Prezumţia nevinovăției și prezumția dilentantismului

Fără cultură şi relativa libertate pe care o implică, societatea, chiar dacă pare perfectă, nu este decât o junglă. De aceea, orice creaţie autentică este un dar către viitor, spunea Albert Camus.
Mă gândesc din ce în ce mai mult în ultima vreme înainte să cumpăr un bilet la teatru sau la operă dacă merită banii şi mai ales timpul meu, iar asta se întâmplă tocmai din cauza faptului că actul de cultură în România nu se mai bucură nici de “relativa libertate” despre care vorbea Camus.
Cultura în România a devenit o afacere şi ca în orice afacere sunt implicaţi oameni fără scrupule, fără valori şi cabotini rataţi care visează celebritatea. Pentru mine lucrurile sunt simple, atât timp cât am avut nişte repere morale şi culturale, pe care încă mă încăpăţânez să le păstrez, însă generaţiei tinere îi lipsesc cu desăvârşire modelele adevărate, iar poleiala şi kitsch-ul pe care le livrează mass-media şi formele acelea de organizare tribală care în România poartă denumirea de instituţii de cultură au avut menirea de a da naştere “junglei” pe care Camus a intuit-o.

Circul mediatic din ultima vreme legat de managmentul celor mai importante opere naţionale din România, Opera Națională Bucureşti şi Opera Națională Română Iaşi, a avut ca rezultat două demisii şi la orizont se întrevede şi un lung şir de cercetări penale, cercetări cărora ar trebui să le acordăm toată credibilitatea, dacă nu ar fi doar nişte şicane ale unei justiţii care fie este prea târzie, fie este inexistentă.
Beatrice Rancea a anunţat că demisionează, iar Ministrul Culturii a confirmat încetarea mandatului începând cu 1 septembrie 2021. Este un gest de onoare venit din partea unei persoane care s-a bucurat şi se bucură de aprecierea publicului cunoscător, iar această demisie este o adevărată pierdere pentru Opera Naţională Iaşi care, la fel ca şi Opera Naţională Bucureşti, devine un obiect de tranzacţie pentru interesele pecuniare ale unei grup de interese.
În demisia adresată ministrului culturii putem observa că realizările lui Beatrice Rancea ”au fost în ultimul timp denigrate și condamnate, fiind puse într-o lupă meschimă și denigratoare”, așa cum reiese din documentul de mai jos.

Până la pronunţarea unei sentinţe definitive de condamnare, Beatrice Rancea se bucură de prezumţia de nevinovăţie instituită prin lege. Tot de o prezumţie “se bucură” şi viaţa culturală din România, şi anume de prezumţia dilentantismului, atât timp cât instituţiile de cultură sunt bântuite de scandaluri privind nepotisme, urzeli de interese şi numiri politice în funcţii de conducere. Tot ceea ce ne mai rămâne este să sperăm că nu vom avea parte de o justiţie târzie, căci o justiţie târzie este la fel de ineficientă ca una inexistentă, iar Beatrice Rancea nu este un trofeu vânat de campania de PR a unor instituţii care vor să-şi demonstreze eficienţa.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 9

5 Comentarii

  1. Pe majoritatea democratică nu o preocupă cultura adevărată și performanța în orice domeniu de activitate, performanță ce dă speranță și face cinste României . În schimb e de mare interes “Cât costă apartamentul lui Hayssam. Fiscul l-a scos iar…” Doamna Beatrice Rancea, și totuși iubirea; artiștilor celor cărora le-ați oferit șansa unor momente de emulație și dar mai ales spectatorii care au avut privilegiul să vadă ce înseamnă maxim în operă și balet, artiști, regie, montaje nu uită și crește in timp mândria și bucuria că au trăit acele spectacole.

  2. Iar o apărația pe femeia asta. Un demon, o coruptă, expresia a ceea ce este mai urât, mai josnic, mai condamnabil în om. Sper să aibă parte de ani lungi de inchisoare. II merită pe deplin.Cu executare, desigur. La ocnă, Rancea Beatrice!

  3. Rancea a terorizat o întreaga instituție. Trebuia sa fie de multa vreme, iar faptele ei anchetate de justiție.

  4. „se bucură de prezumţia de nevinovăţie instituită prin lege. ”
    -IN FATZA LEGII se „bucura”,
    pe strada poate fi scuipata fara oprelishti!

  5. Adevarul este clar, ca lumina soarelui, ca sub directia Doamnei Beatrice Rancea, Opera din Iasi a stralucit, devenind o institutie publica respectata si asaltata de spectatori. Iesenii vor constata mult prea taziu ce au pierdut si ca: „Omnia praeclara rara” (Tot ce este stralucit e rar).

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.