Metroul din Cluj va fi mai degrabă un tramvai

Metroul din Cluj va fi unul ”ușor”, nu ”greu”, așa cum avem în București. Conform Asociației Pro Infrastructură, trenurile vor fi lungi de 51 metri, cu 3 vagoane și capacitate maximă 540 persoane, similare tramvaielor, față de 112 metri cu 6 vagoane și aproape 2200 persoane în Capitală. Investiția, estimată la 6,6 miliarde de lei fără TVA, este momentan una dintre cele mai mari în infrastuctura de transport europeană.

Săptămâna trecută s-a lansat licitația pentru proiectarea și execuția metroului ușor din Cluj-Napoca. Până în 2026 este fezabilă DOAR realizarea structurii (săpătura) galeriilor și stațiilor pe intervalul Sfânta Maria-Sopor, plus depoul, deci NU se va putea circula! susțin cei de la Pro Infrastuctură. Finanțarea este asigurată doar pentru această primă etapă. Impactul șantierului asupra cetățenilor este semnificativ, cu trafic rutier închis minim un an. Provocări tehnice vor fi majore: sol instabil în centrul plin de clădiri de patrimoniu și filon de sare în zona Piața Mărăști.

Contractul va fi semnat, conform asociației amintite, cu un singur antreprenor și acoperă tot ce este necesar, mai puțin trenurile care se comandă separat. Data limită de depunere a ofertelor este 9 mai.

Proiectul are 3 faze. Primele 9 stații (din totalul de 19), secțiunea Sfânta Maria-Europa Unită, plus depoul Sopor sunt denumite „Faza 1”. Finanțarea acestei etape este din PNRR și Programul Operațional Transport în proporție de 66%. Fazele 2 (extensia spre Mănăștur și Florești) și 3 (spre Bd. Muncii) vor fi construite ulterior, iar primăria va privi către autoritățile de la București pentru bani.

Deși studiul de fezabilitate este calitativ, termenele de execuție prevăzute în el nu vor fi respectate. Jalonul din PNRR este totuși realizabil, adică doar structura de rezistență (tunelurile și stațiile fără finisaje) să fie terminată în 2026. Contractul însă trebuie semnat anul acesta și jumătate din lucrări trebuie să fie gata în 2024 (condiționalități PNRR).

Trenurile de la Cluj vor fi complet automate (driverless), frecvența maximă fiind de 90 de secunde. Impactul asupra cetățenilor va fi foarte mare. În perioada de șantier bulevardele 21 Decembrie, Moților și Memorandumului vor fi închise traficului auto minim un an. Doar autobuzele vor circula pe culoare speciale, mai spun cei de la Pro Infrastructură.

Metrou la cartierul Elenei Udrea

Faza 1 din proiectul metroului clujean pornește practic din apropierea viitorului cartier pe care Elena Udrea îl ridică la marginea orașului, în zona dealului Borzaș. Stația Europa Unită și mai ales depoul Sopor vor fi vecine cu Transilvania Smart City, dezvoltarea imobiliară de mare anvergură ce are proiectate 10.000 de apartamente, un mall, hoteluri, restaurante, un parc de 2 ha, creșă, grădiniță, școală, dar și un heliport.

Proprietarii Transilvania Smart City sunt 90% SC Realtopfarma SA, SC Chester SRL, SC Merlin Constructii SRL si SDC Imobiliare, fiind constructorul proiectului care deține și 1% din acesta. Finanțarea megaproiectului se face din surse proprii ale proprietarilor si din finanțări externe, mai multe fonduri mari de investiții de afară fiind implicate. Parternerul de viață al Elenei Udrea, Adrian Alexandrov, deține jumătate de Realtopfarma SA iar cealaltă jumătate se află la soții Petrovan Mariana și Petrovan Gheorghe din Sighetul Marmației.

Nu departe se află colonia Pata Rât precum și groapa de gunoi. Primarul Emil Boc, foarte apropiat de Elena Udrea, dorește să desființeze această zonă considerată rău famată prin investiții de 9 milioane de euro. Adversarii politici ai lui Boc susțin că acesta îi face stație de metrou și evacuează Pata Rât pentru a nu se murdări cipicii investitorului Elena Udrea.

Partenerul Elenei Udrea a dezvăluit ce înseamnă Transilvania Smart City, cel mai mare şi singurul proiect #smartcity din Europa de sud-est: 800 de apartamente, 20.000 de mp comerciali, cel mai mare parc privat din ţară ( 2 ha), restaurant, centru Spa, sală Fitness, grădiniţă şi creșă ( donate primariei), 1.200 locuri de parcare inteligente subterane! Toate acestea fac parte din prima etapă a proiectului! conform lui Alexandrov.

Foto Pro Infrastructură

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

9 Comentarii

  1. Încă un pic și dau în numerologie.
    66% finanțare
    6,6 milioane euro
    51 metrii 3 vagoane – 5+1=6 de 3 ori, 666.
    Azi 22.03.

  2. Fostul Prezervativ abuzat de Basescu Petrov la Betie, Chistocul Emil Boc este Abjectia Umana care a Pauperizat Iobagii Mioritici taind Pensiile pentru a tine in Jilt o Secatura controlata de Securitate.
    Bazinul Clujului produce numai Tembeli Congenital contraindicati Gindirii precum Sifilisul la Sistemul Nervos.
    Vasilica Dincu este celalalt…Tembel Pretios cu Peronul pe Partea Stinga.

  3. Degeaba cretinii cu gleznele goale tot cu bmw-urile vor merge la serviciu!!..vă asigur că și după ce se va realiza această lucrare se va circula exact ca acum!!..creștinul tot cretin va rămâne!!..

  4. LA METROU , TREBUIESC DE FACUT PUTURI DE APA , SI DE EXTRAS APA DIN PUTURI . DUPA 5 METRII DE PAMANT IN ADANCIME , URMEAZA NISIP IN ADANCIME .

  5. Putea sa fie si un metrou tras de cai, important e gestul!Grupul de la Cluj (Boc,Rus,Dâncu,
    Marga,Maior,Rares Bogdan,Puscas,Liviu Alexa,etc )atrage investitiile ,ca nisipul apa …

  6. He he ! Deci se adevereste bancul care circula acum citeva zeci de ani, cind inaintea constructiei metroului din Bucuresti se vorbea ca „vor acoperi tramvaiele cu pamint” ! … Doar ca pe vremea lu’ Ceausescu chiar s-a construit metrou, si mai mult ca sigur ca si la pretul corect, nu ca viitoarea furaciune a mafiei transpartinice de la Cluj !

  7. Ca va fu usor ca nu va fi usor …. cam neimportant.
    Din cate vaz in poza tunelul va fi cam la fel de lat ca cele bucurestene . Porblema Clujului ar fi daca in centru au buoevarde la fel de largi precum bdul Balcescu , Unirii, Drmul Taberei , Pallady . Ca si pe astea a fost cam nasol si am utilizat din plin transportu cu autopingeaua
    Nu glumesc!!!!! Nu e „invidie de bucuretean” ci experienta „practica” .. desi se mia putea cireuckla poe un sens (din 2) sau ramanea tranvaiul .. era cam …. cum ne recomdnba medicul – minim 30 minute pe zi o plimbare in ritm sustinut!!!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.