Adică: despre optimizarea fiscală a Statului român…

Optimizarea fiscală este o suită de procedee contabile și juridice prin care o corporație reușește să achite cât mai puține taxe, impozite și contribuții sociale statului. Optimizarea fiscală apare deseori ca evaziune fiscală și spălare de bani mascate, fapte infracționale grave care se derulează cu concursul sau sub privirile tolerante ale autorității fiscale. Optimizarea fiscală se mai numește uneori, cu cinism, „evaziune fiscală legală”, căci pare permisă de lege și, prin intermediul unui întreg păienjeniș de conflicte de interese și de rețele de trafic de influență, este tolerată.

Optimizarea fiscală este o formă gravă de practică anticoncurențială și o discriminare pe față contra cetățenilor și a întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), care nu dispun nici de banii necesari, nici de suportul politico-mediatic al marilor corporații, deci nu pot practica „optimizarea” fiscală.
Statul român poate deja să penalizeze aceste practici ca monopol, abuz de putere dominantă și acțiuni sau omisiuni înșelătoare, amenzile putând fi chiar și de 4-10% din cifra de afaceri. Doar că nu există voința politică și administrativă de a o face.

Este, de aceea, absolut necesară trecerea la „optimizarea” fiscală în sens invers: Statul român să nu mai piardă bani din aceste procedee și artificii, și nici active și resurse umane și materiale.

Cum se poate inversa acest trend al optimizării fiscale și cum ar putea fi utilizat în favoarea Statului român?

Voila:

Măsura unu: trecerea „calității” de suspect de la cetățeanul obișnuit, plătitor de taxe, impozite și contribuții, și de la IMM-uri, către marile corporații care practică optimizarea fiscală.
Această trecere se poate realiza simplu, prin instituirea unei prezumții de fraudă la fiecare operațiune de optimizare fiscală în mod repetat practicată de corporații, cum ar fi :
– dobânzile foarte mari la împrumuturile realizate în interiorul grupului de companii,
– circulația juridică anormală și în volum excesiv de mare de mărfuri și servicii în interiorul grupului de companii, practicând prețuri incongruente cu prețurile medii și normale de pe piață,
– onorariile legale sau de consultanță exorbitante,
– costurile cu managementul exacerbate,
– funcționarea vreme îndelungată pe “pierderi fiscale”,
– finanțarea prea mare și prea extinsă a ONG – urilor militante,
– operațiunile greenwashing* etc.
Odată instituită prezumția de fraudă, cel vizat, iar nu fiscul, va putea/va trebui să probeze inversul prezumției pentru a scăpa de taxe, impozite și contribuții.

Măsura doi: eliminarea „rotației comuniste a cadrelor”, adică, a ușii rotative (revolving doors) – nu se vor mai angaja în funcții de demnitate publică, de control și inspecție fiscală nici consultanții, nici avocații, nici „cadrele” înalte ale corporațiilor controlate și supravegheate, și nu se va mai permite timp de minim trei ani după plecarea din “sistem” angajarea de foști demnitari sau funcționari de rang înalt fiscali la corporațiile controlate și „supravegheate”. Aceeași măsură se va aplica și pentru rude apropiate și afini.

Măsura trei: renunțarea la proasta idee de a dedica „marilor contribuabili” un departament special în cadrul ANAF. Nu pot exista reguli speciale, privilegii și imunități bazate pe mărimea afacerii și, mai ales, nu pot exista tratamente diferite din perspectiva prezumției de (ne)vinovăție fiscală în funcție de forța de lobby, de resursele legale sau de consultanță, de presiunile politico-diplomatice de care (nu) dispune un contribuabil.

Măsura patru: introducerea (în sfârșit … ) a impozitării plusvalorii acolo unde se produce, adică în România. Până și OECD recunoaște (cu ipocrizie) că acest fenomen al optimizării fiscale nu este legitim, recomandând impozitarea plusvalorii acolo unde se produce, cu implicita interdicție a externalizării profiturilor și capitalurilor în țările de origine ale conglomeratelor multinaționale sau în paradisuri fiscale. Pentru simplificare, se va adopta o cotă minimală de impozitare, indiferent de nivelul cheltuielilor deductibile fiscal în totalul cifrei de afaceri.

(VA URMA)

*greenwashing înseamnă practici comerciale incorecte, înșelătoare, constând în campanii de promovare a corporațiilor ca fiind „amicale” cu mediul, în lobby și în finanțarea ONG-urilor „ecologiste” care costă mai mult decât eforturile reale pentru reducerea risipei de resurse și energie, pentru ecologizare, pentru un mediu sănătos, ne-poluat, pentru o agricultură și o industrie alimentară care să nu determine deșertificare și malnutriție, pentru o mare curată, pentru o pânză freatică sănătoasă și pentru rezerve de apă suficiente pentru toată lumea etc.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 11
Gheorghe Piperea 414 Articole
Author

18 Comentarii

  1. DACA LA FIECARE CO2 DAT DE IMBECILII DIN rOMANIA, romanii ar fi uniti si s-ar uni in strada, la fiecare institutie publica CARE NE SERVESTE PE NOI PRIN LEGE, NIMIC DIN TOATE ASTEA NU S-AR INTAMPLA! ROMANII EDUCATI PRIN SPALAREA PE CREIERI DIN SCOLI DE 33 DE ANI: STATI CUMINTI LA LOCU-RI-LIIII VOASTRE CA VETI PRIMI BANUTZI „GRATIS”! NIMIC NU ESTE GRATIS PE LUMEA ASTA! CU EXCEPTIA DRAGOSTEI! ROMANII TREBUIE SA SE TREZEASCA ALTFEL ROMANIA SI NOI, CA NATIE, VOM DISPAREA CU TOTULUI TOT!

  2. Prea încîlcit, îngrădiri înlocute cu alte îngrădiri.
    Altă propunere: reducerea statului la minim și scoaterea oricărui bir (impozit, taxă, acciză, TVA s.a.). Odată ce bugetul este foarte mic, neinteresant, toți tîntorii vor fi nevoiți să muncească ceva, să fie cu adevărat folositori cuiva.

  3. ‘ Regulile sunt pentru mulțime ‘, de exemplu, notariatele nu folosesc case de marcat conectate la ANAF, probabil nici birourile de avocați, executori judecătorești ș.a.m.d..

  4. @Calin
    -vezi ca dl. piperea e cam socialist,
    inclina spre „grija omului fatza de om”…

  5. 1)IMM- urile PROPRIETATEA OAMENILOR DIN ROMANIA CONTRIBUIE LA BUGETUL DE STAT CU PESTE 51%. 2)CEI MAI MARI EVAZIONISTI SUNT – FIRMELE UNOR SECURISTI,PARLAMENTARI,PRIMARI SAU RUDE ALE ACESTORA.- FIRMELE DE STAT.- FIRMELE CU CAPITAL STRAIN CARE ABUZEAZA DE LEGI SI DE COLABORATIONISMUL PE BANI AI CONDUCATORILOR SI ISI EXTERNALIZEAZA PROFITUL,ISI MINIMIZEAZA PROFITUL PRIN CUMPARARI DE LA FIRMA MAMA PRODUSE LA PRETURI EXAGERAT DE MARI SAU PRIMESC CONSULTANTA SI NU IN ULTIMUL RAND STABILESC PRETURI EXCESIVE PENTRU MARFURI EXPIRATE SAU DE PROASTA CALITATE SAU DAU CREDITE CU DABANDA FOARTE MARE SAU SCHIMBA CONTRACTE FARA ACORDUL CLIENTILOR STABILIND PRETURI IN EURO DESI LEGISLATIA NU PERMITE. DIN ACEASTA CAUZA CEI CARE NE CONDUC PREFERA TAXAREA SALARIILOR ROMANILOR IN MOD EXCESIV ASTFEL INCAT SA MICSOREZE PLATA MUNCII.O ALTA METODA DE EVAZIUNE SUNT FIRMELE DE EXPORT IMPORT CARE SUNT APANAJUL FOSTILOR SAU ACTUALILOR SECURISTI CARE EVAZIONEAZA STATUL LA IMPORTUL SI EXPORTUL DE CURENT,CEREALE,FRUCTE,FLORI,ALCOOL SI ORICE ALTE PRODUSE DE NECESITATE FIIND MULT MAI USOR SA FACI CATEVA FACTURI DECAT SA DETERMINI CA PRODUSELE SA SE FACA IN ROMANIA(AU VENIT MULTE FIRME SA PRODUCA IN ROMANIA DAR AU FOST GONITE).O ALTA METODA ESTE ACCEPTAREA DE CONDITII BATJOCORITOARE LA LUAREA DE IMPRUMURURI SAU MODUL CUM S-A STABILIT PNRR- ul CU CHELTUIELI PE LUCRURI NE NECESARE.INARMAREA NUMAI PE CONSUM NU SI PE PRODUCTIE INTERNA.SALARII SI PENSII SPECIALE PENTRU SISTEMUL JUDICIAR,PARLAMENTARI,PRIMARI- DE MENTIONAT PENTRU PROSTI CA PENSIILE CADRELOR MILITARE IN CARE INTRA SI SERVICIILE DE INFORMATII IN TOATA LUMEA SUNT PENSII DE SERVICIU SI SUNT PLATITE DE STAT IAR ACESTIA PLATESC CONTRIBUTII LA STAT DIN SALARIU.CONCLUZIA GENERALA ESTE STABILITA PRIN AFIRMATIA CA NU TALPA TARII BENEFICIAZA DE MUNCA PRESTATA CI TACMA JEFUITORILOR CARE CONDUC TARA FIE DIRECT FIE INDIRECT DIN UMBRA.

  6. Unora nu le iese comunismul din dibla indiferent ce le-ai face .Pentru multi este extrem de greu de inteles cum functioneaza economia de piata intr- o societate capitalista .Aceste mari intreprinderi trans- nationale , ce aduc la PIBul Romaniei uriase sume de bani , spre deosebire de intreprinderile de stat mari provocataore de pagube acolo unde guvernele tot arunca banii intr-un sac fara de fund , produc nu numai bunastare , locuri de munca , educatie , dar ele rezolva si situatiile politice sau sociale complicate prin efectul dat de ceea ce numin exemplu . Aceste mari entitati economice au un plan de dezvoltare ce le permite existenta intr-un sistem concurential ce trece dincolo de maruntele capriciii politicianist exprimate .Tot ceea ce statul trebuie sa faca este sa vinda (privatizeze) catre actori economici din tara sau din UE toate capacitatile ramase nevindute , trebuie sa elimine posibilitatea cumularii salariului cu pensia , trebuie sa elimine posibilitatea de a fi parte in mai multe entitati economice ca si decident bine renumerat ce cumuleaza mai multe indemnizatii , trebuie sa micsoreze numarul salariatilor aflati in sistemul public , trebuie sa ofere micilor intreprinderi mari scutiri de taxe spre a putea rezista in piata si trebuie sa imbunatateasca sistemul de colectare prin eliminarea spagilor de tot felul precum si punerea in valoare a noilor legi a pensiilor bazate pe contributivitate .Abia atunci ne vom afla in normalitate .Se vede bine cum textierul nu prea cunoste cea inseamna o Multinationala care isi pozitioneaza veniturile si investitiile functie de problemele ce apar intr-o tara sau alta .Astia inca mai cred ca lucreaza la colhoz .

  7. La nivel global se pierd peste 1 trilion de dolari pe an datorită evaziunii fiscale orchestrate de firmele de contabilitate globale „Big 4” – PwC, Deloitte, KPMG și Ernst & Young. Ele sunt creierele (the masterminds) din spatele evaziunii fiscale a multinaționalelor / corporațiilor, arhitecții schemelor fiscale care costă imens guvernele și contribuabilii.

    In România se pierd anual datorită optimizării fiscale cateva de zeci de miliarde de euro prin prețuri de transfer si scheme de evaziune fiscale realizate de corporatii. Pentru cei care nu înțeleg dedesubturile: multinaționalele au 50- 90% din cota de piata in industriile unde se cheltuiesc toti banii romanilor săraci si majoritatea celorlalți: hrana, alimente, energie, ITC.

    Dacă o mai mare cota de piata ramanea la IMM-uri românești ale romanilor cinstiti, nu ale romanilor corupti, se creau locuri de munca mai bine plătite decat salariul minim oferit de Kauffland (spre exemplu), nu se mai externalizau profituri in nesimtire pe metoda multinationalelor si se plăteau mai multe taxe, din care evident se furau 50% de firmele căpușa de partid, dar măcar ramaneau mai multi bani din restul 50% sa finantezi educația, infrastructura, sanatatea.

    Evaziunea fiscală face parte din războiul de gherilă purtat de aceste 4 firme si acționari multinaționalelor corupte împotriva oamenilor.

    Pierderea veniturilor fiscale este o cauză majoră a crizei economice actuale care provoacă mizerie milioanelor de români.
    Fără aceste venituri din impozite virate la buget, de zeci de miliarde de euro, România nu mai are resurse sa atenueze sărăcia nu mai poate oferi infrastructură socială, asistență medicală, educație, securitate, transport, pensii și bunuri publice care sunt necesare unei democrații si societăți civilizate.

  8. De ce nu se intreaba nimeni unde e iohannis ? Unde e marele apsent ? Parca nici n ar fi presedintele tarii romanesti ))) In loc sa iasa sa indemne la calm sta ascuns in popusoi de parca Romania e tara lui Papura Voda.Normal,doar nu i loc de o vizita ,,bilaterala,,prin tarile exoctice cu aeronava de lux si pe banii prostilor ))) Nici un spici de ziua victoriei asupra nazistilor.Nici un spici de ziua Romaniei.Nici un spici pentru protestatarii din tara.Pai ce facem aici ? ))) Probabil a disparut la basarabeni si maine o sa ne traga un spici de la palatul Mimi si sa faca figuratie pe langa stapani.De protestatarii din strada se ocupa jandarmii cu bastoanele.

  9. O a doua mare metodă de furt de la oameni se realizeaza prin achizițiile publice masluite.

    La nivel global, 15% din PIB se cheltuie pe achiziții ($9.2 trilioane), la nivel de OECD $4.2 trilioane si la nivel de UE 14% din PIB, din care 30% se pierde datorită corupției.

    In România, 19% din PIB se cheltuie pe achiziții publice (219 miliarde euro x 0,19 = 54 miliarde de euro) si cel puțin 50% din aceasta suma, adică 27 miliarde de euro anual, cade prada corupției.

    Jefuirea banului public prin achizitii este impartita intre firmele capusa din PSD care au monopol pe contractele la nivel de UAT-uri locale si de cele PNL la nivel de ministere, SGG, etc.

    Banii ajunsi in conturile acestor retele nu vor fi folositi doar sa finanteze (indirect) campaniile politicienilor dar si sa atace opozitia, jurnalisti independenti, investigatori, orice persoana incomoda (inclusiv prin campanii de denigrare, defaimare, cancel culture, mita judecatorilor corupti si procurorilor sa scormoneasca si sa faca dosare la aia 1% cinstiti si sa ignore pe aia 99% care incalca regulile).

    Solutia simpla, eleganta prin care fiecare roman poate analiza, pe cifre, care este nivelul jafului din ban public este:
    crearea unui sistem INTEGRAT, gazduit in domeniul public pentru a putea fi accesat de oricine:
    SEAP (pentru a vedea valoarea contractelor câștigate de o firma) – ONRC (pentru a vedea acționarii îmbogățiți) – ANAF (pentru a vedea in conturile cui au ajuns banii din acele contracte si cat de meritocratica a fost distribuirea) – profilul, calificările si implicarea in proiect a celor care încasează cel mai mult–
    vor arata ca analfabeții cu liceu au furat si au fost îmbogățiți de securiștii din sistem cu milioane de euro anual!

    Se va vedea astfel circuitul banilor si se vor identifica neregulile (red flags).
    Evident ca nu vor face asta ca sa continue sa fure.

  10. Munca nu te ferește automat de sărăcie in Romania. Uitati-va la cei aproape 40% dintre cetățenii care muncesc cu contract de munca și care sunt in saracie relativa pentru ca primesc minimul pe economie. Romania are cei mai multi saraci din UE pentru ca-i un paradis fiscal pentru marele capital. Nu pentru ca nu se muncește. Franta si Germania sunt democratii consolidate sau state ,,socialiste”? Au colectări de peste 40% din PIB. Romania e la 27% din PIB. Evident ca sunt si leneși. Dar leneș strategic nu e amărâtul din rural care refuza 100 de lei pe zi ca sa stea la carciuma. Leneșii strategici sunt aia numiți de marele capital în instituțiile care ar trebui sa-l taxeze. Ca sa-i transformi in muncitori pe acești leneși e nevoie de vointa politica. Iar Romania a secat la capitolul asta.

  11. Pe aceeasi tema a furtului de € 27 de miliarde anual prin fraudele pe achizitii publice.

    Cei peste 500 de miliarde de euro (furați de la romani in ultimii zeci de ani) care alimenteaza conturile coruptilor si constituie CAPITAL de exploatat pentru corupti, trebuie redistribuit comunităților si oamenilor furati.

    Ce nu intelege lumea este ca din acest capital obtinut in urma corupției, ei finanteaza furnizori prestatori de “c.rime as a service”: campanii de denigrare, defaimare, in mediul online, atacuri cibernetice, etc.

    Un exemplu aleatoriu de coruptie in cadrul achizitiilor publice, un caz din mii de astfel de cazuri, emblematic pentru modul de operare al retelei corupte prin care se capuseaza banul public:

    Negulescu, (căutați atribuiri licitații către Trencadis pe SEAP) imbogatit de catre Iohannis si de securistii corupti din sistem care au furat de la milioane de romani, un tanar de 27 de ani, fost manager de campanie prezidențială in mediul online a lui Iohannis, a câștigat după ce Ioha a devenit președinte, contracte cu dedicație de 20 de milioane de euro pe an si acces ilegal la informații confidențiale.

    Negulescu însuși a spus intr-un articol de presa ca si-a creat primul million de euro in contracte cu statul prin trafic de influenta (fapta de coruptie) si apoi coruptii din STS, MAI central i-au dat pe tava 20 de milioane de euro anual si acces la informatii confidentiale si private ale romanilor.

    Societățile care obțin cele mai mari contracte cu statul (atat din punct de vedere al profitului dar si al accesului la date) dispun de capital si experienta pe proiecte anterioare – însă faptul ca nu se verifica cum au reușit să își dezvolte aceste active la început – adică prin legăturile de partid și achiziții preferențiale care au contribuit la dezvoltarea lor – aceasta lipsa de verificare din partea DNA, DGA si a tuturor celor plătiți pentru activitati de audit si control – este pe.nala.

  12. In afara de furtul anual de 27 de miliarde de euro din bani publici care alimentează corupții,

    Fondurile europene nu au făcut decat sa intareasca si mai mult capitalul corupt din Romania. Fondurile europene au ajuns in conturile bancare ale marilor corupti persoane fizice, pentru ca partea de anti-corupție, anti-frauda, mecanisme de control, nu exista.
    Au angajat tot felul de panarame – de al EPPO la OLAF la Curtea de Conturi Europeană – ca sa se asigure ca nu vor face nimic si corupții vor detine tot capitalul de pe continent.

    Dupa ce BIG 4 care controleaza institutiile europene au oferit consultanta si creat politici UE sa distruga industria si locurile de munca decente in colonia românia, tocmai ca aceasta țara sa fie exploatata de multinationalele evazioniste, iată ca remedierea financiara de la UE (sub forma de bani sau noi oportunitati) nu a ajuns la milioanele de romani afectati, ci au finantat exclusiv coruptii.

    Coruptii au deveniti acum si mai puternici datorită fondurilor europene si mai greu de combatut de oamenii tot mai saraciti si de patura mijlocie tot mai inexistenta.

    Ironic este ca Comisia europeana si celelalte institutii europene (finantate de sute de milioane de contribuabili saraciti) sunt sub controlul cartelului BIG 4. Ele consileaza multinationalele sa faca evaziune de $ 1 trillion pe an si apoi consiliază pe 4 miliarde de euro anual si instituțiile europene despre ce politici fiscale si strategii sa creeze (ca sa-si învețe multinaționalele cum sa le evite si sa lase fraierii saraciti sa le plăteasca). Ironic, nu?

  13. Cartelul Big 4, acest orchestrator al evaziunii fiscale de $1 trillion pe an, are monopol pe contractele mari profitabile de consultanta in institutiile europene, consultanta care influenteaza procesul decizional.

    Din analiza seturilor de date publice si a documentelor aferente rezulta ca licitatiile de zeci si sute de milioane de euro au criterii de eliminare corupte, gandite sa faciliteze participarea exclusiva a firmelor din cartelul BIG4.

    Ele sunt scrise cu dedicatie de oameni din cartelul BIG 4 pt cartelul BIG 4, prin includerea unor criterii de excludere si obligativitatea ca CA din consultanta > EUR 450 mil.

    In loc sa fie ei banati / excluși de la a participa la licitatii, de la a contribui la procesul decizional, de la a fi platiti din bani publici din taxele contribuabililor saraci (ca ei sfatuiesc multinationalele sa faca evaziune fiscala) BIG 4 CO au primit 2 miliarde de euro in 2022 de la institutiile europene ca sa se ocupe de:

    -recrutarea anagajaților marioneta in aceste instituții,

    -decida cine castiga licitatiile anuale de zeci de miliarde de euro cu institutiile europene,

    -crearea strategiei si initiativelor ce trebuie finantate,

    – selectarea start-up-uril si IMM-urilor care castiga granturile (evident ca unde au ei actiuni),

    – audit,

    -investigarea sesizărilor de frauda si coruptie. Ironic, nu? Full circle of control.

    Cand va plangeti ca nu primesc fonduri europene fermierii si antreprenorii romani cinstiti – consultantii astia din cartelul BIG4 va discriminează si va fura – angajații UE marioneta (mulți fosti angajați in Big4) nu fac nimic, doar dau forward sa decidă coruptii.

  14. Datele pot fi accesate aici: https://ted.europa.eu,
    Contracts awarded by EU Institutions(https://ted.europa.eu/TED/search/canReport.do).
    Selectați anul (începeți cu 2022) apoi dati click “For the full Excel report, click here “”.

    In excelul rezultat începeți sa sortati pe coloane firma câștigătoare, calculați totalul contractelor câștigate pe firma si pe cartel Big4 si analizați tipul de contracte câștigate – veți observa schema fraudulenta bid rigging si rotație între ele pe proiecte de: consultanta, selecție personal instituții europene, audit, evaluare granturi si licitații, investigații frauda.

    Contracte câștigate:
    Ernst & Young 2022: 889.038.000 EURO
    Deloitte 2022: 1 975 257 019 (almost 2 billion in contracts with the European Commission and European institutions)
    PwC 2022: 660 mil EURO
    KPMG 2022: 618.560.990 EURO

  15. La capitolul “27 de miliarde de euro căzute prada corupției pe achiziții publice, anual” nu mi-ați publicat comentariul:

    In baza acelei cifre de afaceri obtinute prin fapte de coruptie, Negulescu, tanarul de 30 de ani si doar cu liceul absolvit, a castigat proiecte cu statul de 20 de milioane de euro anual pe care le-a spălat (layering & integration) prin alte firme.

    Nimeni nu a verificat faptele de coruptie care au condus la crearea acelei cifre de afaceri initiale murdare prin care creeaza concurenta neloiala firmelor cinstite.

    Coruptii din STS, MAI, CSM, PARCHETUL GENERAL, ETC TREBUIE sa restituie salariile primite pentru care nu au prestart nimic pentru poporul roman si despagubiri PENTRU ca au oferit pe tava zeci de milioane de euro fiecare unui individ de 30 de ani, doar cu liceul, din bani furati de la romani, ca nu platiti din conturile lui tactu si lu mata, kktilor!

    Din platile facute din bani furati in licitatiile masulite cu statul in valoare de peste 70 de miliarde de euro, Negulescu a supra-platit IT-isti experti pe acele proiecte, care in alte contexte, off the books and off the records, i-au oferit Servicii de criminalitate cibernetica si probabil au atacat site-ul ministerului educatiei cu mesajul ca diplomele nu conteaza (ca sa justifice cum el mucosul de 30 de ani doar cu diploma de liceu a fost privilegiat de sistemul mafiot central si cadorisit an de an cu 20 de milioane de euro).

    Apoi a venit si STS ca sa stearga orice urma a criminalitatii celui care a fost finanțat cu bani plătiți de coruptii din STS. Ăștia prin firmele corupte pe care le îmbogățesc in licitații corupte, finanteaza acte criminale.

    Fondurile romanilor sunt distribuite in conturile coruptilor si ajung sa finanteze c.rime.

  16. Ați primit ordin pe unitate sa băgați la shadowban articolul lui Gh Piperea pe Cotidianul ca sa nu se mai vadă nici ce am comentat / completat si eu pe aici?

    Nu mai văd articolul deloc pe site. Ați băgat in Spotlight alte zeci de articole inutile, perfecte de distras atenția de la ce contează.

  17. Când marile firme care au investit în România- PLATESC DOAR IMPOZITUL PE SALARII IAR 90% DIN PROFIT IL EXTERNALIZEAZA ASTA SE NUMESTE ECONOMIA PROSTILOR.CAND TOT ACESTE FIRME FOLOSESC 98% MATERII PRIME SI SEMIFABRICATE VENITE DIN TARA LOR SAU DIN ALTE TARI PENTRU REALIZAREA PRODUSELOR LOR ASTA SE CHIAMA CA PROSTII CARE FAC PROPAGANDA BUBUIE IN GANDIRE ECONOMICA.CAND DOBANZILE LA BANCILE CU CAPITAL STRAIN SUNT DUBLE,TRIPLE SAU DE PATRU ORI MAI MARI DECAT IN TARI ASEMANATOARE CA ECONOMIE CU ROMANIA INSEAMNA CA ECONOMIA ROMANEASCA ESTE GROAPA DE GUNOI RAT DE LA CLUJ.CAND TU VINZI FIRMELE CARE FURNIZEAZA UTILITATI SI VIN FIRME CU CAPITAL STRAIN SI GESTIONEAZA CEVA EXISTENT LA CHEIE SI LE MENTIN DOAR IN VIATA CAT SA NU ISI DEA DUHUL SI LE MULG CA PE VACUTE EXTERNALIZAND PROFITUL INSEAMNA CA ECONOMIA ROMANIEI ESTE CHIAR DE CACAT.CINE CONFUNDA ECONOMIA FACUTA DE MULTINATIONALE IN ROMANIA CU CEVA SANATOS DPDV ECONOMIC ORI ESTE PROST ORI ESTE INTERESAT.ATRAG ATENTIA CA FORMELE POLITICO ECONOMICE CAPITALISM SI COMUNISM AU FOST FACUTE DE EVREI SI EI LE PRACTICA PE AMANDOUA LA EI IN TARA CHIAR ACUM.ASA CA NU FORMA CONTEAZA CI REZULTATELE.DACA MULTINATIONALELE DOAR PLATESC FORTA DE MUNCA AUTOHTONA SI NU CONTRIBUIE CU NIMIC LA BUNASTAREA SOCIETATII ATUNCI ACEASTA ECONOMIE SE NUMESTE BASEECONOMIE.

  18. @Diana R.

    ~a spus si Trump ceva de cele 3 mari si late „agentii de rating”…..

    ~pervertirea cu ascunderea articolelor-campionii!!!!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.