Statul furat de stat: 75 de milioane de euro

Curtea de Conturi
Statul român a fost prejudiciat în 2017 cu 75 de milioane de euro de către instituțiile sale, se arată într-un raport al Curții de Conturi. Cele mai frecvente categorii de abateri și nereguli, care au determinat producerea de prejudicii prin cuantumul estimat al acestora, dar și prin perpetuarea lor de la un an la altul, s-au constatat în 3.834 de cazuri, remarcându-se o scădere față de anul 2016, când numărul acestora a fost de 5.765 de cazuri.
Cele mai mari prejudicii au fost aduse bugetelor unităților administrativ-teritoriale (52,50% din total), în principal, prin: stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor și a altor drepturi acordate funcționarilor publici, personalului contractual, persoanelor cu funcții de conducere și personalului care ocupă funcții de demnitate publică; angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor bugetare fără respectarea prevederilor legale; efectuarea de cheltuieli de personal neprevăzute de legislația în vigoare sau fără respectarea concordanței cu politicile și acordurile salariale, cu principiile responsabilității fiscale, regulile fiscale, cu obiectivele și limitele din strategia fiscal bugetară, precum și efectuarea de cheltuieli de personal de la alte titluri de cheltuieli; plăți peste normele, cotele sau baremele legale; efectuarea de plăți pentru lucrări neexecutate; efectuarea de cheltuieli cu bunuri și servicii fără contraprestație: bunuri, lucrări, servicii nerecepționate în cantitatea facturată și plătită; efectuarea de cheltuieli pentru activități care nu au legătură cu scopul, obiectivele și atribuțiile prevăzute în actele normative de înființare; nerespectarea clauzelor contractuale stabilite prin contractul de achiziție publică, referitoare la cantitatea și calitatea bunurilor livrate/lucrărilor executate/serviciilor prestate; cheltuieli supraevaluate sau majorate nejustificat.
Bugetului de stat, care deține 29,79% din totalul prejudiciilor estimate, i-au fost provocate pierderi, în principal, prin: ineficiența utilizării resurselor umane, materiale, financiare alocate unui program/proiect/activitate sau ineficiența sistemului de control intern și a procedurilor urmate pentru realizarea programului/proiectului/activității auditate; angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor fără respectarea prevederilor legale; nerespectarea condițiilor legale de acordare a ajutorului social.
Următorul buget la care s-au constatat prejudicii este cel al agenților economici din sectorul public, cu capital de stat sau al UATurilor (13,66%), prejudicii produse, în principal, prin efectuarea de cheltuieli pentru activități care nu au legătură cu scopul, obiectivele și atribuțiile prevăzute în actele normative de înființare, efectuarea de plăți pentru lucrări neexecutate, supraevaluarea nejustificată a unor cheltuieli.
În ceea ce privește sesizarea organelor de urmărire penală pentru prejudiciile identificate și consemnate în actele de audit, Curtea de Conturi a formulat 34 de sesizări la propunerea departamentelor și camerelor de conturi, respectiv 15 sesizări în baza art. 64 (pentru nedispunerea și neurmărirea măsurilor dispuse) din Legea nr. 94/1992, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și 19 sesizări formulate în temeiul art. 33 alin. (4) (pentru existența unor indicii de săvârșire a unor fapte de natură penală) din Legea nr. 94/1992. În anul 2018 au fost comunicate 133 de soluții ca urmare a sesizărilor formulate în perioada anterioară, respectiv 2010-2018, emise de organele de urmărire penală și pronunțate de instanțele penale.
Dintre acestea, 127 au fost soluții de clasare, iar în șase situații au fost formulate rechizitorii (două cazuri), pronunțate hotărâri de condamnare a inculpaților (două cazuri), emis un acord de recunoaștere a vinovăției, iar într-un caz s-au aplicat amenzi administrative. Au fost formulate sesizări către organele de urmărire penală pentru următoarele fapte: nedepunerea numerarului încasat din impozite și taxe locale la casieria unității administrativ-teritoriale, încasarea de venituri fără ca acestea să fie înregistrate și fără a fi depusă contravaloarea chitanțelor emise conform Registrului de casă, decontarea cheltuielilor materiale fără a avea la bază documente care să confirme că bunurile au fost recepționate și înregistrate în contabilitate, decontări prin Registrul de casă ale unor cheltuieli fictive, plata unor lucrări neexecutate.
Dintre cele 34 de sesizări formulate în cursul anului 2018, o singură cauză a fost soluționată primind soluție de clasare, restul de 33 de cauze fiind în curs de cercetare la organele judiciare.
În anul 2018, Autoritatea de Audit a sesizat Departamentul pentru Lupta Antifraudă – DLAF în vederea continuării investigațiilor pentru un număr de trei cazuri, în care au fost detectate indicii de fraudă la un proiect finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare au fost constatate suspiciuni de fraudă privind la un proiect privind înființarea unei ferme de subzistență, finanțat prin FEADR, s-au constatat indicii privind utilizarea de documente justificative false.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4597 Articole
Author

3 Comentarii

  1. Corect este Natiunea furata de Stat ! Ce poate fi mai mare Frauda decit Contractul Constitutional prin care Statul poate imprumuta de la Corporatiile Financiare internationale si crea Datorii platibile de fraierii (asa zisele persoanele fizice ) care formeaza natiunea ? Care nu stiati dar Statul a oferit drept garantii pentru imprumuturile facute nu numai resursele naturale , aurul ,pamintul agricol ,petrolul dar chiar si pe voi si proprietatile voastre

  2. Abuz de putere din partea primarului la Timișoara!Problema cablurilor trebuia rezolvată prin sancțiuni administrative, care ar fi adus beneficii cetățenilor, nu întreruperea comunicațiilor!

  3. Statul este furat de stat deoarece legile nu se aplica!
    Un alt exemplu este SPIT trimite instiintarile de plata prin firme particulare ocolind Posta Romana!
    O sa spuneti ca este vorba de concurenta!
    Nicidecum, daca ar exista institutii ale statului roman care sa aplice legile in vigoare ar vedea grozavii numai in acest banal caz:chiar daca contribuabilul plateste on line din ianuarie el tot primeste plicul dupa mai multe avizari fictive!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.