Băncile dau din nou credit „doar cu buletinul”

Cine nu-şi aminteşte de creditele „doar cu buletinul”, pe care, în urmă cu 7-8 ani, le puteam lua aproape în orice condiţii?
Vorbim despre aceleaşi împrumuturi care, ulterior, au devenit neperformante şi pentru care băncile au fost obligate să-şi facă provizioane.

Într-unul din interviurile pe care ni le-a acordat anul trecut, Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei de Supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României (BNR), ne-a spus că 80% din restanţele înregistrate de bănci proveneau din creditele date „cu buletinul”. În contul acestor împrumuturi neperformante, operatorii bancari „nu mai au nicio speranţă să recupereze ceva”, potrivit domnului Cinteză.

În acest context, unele bănci au lansat produse care, la prima vedere, par similare cu cele din anii 2007-2008. Raiffeisen Bank promovează creditul pentru nevoi personale „la un act distanţă”, menţionând, în primele rânduri ale descrierii produsului, că banca oferă acest tip de credit „fără adeverinţă de salariu, fără factură de utilităţi!”, timpul de aprobare fiind de „24 de ore”.

La prima vedere, avem tendinţa să ne întrebăm dacă nu cumva băncile recurg la vechile „trucuri” ca să-i atragă pe oameni, dar, în acelaşi timp, o altă întrebare firească este ce câştigă instituţiile financiare din aceste noi potenţiale credite neperformante?

În acest context confuz, curiozitatea şi experienţa jurnalistică ne determină să citim mai departe despre produs şi, trecând peste cele trei luni de „pauză la plata ratelor”, de faptul că „gestionarea creditului (…) este la fel de simplă ca şi achiziţia lui”, de alte câteva „avantaje” oferite odată cu împrumutul, printre care se numără informaţiile despre contul de credit – „disponibile 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână, sub forma unor mesaje de tip SMS” şi parcurgând cele două pagini de informaţii tehnice despre dobânzi şi comisioane, ajungem la ultima parte a informaţiilor, postate după Nota de final şi care dau detalii despre actele necesare contractării acestui credit. Aici descoperim că, pe lângă actul de identitate, potenţialul debitor trebuie să-şi dea acordul pentru ca banca să-i poată consulta veniturile din baza de date a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), acord ce înlocuieşte adeverinţa de venit.
Asta trebuie să fie! Marketing!

Aşadar, creditul nu este doar la un act distanţă, ci şi la un acord al beneficiarului şi la un ochi aruncat de bancă prin cifrele ANAF.
Aici trebuie să ne rugăm ca datele de la fisc să fie corecte şi actualizate!
Concret, despre ce este vorba referitor la acest nou produs bancar, ne-a explicat domnul Nicolae Cinteză, care ne-a declarat: „Există o convenţie între bănci şi ANAF, în care este permis accesul operatorilor financiari la fişierele persoanelor ce doresc să se împrumute. Raiffaisen este una dintre băncile care a aderat la această convenţie. Nu există un act normativ pentru reglementarea acestui aspect, este la latitudinea băncilor dacă doresc sau nu să lucreze în acest sistem. Împrumuturile acordate astfel nu sunt similare celor din trecut, date «cu buletinul». Nu mai este aceeaşi situaţie ca acum câţiva ani, când era promovat «creditul cu buletinul»”.
La rândul lor, reprezentanţii Raiffeisen Bank ne-au spus că acest credit „reprezintă o simplificare a activităţii de creditare şi are beneficii pentru client, bancă, dar şi pentru angajatori”.

Potrivit surselor citate, „creditul la un act distanţă” este mai uşor şi mai rapid de aplicat, „dar asta nu înseamnă că nu sunt evaluate obiectiv veniturile, capacitatea de rambursare, încadrarea etc”.

Reprezentanţii Raiffeisen ne-au spus: „Tot acest flux a fost simplificat şi automatizat de către bancă pentru a îmbunătăţi interacţiunea clienţilor cu banca şi nu înseamnă nicidecum relaxarea politicii de creditare. În concluzie, a fost optimizat fluxul de creditare cu impact pozitiv pentru client (rapiditate/simplitate), pentru angajatori(nu mai emit adeverinţe de venit), dar şi pentru bancă (reducere de costuri)”.

Sursele citate precizează că peste 70% din solicitarile noi de credite sunt înregistrate pe acest flux, vizând produsele de tip credit negarantat (nevoi personale, card de credit, overdraft).

Sursa: Bursa

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.