strategiei de administrare a datoriei publice 2018-2020;
    – restituirea unei tranșe în valoare de 1 miliard euro din împrumutul luat de România în timpul crizei, de la CE-FMI-BM: echivalentul a 4,67 de miliarde lei.

    În TOTAL, suma s-ar ridica la circa 72,3 Miliarde Lei, adica 15,4 Miliarde Euro!
    https://cursdeguvernare.ro/statul-are-nevoie-de-circa-72-de-miliarde-de-lei-pentru-a-si-acoperi-datoriile-din-2019-pe-ce-se-duc-viitoarele-datorii.html

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.