Spre o economie bazată pe hidrogen

Premise

Comisia Europeană a publicat în iulie 2020 Strategia Hidrogenului (EC 2020 a), o strategie a integrării producției, stocării și folosirii H2 în sistemul energetic, ca parte a Pactului ecologic european (Green Deal) așa cum este cunoscut.

Sunt vizate 38 de acțiuni pentru un sistem energetic integrat, în care H2 va contribui la „decarbonarea industriei, a transporturilor, a producției de electricitate și a clădirilor din toată Europa”. Pentru aplicarea Strategiei, a fost înființat un organism european, Alianța Europeană pentru Hidrogenul Curat, lansat de Comisie împreună cu lideri din industrie, societatea civilă, miniștri ai țărilor membre și cu implicarea Băncii Europene de Investiții (BEI) .

Țintele de reducere cu 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) până în 2030 și „near to zero” în 2050 asumate prin programele Fit for fifty five (orizont 2030), respectiv Green Deal (orizont 2050) necesită organizare impecabilă, programe, foi de parcurs, finanțarea cercetării, a proiectelor demonstrative, a investițiilor masive necesare.

Comisia Europeană consideră că este nevoie de o tranziție rapidă și echitabilă, GHIDATĂ de STAT către un sistem energetic bazat pe surse regenerabile de energie, care să asigure sustenabilitatea, accesibilitatea prin prețul corect, competitivitatea economiei UE la preţurile mari faţă de combustibilii fosili, securitatea aprovizionării, reducerea sărăciei energetice în întreg blocul economic comunitar.

Se observă că sunt o serie de cerințe, de condiții, aparent contradictorii, conformitatea cu acest set impunând o abordare realistă, viziune şi un management integrat astfel încât să fie lăsat puțin spațiu abordării ideologice, obiectivele să fie puse în echilibru stabil cu resursele disponibile. Recenta Conferință de la Glasgow, COP26, pe tema schimbărilor climatice, a demonstrat că întreagă lume este preocupată și este hotărâtă să acționeze. Angajamentele asumate, chiar dacă nu oferă garanția respectării pragului de 1,5 grade Celsius (creșterea maximă a temperaturii față de epoca preindustrială), sunt promițătoare.

Hidrogenul este privit astăzi ca un combustibil curat și ca un purtător de energie. Pentru decarbonarea sectorului producător de energie, cu o contribuție apreciată de cca 70% la emisiile de gaze cu efect de seră (GES), hidrogenul este veriga necesară, fiind un mijloc de stocare a energiei regenerabile (eoliene și fotovoltaice în principal). Noutatea constă în posibilitatea de a folosi energia regenerabilă atunci când este în exces la producerea H2, evitând pierderile apreciabile înregistrate de marii producători de energie eoliană europeni. Germania a pierdut o cantitate de energie eoliană în exces (fără cerere în sistemul energetic) egală cu tot consumul României pe nouă luni din 2019.

Stadiul dezvoltării tehnologiilor H2

Hidrogenul este azi consumat în principal la producerea amoniacului, a îngrășămintelor chimice, ori în rafinăriile de țiței, dar și la producerea metanolului și în oțelării (IEA, 2019), adică în sectoarele cele mai poluante din industrie în general. Pentru a oferi o imagine asupra rolului H2 în decarbonarea proceselor industriale, vom veni cu câteva exemplificări. În țările OECD, cele mai dezvoltate, cu tehnologiile cele mai avansate, o tonă de oțel se produce cu emisii de 1,8 tone CO2, dar în cele mai multe oțelării se emit în atmosferă 3 tone CO2 la tona de oțel lichid.

Hidrogenul poate înlocui cocsul metalurgic așa cum s-a demonstrat cu proiectul pilot finalizat de compania Voestalpine, care folosește H2 în loc de cocs, prin tehnologia HYFOR, proiect de 250000 tone oțel/an, cu emisii de carbon semnificativ reduse, aproape de zero.

Oțelăria din Galați, deținută de grupul indian Gupta, a anunțat un program de folosire a H2 în locul cocsului poluant, cu obiectivul ambițios de a deveni primul producător din Europa cu aproape zero emisii de carbon

Consumul actual de H2 în Europa este estimat la 10 milioane tone (EC 2020, c) echivalentul a 340 TWh, adică 11% din cererea globală de H2.

Tehnologiile de producere a H2 sunt următoarele:

1) reformarea gazului metan cu abur (SMR), cu sau fără captarea carbonului, utilizarea şi stocarea sa (CCUS),

2) piroliza gazului metan.

Tehnologia SMR fără CCUS implică emisii mari de CO2, estimate la 6 tone pentru 1,1 tone de H2, aşa cum se observă din figura de mai sus, hidrogenul rezultat numindu-se H2 gri. Dacă se face captarea şi stocarea carbonului prin injecţia în subteran, în zăcămintele epuizate de gaz metan, rezultă un H2, numit albastru, cu emisii de CO2 eliberat în atmosferă de numai 1,5 tone. Strategia hidrogenului prevede înlocuirea treptată a acestora cu H2 din surse regenerabile, deoarece arde fără emisii de CO2 asociate.

Hidrogenul verde, curat, este produs prin electroliza apei, cu electrolizoare alimentate cu energie verde, eoliană și fotovoltaică.

Instalațiile actuale de electroliză au ajuns la 10 MW, fiind alimentate cu electricitate provenită din surse regenerabile de energie (eoliană și fotovoltaică).

H2 verde este azi cea mai bună metodă de stocare a energiei regenerabile, care este volatilă (noaptea nu există energie fotovoltaică, iar în lipsa vântului nu există energie eoliană).

S-a convenit asupra unui cod al culorilor H2, care, deşi nu este standardizat, este foarte util pentru evitarea neînţelegerilor şi a finanţării de proiecte, altele decât cele care vizează H2 cu emisii scăzute. În categoria proiectelor bancabile, sunt admise doar cele dedicate hidrogenului decarbonat, definit ca având emisii de CO2 pe durata ciclului de viaţă sub pragul de 3 tone CO2 pentru o tonă de H2 (EC 2021). Hidrogenul gri, albastru, turcoaz, obţinut prin piroliza-descompunerea termică a metanului), H2 galben, obţinut prin electroliza apei cu electricitate din centrale nucleare şi H2 verde, cum am arătat.

Datorită orientării UE de a produce în viitor preponderent energie curată din SRE (surse regenerabile de energie), dar care trebuie înlocuită cu ceva atunci când vântul nu bate și când este noapte, se dezvoltă în ritm alert tehnologiile de producere prin electroliza apei a H2 curat, verde, mai precis, hidrogen din surse regenerabile, cum a intrat în noul limbaj al domeniului. .

Siemens comercializează module compacte de electroliză de 5MW de peste patru ani, cu un randament de 75% și o capacitate de 2 tone/ora echivalentul a 70 MW stocați.

Astăzi în UE sunt instalate electrolizoare de cca 1 GWh, dar până în 2024 Strategia H2 prevede instalarea unei capacități de minim 6 GWh, care să producă un milion tone H2 regenerabil. Până în 2030 obiectivul strategic este instalarea a minimum 40 GW de electrolizoare și a unei producții de 10 milioane tone H2 regenerabil (verde) în UE. Observăm ce obiectiv ambiţios: în următorii opt ani, UE va produce H2 verde cât este consumul actual de H2 gri, adică cca 10 milioane tone!

Investițiile cumulate în H2 din surse regenerabile în UE ar putea ajunge la 180-470 miliarde euro și la 5-18 miliarde pentru H2 bazat pe combustibili fosili cu emisii scăzute de CO2 până în 2050 .

Costurile actuale pentru hidrogen nu sunt încă în poziţia de a concura pe piaţa liberă cu cele ale altor purtători de energie/combustibili. Hidrogenul verde, curat, obţinut prin electroliza apei şi electricitate din surse regenerabile de energie are azi un preţ de cca 5,5 euro/kg, dar se estimează că la orizontul anului 2030 preţul sau va fi competitiv cu cel al H2 gri, produs prin reformarea catalitică a gazului metan. Investiţiile alocate în acest scop sunt impresionante iar electrolizoarele vor avea capacităţi care de la 6 GW în 2024 vor creste la 40 GW în 2030 şi la 500 GW în 2050.

În loc de concluzii

– Schimbările climatice au devenit preocuparea Statelor lumii, conştiente de necesitatea unui efort comun, recenta Conferinţă ONU pentru schimbări climatice de la Glasgow fiind un semnal extrem de pozitiv, deoarece marea majoritatea a statelor au venit cu angajamente concrete.

– UE are cel mai ambiţios program pentru decarbonarea economiei şi este determinată să fie primul bloc economic care in 2050 să ajungă la zero emisii de carbon. Hidrogenul este cea mai inovatoare soluţie pentru decarbonarea economiei în toate sectoarele sale, energie, industrie, transporturi, clădiri. Comisia, pentru a imprima un caracter competitiv hidrogenului din surse regenerabile în UE, se concentrează pe cinci dimensiuni esenţiale: investiţii, stimularea cererii şi sporirea producţiei, stabilirea regulilor pieţei şi construcţia infrastructurii adecvate, sprijinirea cercetării şi a inovării, cooperarea internaţională.

– Investiţiile estimate pentru deceniul în curs, până în 2030, astfel încât ţintele programului Fit for Fifty Five să fie atinse, vor fi intre 24 şi 42 miliarde euro, repartizate astfel: între 24 şi 42 mld euro pentru electrolizoare, între 220 şi 340 mld euro pentru dezvoltarea producţiei de energie solară şi eoliană, alte 11 mld euro alocate captării şi stocării de CO2, pentru staţiile de transport, distribuţie, depozitare şi alimentare cu H2, iar restul pentru activităţi conexe.

– Romania, ca ţară membră, s-a angajat ferm în îndeplinirea ţintelor Fit for Fifty Five, ale Green Deal, în aplicarea Strategiei Hidrogenului şi a reglementărilor pentru tranziţia justă spre economia bazată pe H2. Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României (PNRR), aprobat de Consiliul UE la 28 oct. 2021, cu o alocare de 29,2 mld euro, are prevăzute sume importante destinate tehnologiilor H2, Astfel, doar până în 2026 sunt alocate 460 mil euro dezvoltării de noi capacităţi de generare energie din surse regenerabile (fotovoltaic şi eolian), 400 mil euro pentru o reţea de transport gaze naturale în amestec cu H2 până la 20%; 115 mil euro sunt prevăzute pentru electrolizoare de 100 MW capacitate, pentru obţinerea hidrogenului regenerabil.

– România ar trebui sa acorde o atenţie şi mai mare creşterii capacităţii administrative de a concepe politici, programe de aplicare a acestora, separării politicului de administraţie, aplicării legislaţiei guvernanţei corporative, dimensionării eforturilor financiare corelat cu contribuţia noastră la emisiile de CO2 (foarte redusă comparativ). În mod concret, scumpirile necontrolate ale preţului energiei ar trebui sa nu pericliteze sectoarele economice, sursa de venituri necesară importantelor investiţii necesare realizării angajamentelor asumate. Dimpotrivă, fără o creştere a capacităţii economiei autohtone de a genera venituri mai mari, riscul de a nu ţine pasul cu evoluţiile rapide (importurile ajungând la praguri la limita de îndatorare) este unul real.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Author

31 de Comentarii

  1. Pana mai acum cativa ani, daca ziceai ca hidrogenul este un combustibil ce poate fi obtinut usor si mai si demonstrai asta, te ascundeau baietii de nu te vedeai pe vecie. Acum, brusc, gata, trecem pe hidrogen. Baietii scot, de prin safe-urile bancilor, inventiile cumparate de-a lungul timpului, sau furate (mai bine zis jefuite si eliminat inventatorii lor) de-a dreptul, pentru ca a venit timpul agendei.

  2. Costurile pentru producerea hidrogenului sunt enorme !!..altă problemă e stocarea lui !!..este foarte periculos, costurile cu stocarea ,protecția, manevrarea sunt foarte mari!!..
    Asa văzută ideea din laborator e una, dar pe teren e alta …
    Ideea de a folosi hidrogenul nu nouă, a fost lansată atunci cand cretinii de americani au lansat celebra bombă cu hidrogen prin anii ’50.!!..

  3. Folosirea hidrogenului pe scară largă la autovehicole și producerea de energie este o idee stupidă. Vaporii de apă rezultați din arderea hidrogenului au un puternic efect de seră (vezi: https://www.nasa.gov/topics/earth/features/vapor_warming.html). Nu este de neglijat că folosirea pe scară largă a autovehicolelor propulsate cu hidrogen va conduce la transformarea marilor orașe în adevărate oale sub presiune, cu umiditate și temperaturi imposibil de suportat, mai ales pentru locuitorii țărilor neobișnuiți cu un așa climat. Cine a călătorit în Asia de sud-est știe ce greu de suportat este combinația umiditate-temperatură ridicată, numai că de data aceasta umiditatea și temperatura vor crește local la un nivel foarte mare.

  4. schimbarile climatice sint ciclice. ue este o organizatie de crima organizata. exista tehnologii atit de avansate pentru producerea energiei incit ceea ce scrie ue in astfel de rapoarte pare sa fie culmea imbecilismului. certificatele verzi este o afacere de muls prostii adica cetatenii care platesc din buzunar inca o data energia consumata. statul roman, in esenta lui este format din tradatori si slugi cam pe la toate nivelurile decizionale. o gramda de alogeni infecti care decid impotriva intereselor noastre insa cu siguranta in favoarea altora.

  5. Decarbonarea o face Virgil Popoescu si PNL bubuind facturile si economia. Asa au hotarat USR-PNL-Cîțu.

    Cîțu și Virgil Popoescu mai ecologiști decat Greta minte de gaina.

  6. numai si numai RAZBOIUL poate desfiinta Mafia trasnationala UE .

  7. In teoriei panourile fotovoltaice sunt energie verde curata, in practica in procesul de productie din China cel mai mare producator cu gaze de efect de sera. Nu este vina chinezilor este vina celor care promoveaza energiile verde ca fiind din surse nepoluante, mai putin cand sunt fabricate si dupa utilizare reciclate sau mai rau aruncate la gunoi. Alte mine uriase de suprafata deschise, sclavi, extractie, poluare, ciclul se repeta cu energiile verzi.

  8. cata ipocrizie :))) oh Doamne cum de ii mai poti rabda? intre timp m uie este pregatita sa „cedeze” pentru „pacea” cu Rusia (??? gazul rusesc adicatelea – pentru noi verde pentru ei cu gaz) estul europei hahaha! CINE NU A INVATAT ISTORIA ESTE CONDAMNAD SA O REPETE! m uie nu detine tarile europene pentru a le ceda! INTARITI ARMATA SI SECURITATEA ROMANIEI.

  9. criza apei, pt ca Hidrogenul se va produce din apa. Nu din orice apa, ci din cea potabila/plata care are o mineralizare scazuta, fara nitrati, Incet, incet vom afla cum este sa traiesti in desert, in lumea romanului Dune. Nu stiu de ce am vazut in „rana” din Muntii Calimani o cetate de nisip galben ca o secventa din Dune. Asa va arata Romania tehnologiilor pe Hidrogen? Europa vrea depoluare, destrugand echilibrul hidro. America si Asia au tare mult mai grele in CO2.

  10. R.C. să nu știe că:
    – vaporii de apă (ce iese din arderea H2) sînt principalul gaz cu efect de seră, parcă 70%; nopțiile înorate sînt mai calde. (wiki a scos cifrele clasamentului de 2-3 luni)
    – curentul se poate păstra cel mai bine în bazine de acumulare; pomparea apei din jos de baraj în lac.
    – H2 este periculos: arde fără flacără vizibilă, explodează, strică țevile le face fărmicioase.
    – dacă este energie nucleară (se pare că acestea nu fac curent sînt dump-load-uri, preluatoare de surplus de sarcină) de ce nu fac uraniu îmbogățit din curentul făcut de moriști și panouri?
    Articol plătit, reclamă?

  11. Probabil ca ptr hidrogenul acesta vom fi navoiti sa platim si niscai certificate incolore si inodore, nu doar pe alea verzi.
    Nu se poate sa nu se mai inventeze inca vreo taxa si pe hidrogen.

  12. Parere
    Gasesc o mare tampenie numitele studii ala NASA care concluzioneaza ca vaporii de apa distrug patura protectoare de ozon. Vaporii de apa din arderea hidrogenului nefiind cu nimic mai mult sau mai putin vapori normali de apa, vapori care rezulta din orice ardere.
    Daca ne-am lua dupa numita teorie ar fi insemnat ca in cele 4,5 mld ani de cand exista Terra noastra viata ar fi fost eradicata cu totul de pe planeta, daca nu chiar imposibil sa apara.
    Mai mult de atat, Anglia cea cetoasa insemna ca ar trebui desfiintata total ptr ca ea distruge cel mai mult stratul de ozon cu ceturile ei aproape permanente.
    Nu stiu cat de savanti sunt savantii care au descoperit asa ceva, dar fara indoiala ca marea lor descoperire nu se sustine pe nicio logica. Dupa teoria lor inseamna ca si norii sunt mari distrugatori ai paturii de ozon.
    Duceti-va ma cu gogosile teoriilor voastre!

  13. Alta nebunie (si hotzie!) UIE, alt delir davosian.
    „Romania s-a angajat ferm …” ?! Io nu! Ghinea s-a angajat.
    Glaciatiuni si incalziri au fost de cand e Pamantul si Natura s-a autoreglat mereu.
    Sunt vreo 200 de vulcani activi si astia, chiar daca nu erup, emana gaze … toxice.
    Au masurat „savantii” cat sunt aceste emisii?
    zilele trecute a erupt un vulcan in Tonga si UIE nu l-a amendat!
    Au ajuns toti „specialistii” la mintea lui Greta Thunberg.
    Alta nerozie dupa plandemie. Si Jurma ce zice?

  14. Aha, ”s-a angajat”,.”s-a insărcinat”,.Mai ales de pune incă ceva procente pe factură și românu rămâne gravid și cocoșat. Iar rezultatele o să le afli la finalul celor nouă vieți,..

  15. In productia de energie mecanica, propulsarea mijloacelor de transport auto, feroviare si navale, se face FARA ARDEREA HIDROGENULUI. Cu alte cuvinte, faimoasele „fuel cell” care transforma procesul de oxidare al hidrogenului in energie electrica ce alimenteaza direct motoarele de tractiune fac ca importanta si productia bateriilor stocatoare de energie electrica sa se diminueze pana aproape de zero.
    In aceste „fuel cell” numai oxigenul din atmosfera intra in procesul chimic din care rezulta apa, nu si celelalte gaze, ceea ce face ca pericolul poluarii cu oxizi de azot sa fie zero.
    Ramane desigur pretul ridicat de productie, transport si stocare al hidrogenului dar lumea este deja pe drumul cel bun.
    Toyota comercializeaza modelul Mirai ce este pus in miscare de tehnologia hydrogen fuel cell.
    In USA, deocamdata in California, in Japonia si Germania exista statii de incarcare cu hidrogen.
    Autonmia unui astfel de vehicol fiind de 600-700 km.
    Dar trebuie sa remarc un lucru; guvernele noastre se comporta ca o baba neputincioasa aflata intamplator langa o trecere de pietoni iar unii o trag de mana sa treaca strada, altii o trag sa ramana pe loc, unii sunt gata sa-i puna o piedica – daca interesele lor o cer si toate astea pe fondul unei ameteli ce-a coplesit-o pe biata batranica, incapabila sa-si aduca aminte cum a ajuns ea acolo.
    Secretomania – in Romania – in ceea ce priveste trecerea la energia verde este data de trei factori importanti ce ghideaza factorul politic aflat la butoanele puterii.
    Incapacitatea de a produce programe economice Romaniei pe un interval mai lung decat perioada ce le garanteaza propria imbogatire.
    Incapacitatea lor de a intelege aspecte esentiale economice, tehnologice si de mediu ce alerteaza astazi omenirea.
    Incapacitatea lor de a se comporta precum niste stapani; stapani de tara si de situatie caci au gena si comportament de slugi. In fapt, cred ca este singurul criteriu dupa care sunt promovati in politica inalta.

  16. De ce nu se recurge la variantele cele mai ieftine și sigure.. De ce nu se plantează păduri, de ce se permite in continuare tăierile masive de arbori ?? E atât de greu de stopat jaful, chiar de termini până și aerul ??

  17. In chestia cu hidrogenul e mai multa politica decat stiinta si economie .
    Obtinerea hidrogenului e consumatoare de energie , transportul , stocarea, uilizarea cer conditii speciale . Daca s-ar face un bilant general , producerea hidrogenului nu s-ar justifica. De ce drak nu se obtine din gaz metan direct energie electrica iar uzinele de productie sa fie dotate cu captoare de bioxid de carbon ? Ar fi o cale mai simpla si directa .

  18. Vrajeala aeriana din toate partile vin ca sursa serioasa pentru naivi, pe copca se duce si aceste aiureli si aberatii pentru ca, in Romania, va dura cel putin 30-50 ani pana sa fie realitate! Deocamdata suntem in era mentinerii in saracie si analfabetism majoritar pentru a-si atinge scopul escrocii si habotnicii de oriunde cu drept de decizii si tupeu infractional real!

  19. Orice alternativa la clasa politica care de 33 s-a batut joc de Romania este de acceptat. Daca ramane aceeas clasa politica manarita de cei 120.000 de securisti din cele 6-7 servicii secrete vandute occidentului se va alege in final praful de aceasta tara si popor. Asa ca vine o vreme cand trebuie sa alegem ori indoim spatele si asteptam sa murim incet si sigur ori ne cualizam in lupta impotriva tradatoriloe de neam si tara, recte securistii de ieri si de astazi si ale lor marionete politicianiste de ieri si de astazi impinse in fata pentru a mima democratia parlamentara. Ei mimand democratia pentru a fura pentru ei si stapanii lor occidentali iar poporul credul acordandu-le votul ca sa fie omorat de aceste canalii incet si sigur. Ca le place sau nu unora de AUR, AUR este singurul partid romanesc care n-a participat la spolierea si vanzarii Romaniei in favoare multinationalelor occidentale. Ceea ce PSD cu exceptia perioadei Liviu Dragnea, PNL, PDL, UDMR, USR, PNCD, PMP .. au facut cu varf si indesat.

  20. Articol platit de firma de consultanta care a sustinut proiectul „hidrogen” in PNRR..

  21. Amuzant! Noi închidem, distrugem, vindem toate sursele de energie proprii în așteptarea hidrogenului salvator! Cât de penibili trebuie să fim!?! Uite deaia e bun Virgil Popescu!

  22. Ghinea, Drulă și Cîțu cumpara trenuri cu hidrogen, în timp ce calea se dezintegeaza.

  23. mașini pe H2:
    Arzi curent să scoți hidrogen; minus 40%. Mai arzi ca să-l comprimi și să-l stochezi. Pierzi energie în celula ce arde hidrogenul să facă curent. Pierderile sînt 60-70%. (Rudolf Krebs de la VW)

  24. Sa puna savantii mana sa studieze flatulatia, si ea poate misca o economie

  25. In Romania a fost oprita constructzia de turbine eoliene pentru ca atunci cand vantul bate prea tare cele deja existente produc atat de multa electricitate incat ea nu poate fi folosita tata atunci. Acum dupa ce se va face electroliza apei de mare se vor putea construi shi alte eoliene shi excesul de energie, cand apare, va fi folosit pentru producerea de hidrogen. Hidrogenul astfel produs va fi transportat prin conducte la locurile unde el va fi folosit. Hidrogenul comprimat este singurul element supra-conductor la temperatura ambianta deci conductele vor transporta nu doar hidrogen ci shi electricitate fara pierderi. Trenurile Maglev vor folosi tzevi cu hidrogen comprimat ca bobinaje supra-conductoare.

  26. D-lor guvernanti ai Epocii de Aur, dati-ne mai multa fasole.
    Vom putea astfel sa ne producem fiecare cantitatile casnice necesare de hidrogen. Chiar daca-i sulfurat, tot arde si este combustibil.

  27. STRATEGIA UE BAZATA PE HIDROGEN ESTE CEA MAI MARE CACIALMA SI ESTE DOVADA ANALFABETISMULUI POLITICIENILOR DE CEA MAI JOASA SPETA.
    IN COTIDIANUL NU-I UNUL SINGUR CARE SA AIBA HABAR DE CEEA CE V-AM COMENTAT IERI SI AZI ??,NU-I O JOACA ,NU MAI CENZURATI COMENTARIILE ,SENSUL COMENTARIILOR ESTE SA ATRAGA ATENTIA DECIDENTILOR CARE N-AU HABAR DESPRE DATELE CARE SE VANTURA ,DAR SUNT TOTAL GRESITE.CAND VETI PRICEPE CE RAHAT ESTE ACEASTA ZISA ECONOMIE BAZATA PE HIDROGEN VA FI PREA TARZIU.

  28. N-ar fi mai logic sa avem intai sursele astea vise SF si pe urma sa taiem sursele reale cu care ne incalzim, luminam, producem bunuri si ne deplasam??

  29. Te minunezi ce oameni ignoranti si limitati traiesc pe Planeta. Auzi la ei ca vaporii de apa au efect de sera. Bai, voi de ploi ati auzit? De circuitul apei in natura?
    Altul zice ca e ineficient sa produci Hidrogen , asa si daca e ineficient sa l produci mai bine pierzi energia pe care o ai surplus, nu-i asa?
    Voi ar trebui sa va intoarceti in timp cu 150 de ani sa-i vedeti pe strabunicii vostri cum comentau la fel despre masinile cu combustie interna sau locomotivele pe abur si etc

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.