Cum se desfășoară negocierile bănci – consumatori pe timpul pandemiei

Negocierile dintre consumatori și bănci se pot desfășura în ciuda pandemiei de coronavirus, susțin reprezentanții Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Acestea se derulează prin e-mail și telefon, iar numărul de cereri și de dosare formate în ultimele două săptămâni a fost apropiat de cel dintr-o perioadă normală. Unul dintre cazurile soluționate în acest interval de timp este al unui consumator din Cluj, care a obținut beneficii de apoximativ 11.500 de Euro prin restituiri de sume și ștergerea unor comisioane. “Salutăm deciziile băncilor comerciale care au anunțat că vin în sprijinul consumatorilor afectați de criza generată de virusul COVID-19. Totodată, le reamintim atât instituțiilor bancare și IFN-urilor, cât și consumatorilor, că CSALB dispune de infrastructura necesară prin care pot fi negociate și alte măsuri individuale pentru consumatorii care întâmpină probleme în plata ratelor sau în derularea contractelor cu banca/IFN-ul. În opinia noastră, cea mai bună strategie în perioada aceasta dificilă este cea de deschidere către clienți, către procesul de negociere, către modalitățile de soluționare
alternativă. Cu atât mai mult într-o perioadă de criză fără precedent în ultima sută de ani, concilierea devine soluția cea mai potrivită de ajustare a dificultăților apărute în derularea contractelor”, spune Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

“În săptămâna când a fost declarată pandemia, CSALB a primit 30 de cereri din partea consumatorilor, iar băncile au format 14 dosare de negociere cu aceștia. În săptămâna când a fost decretată starea de urgență (16-20 martie), au fost înregistrate 36 de cereri și s-au format 10 dosare. Într-o săptămână normală aveam aproximativ 40 de cereri și 12 dosare formate după acceptarea
cererilor de către bănci. De aceea, putem spune că activitatea noastră nu s-a modificat semnificativ până în acest moment. Acest lucru arată avantajul metodelor de negociere la distanță, prin intermediul aplicației IT de care dispunem din vara anului 2018 și datorită mijloacelor online. De altfel, CSALB este și entitate SOL (Soluționare Online a Litigiilor), așa cum cere Directiva europeană
transpusă în Ordonanța Guvernului 38/2015. Prin intermediul e-mailului și aplicației gestionăm peste 90% din numărul total de cereri trimise către Centru. Pe de altă parte, statistica arată că băncile au păstrat ritmul de acceptare a cererilor venite din partea consumatorilor, semn că departamentele SAL din băncile comerciale sunt în continuare la datorie și încearcă să rezolve problemele semnalate de clienții lor către CSALB”, spune Liviu Fenoghen, directorul CSALB

De la începutul anului și până pe 20 martie 2020, CSALB a primit 504 cereri din care s-au format până acum 141 de dosare de conciliere. În 2019, până pe data de 22 martie, CSALB primise 454 de cereri din care se formaseră 136 de dosare. În plus, 41 cereri au fost soluționate amiabil de către comercianți după sesizarea CSALB (prin negociere directă, adică nu a mai fost deschis un dosar de conciliere). Anul trecut, până pe 22 martie, au fost soluționate amiabil 46 de cereri.

Un consumator din Cluj a luat un credit de nevoi personale cu ipotecă în anul 2008. A apelat la CSALB prin intermediul avocatului. Negocierile dintre el și bancă au fost intermediate de conciliator prin telefon și e-mail. În urma negocierii s-a obținut restituirea comisionului de analiză dosar, restituirea comisioanelor de administrare credit încasate de instituția bancară și eliminarea pe viitor a acestui comision de administrare credit. În total, beneficiile pentru consumator sunt de 11.436 de euro. De la data înregistrării dosarului până la data când s-a pronunțat hotărârea au trecut doar 12 zile.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4605 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Comunicare online cu bancile?! Crereti prea mult! De vreo 2-3 luni de zile cer informatii privind contul propriu din banca, niciun raspuns dar imi trimit scuzele pentru intarziere plus informatii care trebuia sa le aflu de cel putin 2 luni privind recuperarea furaciunii din contul meu din banca! Ei nu comunica decat prin sms si doar daca vor chiar daca esti in programul sms.ro al bancii! Daca esti in strainatate si ceri amanunte, nici gand.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.