Black fraier day

În teoria și practica legislației protecției consumatorilor, vorbim despre deformarea comportamentului economic/contractual ca rezultat al practicilor comerciale incorecte, înșelătoare sau agresive ale comercianților, menite a-i determina pe consumatori să achiziționeze produse sau servicii pe care, în condiții normale, nu le-ar achiziționa. Aceste practici incorecte ale comercianților sunt principala cauza a consumerismului.
Oamenii au necesități naturale și dorințe normale, pe care și le satisfac prin consum.
Prin diverse tehnici de persuasiune, prin manipulare și prin dezinformare sau inducere în eroare, oamenilor li se fabrică nevoi artificiale și dorințe ne-naturale, li se canalizează voința și li se remodelează comportamentul și personalitatea pentru a cumpăra mai mult decât le trebuie. Acesta este consumerismul  – o practică incorectă, abuzivă și autodestructivă, a comercianților, iar nu un defect al omului simplu.
Din consumerism, rezultă nu numai o supraîndatorare perversă a simplului particular care își risipește veniturile sau se îndatorează pentru a cumpăra lucruri pe care, ulterior, le va detesta, ci și o cantitate de produse și servicii suplimentare, fără rost economic, menite a se învechi prematur și a fi abandonate.
Consumerismul nu este doar o deșertăciune a deșertăciunilor, este și principala cauză a deșertului plin de resturi nocive în care se transformă lumea noastră – o lume condusă în mod cinic, prin lăcomie, și total iresponsabil, prin prostie, impostură și demență mesianică, înapoi către întunericul epocii de piatră.
Așa cum remarcau Akerloff și Schiller, în cartea lor Phishing for Phools (tradusă în română sub titlul „La pescuit de fraieri” și publicată în 2012, la editura Publica), lumea noastră este o lume plină de capcane pe care comercianții le aștern în calea consumatorilor, capcane atât de multe, de diverse și de sofisticate, încât nimeni, niciun om normal, oricât de bine informat, nu le mai poate evita. Este imposibil ca, măcar o data, măcar un pic, să nu fii parte a „clubului” celor fraieriți, pentru că există prea mulți pescari, hoți de indentitate, experți în manipulare, dez-informare și omisiuni înșelătoare.  Specialiștii, cercetătorii, oamenii de știință au ajuns la incredibila performanță de a emite rapoarte și opinii care se potrivesc perfect cu finalitatea celor care îi plătesc pentru a emite rapoarte și opinii. Și există prea multă motivație a profitului cu orice preț, a profitului ușor (easy money).
Sunt prea multe capcane pentru a putea fi evitate toate. Dar unele dintre ele sunt, totuși, vizibile. Unele dintre ele sunt ascunse la vedere – sunt tigrii din odaie. Ar fi debilitant dacă acești tigri ar fi ignorați, mai ales dacă ne-am preface că nu există.
Exploatarea naivității și a credulității consumatorilor nu durează prea mult timp, mai ales ca urmare a redundanței – ce e prea mult strică.
De exemplu, așa-zisa sărbătoare a cumpărăturilor, intitulată Black Friday (numele în sine este sinistru) și inventată pentru a mișca stocurile de marfă și servicii nevandabile în perioada de după Ziua Recunoștinței și de dinainte de startul cumpărăturilor de Crăciun, a ajuns la redundanță în SUA și în multe alte țări occidentale care au copiat această modă consumeristă americană.
Deocamdată, la noi încă funcționează această modă. Mai mult chiar, inteligenții noștri specialiști în marketing au inventat un „blacfraidei” care ține 2-3 săptâmâni, precum și unul de vară, care ţine vreo 6 săptâmâni*. Care este principalul ingredient magic al acestei „sărbători”? Reducerea de prețuri, pe perioada „sărbătorii”.
Dar, ia aminte: dacă mîine vei cumpăra de Black Friday un produs de 1000 de lei cu 700 de lei, nu vei fi fost în câștig cu 300 de lei, ci în pierdere cu 700 de lei. Acel produs era deja 700 de lei (sau chiar mai puțin) acum 2 luni.
În plus, acel produs este inutil – după 3 săptămâni devine neinteresant, pentru că intrăm în promoțiile de Crăciun, iar după 3 luni devine inutil, pentru că se învechește, devine uzat moral sau chiar fizic. Așa este programat. Chiar așa se numește: uzură programată (programmed obsolescence).
Privește-te în oglindă peste 3 luni și realizează că ai fost fraierit. Înțelege că ai participat entuziast la black – fraier – day.
Exact la fel ai făcut în plandemie, când ai participat entuziast la achiziția nevrotică a uleiului și a hârtiei igienice în hiper-exces, a drojdiei, a măștilor inutile, a ideologiei „imunizării” contra agentului patogen (cu un produs de tip apă plouată, fără efect preventiv și fără puterea de a limita răspândirea virsului) sau contra negaționiștilor, a deviaționiștilor și a conspiraționiștilor.
Exact la fel ai procedat la informarea din sursa unică, oficială, de partid și de stat, și când ai crezut religios în experți, specialiști și „știință”, condamnându-i pe toți ceilalți că nu au făcut la fel, pentru ca dezastrul să fie total.
Exact la fel ai făcut când, din comoditate și pentru că e „gratis”, ți-ai pus fracțiuni substanțiale din personalitatea ta și sufletul tău pe platforme digitale sau rețele de socializare, unde ai fost transformat în „produs predictiv” și om de plastilină.
Cu achiziția ta nevrotică de mâine vei contribui la încasări ale unui comerciant, într-o singură zi, egale cu încasările totale pe un an (vezi declarația de azi din ZF a CEO-ului eMag, care spune că va avea vânzări de 639 de mil lei, cât în tot restul anului).
Cu achizițiile tale nevrotice și credule din plandemie, ai contribuit la creșterea averii unor patroni de supermarket-uri în proporție de 300% în doar doi ani – patronul Lidl și Kaufland avea, înainte de 2019, o avere de 10 miliarde de euro, iar anul acesta are o avere de 29 de miliarde de euro.
La fel, cu aceleași achiziții inutile ai pus umărul și la hiper-valorizarea unor corporații globale care vând fum și vânează vânt. În plandemie, capitalizarea bursieră a gugăl, apăl, feisbuc, amazon și maicrosoft a crescut cu 7 mii de miliarde de dolari, iar Elon Musk a făcut 200 de miliarde de dolari, de la o avere, în 2019, de sub 20 de miliarde.
În afară de exploatarea naivității/credulității, de black-fraier-day se utilizează și frica de pierdere („de ce ai cumpărat un nou aparat de cafea/un nou set de tigăi/un nou parat smart, deși aveai deja unele perfect funcționale? – am auzit că se scumpesc”).
Și mai interesant din punct de vedere sociologic și psihologic este efectul de reflector (spotlight), combinat cu interzicerea accesului prin umbră (shadow banning).
Dacă privești ce se întâmplă pe scenă, nu vei vedea decât ceea ce este iluminat de reflector. Regizorul de scenă va putea chiar, prin jocuri de lumina, să te determine să privești mai atent personajele și obiectele mai pronunțat luminate, ignorând restul scenei. Dacă reflectorul îți pica direct pe figură, nu mai vezi nimic. Tot ceea ce rămâne în umbra devine invizibil sau imperceptibil. Practic, regia de scenă îți interzice să vezi persoanele sau obiectele care nu sunt sub lumina reflectorului. Prin punerea în umbra, realitatea din afara razei de bătaie a reflectorului este interzisă – acesta este efectul de shadow banning.
Cam asta se întâmplă și de black – fraier – day. Comerciantul te obligă să achiziționezi acele produse sau servicii care sunt „la reduceri”. Aceste produse sau servicii pot fi „vedetele” zilei, dar și rebuturi, stocuri nevandabile, final de gamă etc. Restul produselor și serviciilor, inclusiv cele care nu beneficiază de „reflectorul” reclamei deceptive de la tv sau de pe net, sunt „interzise”, prin shadow banning.
Ironic, dar acest amestec de prestidigitație între punerea sub reflector sau în umbra interzicerii vizibilității se practică, de ani buni de zile, pe paginile de socializare pe internet, în special pe feisbuc, insta, uiter și tic toc. Motivațiile acestei magii digitale sunt mult mai vaste și mai importante decât cele comerciale – motivațiile sunt politice și ideologice, ba chiar religioase.
Sub pretextul că „luptă” contra știrilor false și al dez-informării, aceste pagini de socializare îți „recomandă”, prin poziționarea în „noutăți” (news feed), tot felul de produse, servicii, informații, opinii care, cică, se potrivesc profilului tău, ajutându-te să faci alegeri „mai bune” sau să nu încalci, bilgeiț ferește, standardele și valorile comunități, și protejându-te de știri false, dar ascund sau pun la coada listei de noutăți produse sau servicii care nu plătesc „sponsorizări”, postări cu „informații false”, opinii deviaționiste de la linia oficială de partid și de stat și informații deranjante pentru propaganda oficială. Prima metodă este reflectorizarea (spotlight) – trebuie să „cumperi” informații din linia oficială, opinii woke, poziții corecte politic și cultură de anulare a istoriei, tradiției, credinței și familiei. A doua metodă e interzicerea prin punerea în umbra (shadow banning) – existența în rețea nu este anulată prin aruncarea peste zidul cetății virtuale (extra muros), ci este pusă în umbra, pentru a fi ignorată, mai ales sub efectul de orbire antrenat de reflector**. Ceea ce a rezultat este mai mult și mai grav decât a reușit regimul autoritar al Chinei, este mai mult decât distopa din 1984, de G. Orwell. Este un totalitarism digital destructiv pentru democrație și domnia legii.
În final, un sfat: dacă tot vrei să te bucuri de cumpărături sau să trăiești plăcerea/mândria de a face cuiva un cadou, așteaptă Crăciunul. Cumpără ceea ce merită fi cumpărat, chiar la preț aparent mare, cumpără la preț normal, care să te facă să utilizezi produsul/serviciul la întreaga sa valoare de întrebuințare, iar nu gioarsele scumpe și programate să se învechească mai devreme (în orice caz, înainte de următoarea promoție) și să umple nemeritat teșchereaua unor nevolnici sau escroci. Dacă e să faci cadouri, fă-le familiei, prietenilor, colegilor, apropiaților, iar nu fuhrerilor digitali. Fii tu cadoul de Crăciun.
*Este o practică incorectă a comercianților să repeți reducerile de prețuri în alte perioade ale anului decât cele preconizate de OG nr.99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață

**Feisbuc va schimba în mod crucial regulile prezenței pe această platformă, din 3 ianuarie 2023; ca și în cazul tuiter, și în cazul feisbuc reclamele și prezența în rețea vor deveni plătite și reglementate într-un stil absolutist, de diktat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 30
Gheorghe Piperea 414 Articole
Author

14 Comentarii

  1. Să intervină statul că Ghiță vrea neapărat ceva redus ….,:)))))) Urâtă societate …as vrea o lume in care omul să caute ce are nevoie el nu să fie manipulat să cumpere si ce nu are nevoie

  2. Puterea colectivitatii sau solidaritatea in prostie ! Cum de au acceptat bisericile aceeasi zi, sa fie zile de Vineri diferite, ca la zilele mortilor, astia nu scapa de popi nici dupa disparitia fizica.

  3. era pe dracu…700 acum 2 luni… De la INFLATIE ne omoara INFLATIA, ati ajuns la axiome de 2 lei care n-au nicio justificare logica..
    Hateri si prosti, lepre si hoti, ignoranti si dubiosi…

  4. Blackfriday romanesc se stie ca este la fenta. Marile magazine cresc scad preturile la unele produse pana buimacesc bine clientii sa cada in capcana reducerilor de blankfraieritdei. Reduceri pe bune exista si in alte momente din an dar nu pentru ca le programeza ei.
    Exploateaza si prostia romaneca stat la mall la coada de sute de persoane ca un influencerul ofera șaorma gratis. Nu c-ar muri de foame. Coada la la mall incarcat Tesla de lux ca gratis.

  5. La noi e doar reclamă și fraiereală. La alții reducerile sunt semnificative. La manual de medicină cumpărat în Toronto pentru fiica mea pe bon scria că se poate returna în 15 zile. În librărie era și un raft cu ieftinite returnate. Aparat de pozat cumpărat cu 2 săptămâni înainte de Black Friday s-a dus nora mea cu bonul în ziua de Black Friday, cică la returnat și a primit diferența de preț de 20%. Aici pe un aspirator returnat că era prost a fost o parlametare stupidă: l-ați scos din cutie? l-ați folosit? că atunci nu se poate returna.” Cu să văd că-i prost și nu aspiră dacă nu l-am încercat. Dar adevărul este că pe mulți îi face fericiți chilipirululnde Black Friday și ieftinirea le permite să-și potă cumpăra ce și-au dorit de mult și nu le ajungeau banii.

  6. Asa se explica de ce si cum au castigat Nicusor Dan, Clotilde Armand, Klauss Iohannis si-au adus apa calda, curatenie si de toate pentru toti adica nimic.

  7. tot un fel de black fraier day a fost si la alegeri, fraierul a pus botul la USR – acum aveti cu cine – cu placuta suedeza si lampase de telefoane in piata victoriei alaturi de directori de banci care acum le da la gioale cu dobanzile, ma rog aia cel putin stiau pentru ce ies in piata, prostimea a votat alianta PNL-USR si s-a ales praful de tara! asta e, romanul pune botul, fraieri sunt multi, important e sa-i gasesti!!!

  8. Perfect! Era sa imi iau si eu o teapa de om gospodar dar am reusit sa luminez pretul pentru ca deja aveam descarcat produsul de cateva luni in telefon cu tot cu pret, socul lor a fost urat. Nu am mai cumparat produsul desi incercau sa ma convinga ca e realitate ceea cevau pe raft, bineinteles ca pretul din foto vechi era mult mai mic decat ce se vinde in comert in aceasta perioada.

  9. #Câțuvencu
    Nu ai dreptate,ci FOARTE MARE DREPTATE.La fel am fost si eu surprins cand returnand o camera foto Sony,achizitionata de la BestBuy din Miami,nu doar ca m-au linistit,ci dupa ce m-au intrebat daca vreau banii inapoi sau alt produs SI-AU CERUT SCUZE PT. EXPERIENTA MEA NEFERICITA CU ACEL PRODUS & MI-AU MULTUMIT FIINDCA AM ALES BEST BUY.In plus,totul a fost facut cu zambet si privindu-ma in ochi.La noi,intr-un caz similar era sa-i iau la bataie pentru nesimtirea gretoasa,tupeul si mai ales lipsa de profesionalism,toate impachetate intr-o atitudine de bisnitar de Obor cu ceafa lata,limbaj de autogara Mizil,apucaturi de centurista comerciala si fatza de proxenet in retragere.FARA CUVINTE ! Si repet: FARA CUVINTE !!!!!!!!!!!!!

  10. Diferentele se vad de multe ori la magazine de pe afara sunt preturi mai mici decat in Romania de asa zisul Blackfriday romanesc inclusiv TVA, taxe vamale si transport. Preturile umflate la „chinezarii” nu în mod necesar țeapă dar țeapă pana la urma ca tot nu fac banii ceruti de magazine din Romania. Dar are venituri de „barosani”.

  11. @părere;): ,bravo, deci s
    e poate! Încearcă si la alte alea!Daca ai prins aluzia subtila.Daca nu, (re)citeste # goguta.

  12. Black Friday in America a inceput cu comertul de sclavi. La noi e copie modernizata de aia spune proverbul la pomul laudat sa nu te duci cu sacul. Fiecare comerciant isi umfla Marfa expirata cumparatorul musca momeala si nu prea.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.