Avocatul Piperea: Nu vreau falimentul BCR, dar va trebui să plătească milioane de lei penalităţi

Avocatul Gheorghe Piperea, cel care a reprezentat cu succes la Înalta Curte de Justiţie şi Casaţie un grup de 207 de clienţi care a cerut eliminarea clauzelor abuzive prinvind calculul dobânzii din contractele cu Banca Comercială Română, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă că va cere în instanţă o penalizare de 1.000 de lei pe zi pentru fiecare cele 207 de contracte până când banca în cauză va prezenta un graphic de rambursare a ratelor şi va modifica dobânzile.

Conform acestuia, ÎCCJ a obligat prin sentinţa dată acum câteva zile “pârâta BCR să modifice contractele, ca urmare a constatării caracterului abuziv al dobânzii de referinţă a băncii, precum şi să emită grafice noi de rambursare”.

Piperea susţine trebuie să pună în aplicare această sentinţă începând de azi. “Obligația de a face va fi pusă în executare silită. Nefiind evaluabilă în bani această executare silită, se va cere instanței, pentru a determina BCR să modifice contractual, o penalitate de 1.000 de lei pe zi de întârziere.

Este suma maximă pe care o poate dispune instanța. Faceţi şi dvs. socoteala cât înseamnă asta. Dacă banca nu se va trezi mai devreme de un an de zile, se va trezi cu penalităţi de zeci de milioane de lei. Înmulţiţi 1.000 de lei pe zi ori 365 de zile ori 207 clienţi şi vedeţi cât vă dă. Peste 72 de milioane de lei”, a declarat Piperea.

Avocatul susţine că BCR, “cea mai arogantă dintre bănci”, a ştiut încă de acum cinci ani de când a început procesul colectiv că va pierde procesul. A încercat să tragă de timp, a angajat tot felul de avocaţi şi tot n-a avut de câştig, spune Piperea. Mai mult decât atât, banca a încercat să renegocieze contractul de creditare cu câţiva din cei 207 peste capul avocatului.

Piperea susţine că hotărârea instanţei nu prevede nicăieri ideea de negociere.

“Se va întâmpla următorul fenomen. Clientul merge la bancă şi cere să se pună în aplicare sentinţa care constată că dobânda variabilă de referinţă este abuzivă. În loc de 9% va plăti 1,5%, cât este marja fixă de dobândă. Banca o să tragă de timp, aşteptând poate motivarea instanţei, care poate veni într-o zi, într-o lună, într-un an. Eu nu cred că va veni mai devreme de februarie 2016. Clientul va plăti 1,5%, conform hotărârii, dar va fi taxat de bancă ca rău platnic. Atunci, clientul va acţiona în judecată banca şi va cere penalităţi. Peste un an vom avea zeci şi sute de procese prin care banca vor trebui să plătească penalităţi. Nu doar celor 207, ci tuturor clienţilor care au în contract clauze abuzive. Nu doresc falimentul băncii, dar vreau ca toţi românii să se trezească. Avem de a face cu caz clar de abuz de putere economică”, susţine avocatul Gheorghe Piperea.

Conform avocatului, noua dobânda ar trebui să fie egală cu marja inițială din contracte, adică 1,5% în majoritatea cazurilor, 1,2% sau, în cazuri rare, chiar 0%.

Cu puţin timp înainte de conferinţa lui Piperea, BCR a trimis un punct de vedere care spune că procesul de la ÎCCJ este de fapt o mare înfrângere pentru avocat. Banca a spus că Curtea Supremă a respuns principal solicitare a clienţilor, şi anume stabilirea dobânzii pentru credit la un nivel egal cu EURIBOR/ROBOR plus marja inițială, și consideră că judecătorii vor recomanda negocierea condițiilor de preț între cele două părți contractuale.

Reprezentanţii BCR au ţinut să precizeze că 15.000 de clienți au semnat deja oferta băncii de reducere a ratelor lunare, în medie cu 20%, în cadrul campaniei Scade Rata.

“Cinci ani de judecată s-au soldat cu un rezultat negativ referitor la aşteptările de nivel al dobânzii, deşi clienţii au putut beneficia de oferte concrete de înţelegere amiabilă atât la început şi în mod permanent pe parcursul celor cinci ani”, se arată în punctul de vedere al băncii.

Conform BCR, aproape doua treimi dintre clienţii care au iniţiat procesul au ajuns, până la urmă, la înţelegeri cu banca. Piperea susţine că înainte de decizia finală în proces, clienţii implicaţi au fost contactaţi de bancă şi au primit oferta de reducere a ratelor cu 20%, dar nu au acceptat-o pentru că în instanţă, cu eliminarea dobânzii variabile şi rambursarea sumelor plătite nedatorate, clienţii au obţinut o reducere de 70% a ratei lunare.

Mai mult, oferta băncii era însoţită, spune Piperea, de cimentarea clauzelor abuzive şi nu presupunea restituirea sumelor plătite în plus.

Procesul început în 2010 și a mai trecut pe la ÎCCJ, care a trimis dosarul la rejudecare. Curtea de Apel București a respins pretențiile clienților, care aveau nevoie ca ÎCCJ să întoarcă decizia în recurs.

BCR utiliza, înainte de 2010, o dobândă variabilă internă pentru calculul dobânzii curente, la care se adăuga o marjă fixă de 1-2 puncte procentuale. Dobânda aproape că se dubla după primul an de creditare. Clienții au solicitat instanței să declare abuzivă această clauză și să identifice referința variabilă cu Euribor, indicator al pieței financiare interbancare din zona euro, care are o valoarea apropiată de zero în prezent, la care să se adauge marja fixă inițială.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.