„Declarația de la Bologna“ după douăzeci de ani

Odată cu noul an universitar 2019-2020, se împlinesc douăzeci de ani de punere în aplicare a Declarației de la Bologna (1999). Vreau să sintetizez cu acest prilej o seamă de reflecții de pe parcursul anilor, care au rămas actuale și astăzi. Vorba lui Spiru Haret, cine are ceva de spus în mod onest, este dator să o facă.

Semnată de miniștrii de atunci ai educației din țările europene, Declarația, devenită ulterior reper internațional, propunea două obiective: compatibilizarea sistemelor de învățământ superior din Europa și mărirea competitivității universităților. Documentul cuprindea șase măsuri practice: adoptarea de diplome comparabile, pe succesiunea licență (bachelor) – masterat – doctorat; aplicarea unui sistem de credite de studii transferabile; crearea mecanismelor de asigurare a calității; lichidarea obstacolelor la mobilitățile studenților; crearea dimensiunii europene a universităților; amplificarea cooperării europene.

Cu siguranță, Declarația de la Bologna a înregistrat realizări istorice. Au crescut fără precedent mobilitățile academice pentru predare şi pregătire în universități din țări diferite, s-a redus diferența dintre centre şi periferii, s-a conturat dimensiunea europeană a universităților pe scară nouă.

Întrucât circulă multe zvonuri fără verificare, unii cred că această Declarație ar fi redus durata studiilor, ar fi modificat specializările, ar fi schimbat programele de studii. Nici vorbă! Dovadă este, de pildă, și faptul că unele țări nu au redus nici astăzi durata studiilor! Ele au întărit organizări verificate, viabile, căci nu se im puneau reduceri generale!

Cum am arătat la timp (Andrei Marga, Implementing Bologna Declaration:The Need for a Change of Direction, în „Donauraum”, Viena, nr. 3, 2011), există deosebiri între Declarația de la Bologna și aplicarea ei. Declarația a rămas la valorile tradiției europene – autonomie universitară, viziune asupra lumii, asimilarea cunoașterii ca întreg, autonomia profesorului, considerarea studentului ca subiect al propriei pregătiri, legarea competențelor, abilităților de bază și educației pentru valori în formare. Aplicarea Declarației de la Bologna s-a făcut, în schimb, în optica strâmtă a neoliberalismului, cu limbajul specific: employability, accountability, workload, outcomes, human capital, university teacher, higher education institution,  inspirat de Milton Friedman, cu toate implicațiile. Formarea de „competențe” a fost izolată de rest încât, pe bună dreptate, cardinalul Zenon Grocholewski, pe atunci prefect al Vaticanului pentru educație, a trebuit să atragă atenția, la zece ani de la semnarea Declarației  de la Bologna, că un învățământ redus la formarea de „competențe” nu este diferit de cel preconizat de punctul 20 din programul din 1934 al național-socialismului!

Schimbarea conceptuală în consecința opticii neoliberale nu este deloc una doar de cuvinte. În loc de specialiști, se vorbește de human capital. Formarea „competențelor“ a luat locul formării de personalități. Universitățile au fost reduse la „instituții de învățământ superior.

Disciplinele au cunoscut schimbări adânci, care nu sunt doar de nume:  în loc de „economie“, avem doar „științe economice“, în loc de „pedagogie“, doar „științe ale educației“, în loc de „drept“, au rămas „științe juridice“, în loc de „biologie“, numai “științe ale vieții“, în loc de politologie, avem „științe politice“. Profesorul universitar a devenit „university teacher“. Rectorul, altădată întruchipare a specificul universității ca instituție diferită de asociația civică și de compania comercială, a fost coborât la un rol de administrator, dacă nu mai rău, de agent de coagulare populistă a unui grup. „Guvernanța“ a înlocuit guvernarea. Opera intelectuală de autor, care abordează un domeniu cu ipoteze și vederi proprii și  are capacitate de concepere, s-a dizolvat în lista de lucrări pentru raportare statistică.

În fapt, cum se poate observa ușor citind pe site-uri cele două pagini ale Declarației de la Bologna, acestea nu se referă nici la durata studiilor, nici la curriculum, nici la modificări precum cele menționate. La drept vorbind, Declarația nici nu putea modifica învățământul superior din vreo țară, căci educația ține, inclusiv în Uniunea Europeană de azi, de suveranitate națională. Autoritățile țării respective decid și răspund de decizii.

Este adevărat însă că, din 2001, au intervenit decizii ale miniștrilor educației și guvernelor care au dus Declarația de la Bologna la o aplicare îngustă. În consecință, unele sisteme universitare și universități nu numai că și-au modificat durata studiilor, specializările și curricula, dar cultivă măsuri și idei greșite și induc în eroare nepreveniții. Nu s-a înțeles că Declarația de la Bologna nu a fost nici în intenții și nici în fapt o nouă concepție asupra educației. Declarația de la Bologna a fost doar o strategie!

În spațiul european, mulți au avut reacții critice faţă de situația care s-a creat. Întrucât fiecare se cuvine să răspundă de deciziile sale, menționez că, observând aventura în care se intra după 2001, am reacționat continuu la deciziile de pe parcurs [vezi, A. Marga, Speranța rațiunii. Interviuri, 2006; Theodor Berchem, A. Marga, Jan Sadlak (eds.), Living in Truth. A Conceptual Framework for a Wisdom Society and the European Construction, 2008; A. Marga, Profilul și reforma universității clujene. Discursuri rectorale, 2011]. Am arătat, în 2004, că legislația aplicării Declarației de la Bologna în România este eronată, iar în 2005 și 2006 am argumentat că ordonanțele privind masteratul și doctoratul sunt greșite și vor avea consecințe nefericite. Ceea ce se vede astăzi din plin! Împreună cu președintele American Council on Education (vezi David Ward, The Bologna Process: an American Perspective, 2008), am arătat că afectarea structurii studiilor va crea probleme – ceea ce se simte acum pretutindeni.

Și astăzi, în diferite țări din Europa se întâmpină probleme ce au rămas legate  de procesul aplicării Declarației de la Bologna. Bunăoară, probarea noii structuri a studiilor (bachelor, master, doctorat, etc.) pe piaţă nu este încheiată; uniformizarea duratei studiilor pentru bachelor existente (în unele ţări şase semestre) nu dă rezultate; studiile master sunt prea puţin diferenţiate în raport cu piaţa muncii; pregătirea interdisciplinară, practica în specialitate, disciplinele formative, creativitatea sunt sacrificate; conținutul şi durata doctoratului se cer revizuite; sistemul de „asigurare a calității” a creat o nouă birocrație; suprareglementarea descurajează inițiativele. Sunt probleme pe care le întâmpină nu doar sistemul Bologna, dar le întâmpină şi acesta.

Sunt însă și probleme datorate universităților însele în Europa de astăzi: globalizarea este percepută mai curând ca stimulent la uniformizare, decât ca obligație de inovație; legătura dintre cunoaștere și viziune este ruptă; deschiderea sistemelor naționale pentru competiție este redusă; unitatea dintre cercetare şi predare/învățare este slabă; capacitatea de schimbare în universități rămâne mediocră; o nouă concepție asupra educației s-a format pe continent, dar asumarea ei întârzie.

România prezintă astăzi neajunsuri care au, printre efecte, emigrația fără precedent de tineri în căutare de locuri mai bune de studii. Aici, însă, universitățile suferă, în plus, datorită erorilor aplicării Declarației de la Bologna.

După ce, în 2000, a început aplicarea (prin ordonanțele privind studiile master, învățământul în limbi moderne, asigurarea calității etc.), în 2001, Ministerul Educației a abrogat măsurile. În 2003, același minister s-a trezit că alte țări fac progrese în aplicare şi a trecut în viteză prin Parlament o lege de restructurare a studiilor  (Legea 288/2004), care nu s-a mai discutat public. Legea a centralizat din nou deciziile – ministerul redevenind, în locul agențiilor autonome, decidentul specializărilor. Ea conține soluții greșite, cum este, de pildă, reducerea cvasigenerală a studiilor bachelor la trei ani, care slăbesc studiile universitare.

O reglementare de către guvern (88/2005) a căutat să restructureze studiile, dar mai mult le-a confuzionat şi slăbit: bachelor este considerat greșit ca non specializare, dubla specializare s-a distrus, „domeniile” sunt confuze. O altă reglementare dată de guvern (567/2005) a afectat grav studiile de doctorat – dizolvând pregătirea doctorală în scoli oarecare şi rebirocratizând studiile. Studiile master, reglementate în 2006, sunt considerate greșit ca simplă prelungire a studiilor. Iar legea din 2011 a preluat toate aceste erori și a adăugat altele. Nu este de mirare că aproape jumătate dintre absolvenții de bacalaureat, de licență și de masterat își mărturisesc astăzi aspirația de a pleca din țară.

Pe parcursul aplicării Declarației de la Bologna  a apărut însă nevoia de a afirma explicit noi opțiuni. De pildă, partea comună a cuplajului european este „prea sus“ – cum a remarcat un președinte al American Council on Education (vezi David Ward, The Bologna Process. An American Perspective, p.36). Profesorul universitar trebuie restabilit, fiind între timp, coborât la nivelul unui funcționar aservit birocrației. Agențiile de evaluare au căpătat un rol disproporționat.A proliferat o mentalitate funcționalistă ce împiedică universitățile să-și joace rolul natural în societate și favorizează ridicarea la rang de profesori universitari a unor simpli comentatori sau activiști fără idei și operă.

Încă o dată: nu Declarația de la Bologna a dus, prin cele câteva aliniate, la aceste erori, ci înțelegerea ei greșită și aplicarea ei într-o viziune restrictivă. Oricum, la această oră, este nevoie de  o nouă Declarație – de Declarația post-Bologna.

Să ne amintim împrejurările. Declarația de la Bologna a fost adoptată în contextul din jurul anului 1999, cu o Uniune Europeană în progres, cu SUA alături de Uniunea Europeană, cu globalizarea în afirmare, cu o expansiune a cunoașterii având în față științele experimentale și tehnologiile. Oricum am privi lucrurile, nu se poate contesta că, din jurul lui 2010 încoace, contextul internațional s-a schimbat profund, iar științele și cultura au intrat în prefaceri semnificative.

SUA sunt concentrate asupra agendei interne, China a câștigat statura celei de a doua supraputeri economice, politice și culturale, globalizarea este supusă unei corecturi, Marea Britanie, Germania, Franța au aspirații de rol global propriu, o geometrie variabilă a supraputerilor – SUA, China, Rusia, Uniunea Europeană – a devenit fapt, Uniunea Europeană resimte nevoia stringentă a unei reorganizări adânci. Științele se dovedesc dependente de o componentă reflexivă. Din toate direcțiile, crește importanța timpului în cunoscuta unitate teoretizată de Einstein dintre materie, mișcare, spațiu și timp. Adâncirea inegalităților din și între societăți, criza democrației, proliferarea nucleară, terorismul cer rezolvări noi.

Pe acest fundal, o Declarație post-Bologna a devenit necesară.Ce ar  conține ea? Iată câteva indicii.

În raport cu Declarația de la Bologna (1999), într-o Declarație post-Bologna  (cum am arătat mai detaliat în A. Marga, Educația responsabilă. O viziune asupra învățământului românesc, Editura Niculescu, București, 2019) este vorba de a asuma împreună, nu separat, cele două scopuri – compatibilitatea și competitivitatea și de a le lega cu scopul mai cuprinzător al sporirii impactului social al universităților.

Desigur, acestea pregătesc, ca totdeauna, personal calificat, dar societățile au nevoi de expertiză, de consultanță și de decizie ce se satisfac tot mai greu. Contribuția universităților, mai ales în înnoirile tehnologice și instituționale, a crescut, dar, în cele mai multe, creșterea este doar declarativă. În multe universități se trăiește din mimarea a ceea ce se inovează – tehnologic, științific, cultural – în alte locuri. Universitățile sunt mai curînd întoarse cu fața spre ele însele. Inițiativa și creația nu sunt încurajate efectiv. Este prea puțină grijă pentru selectarea de vârfuri creative. Mulți universitari se epuizează în predare și nu au nici un răspuns pentru nevoile practice din jur. Competițiile pentru funcțiile administrative sufocă restul activităților. Vocea universităților în societate s-a stins în numele unei neînțelegeri vinovate a academismului. Universitari sunt mai mulți decât oricând în istorie, dar viitorul este mai confuz ca niciodată. În multe societăți, nivelul în scădere al calificărilor generează dificultăți. Crizele amenință să copleșească viața.

În raport cu configurația apărată în 1999, într-o Declarație post-Bologna accentul va trebui deplasat de pe durata studiilor, pe scopul și conținutul acestora. S-au creat multe specializări, dar este discutabil dacă ele sunt propriu-zis universitare. Este vorba, apoi, de repunerea educației în legătură nu doar cu formarea de competențe, ci cu tripticul competențe, abilități de bază, educația pentru valori. Este vorba de asumarea unei noi diviziuni a științelor, nu numai dincoace de Hegel și dincoace de Carnap, dar și dincoace de căderea actuală în rapsodic, uneori în anarhismul epistemic. Este vorba de a reveni la asumarea misiunii universității ca formatoare de specialiști  la cel mai înalt nivel al cunoașterii și a funcțiilor ei diverse, inclusiv de centru de răspândire a cunoașterii, de centru de cercetare, de instanță de critică argumentativă și de apărător al drepturilor și justiției. Universalitatea, de care universitățile rămân legate, presupune realizări concrete pentru comunități concrete – începând cu cea națională.

În locul diluării exigențelor, se revine la profesori universitari cu operă, selectați dintre vârfuri validate, prin competiții complet deschise și tranșate de comisii efectiv neutre. Universitatea are nevoie de o selecție meritocratică a liderilor academici, care să dea rectori, decani, directori de departamente cu valoare atestată, viziune făcută publică și capacitate de inovare. Ea trebuie să-și asume integritatea ca valoare etică conducătoare și un nou angajament național și internațional.

În tradiția dezbaterilor asupra universităților, se operează cu termenul de „universitate veritabilă“ – ubi universitas, true universities, vraies universit és, vere universita, autenticas universitades, vollständige Universität, cum s-a tradus în diferite limbi. Chiar dacă nu a fost explicit prinsă în Declarația de la Bologna, tema „universității veritabile“ a rămas actuală.

O astfel de universitate nu se suprapune cu „universitatea pre-Bologna“ (vezi A. Marga, Universitatea veritabilă, Editura Academiei Române, București, 2015), care resimțea de mult nevoia unei reformări, căci culminase cu autoevaluări impresioniste, profesori autarhici, formare puțin capabilă de operaționalizări, relativă izolare. Dar ea nu se suprapune nici cu ceea ce astăzi se socotește a fi „universitatea Bologna“. Acum, este vorba de a învăța din ceea ce nu s-a reușit cu Declarația de la Bologna  și de a afirma idealurile caracteristice universității în era post-Bologna.

 

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Andrei Marga 590 Articole
Author

13 Comentarii

  1. Un articol serios și argumentat.
    Universitățile au devenit DOAR un centru de existenta prin finanțarea studentului. Aceasta atitudine dezastruoasa a dus la vanatoarea de înmatriculati, reali sau nu, care au venit cu mame, tati, soți și alte rude interesate, DOAR sa faca cifra magica a finantarii existentiale, la primit o diploma ce nu inseamna nimic pe fondul lor patrimonial. Ca ei nu frecventeaza , ca ei trec examenele obligatoriu, (altfel se schimba comisiile și tot promoveaza, „sărmanii” studenți!), nu intereseaza pe nimeni. Nimeni nu isi mai pune problema disciplinelor cu rost sau fara, a continutului tematicii in specializare, cu doctorate pe banda rulanta, de regula in afara specializarii unde posesorii stiintifici profeseaza, ca „asa-i in tenis”. Este un dezastru national, o simulare a invatamantului de calitate, o diluare a tuturor esentelor intelectuale si culturale.
    Simt deseori ca ma prostituez si imi las gândul sa zboare la ceva ce a fost odinioară (ca sa nu innebunesc), când performanta ma împingea sa o imprim la fiecare ora de studiu. Bologna….te urăsc!

  2. „… nu Declarația de la Bologna a dus (…) la aceste erori, ci înțelegerea ei greșită și aplicarea ei într-o viziune restrictivă.” Am mai auzit o tirada similara, cum ca si ideile comuniste erau foarte bune, dar au fost puse gresit in practica! Poate ca nici zelosul co-autor al tristei situatii actuale din invatamant nu este un om rau, doar ca practica si practicile neintelepte l-au facut nefrecventabil intelectual si moral.

  3. Nu l-am auzit pe universitarul Marga sa caraie macar in surdina atunci cand prin grija ‘petrovului’ rector s-a trezit peste noapte coleg de institutie cu ‘universitarul’ Coldea. Si atunci pare foarte firesc ca in loc de universitati sa vorbim de institutii de invatamant superior, sau inferior sau de orice fel.

  4. „parerea…ta”, comentariul pe care l-ai prezentat are accente rebarbative nesustenabile! Si eu am fost dus cu gandul dupa citirea primelor fraze la comparatia dintre ideologia marxista „prost aplicata” si analiza exhaustiva a Dl Marga privind „Declaratia de la Bologna”! Numai ca exista o deosebire uriasa, ideologia marxista fiind mot a mot aplicata
    de apologetii lui Marx, pe cand dupa sustinerile Profesorului declaratia ar fi fost aplicata gresit…
    Am apreciat asigurarea ca declaratia nu intentiona o incalcare a suveranitatii statelor membre, a traditiilor sau chiar a specificitatilor universitare, dar oricat de generoasa ar fi fost, intentia de uniformizare e evidenta!!!
    Pe de alta parte, nu poti banui de absenta intentiilor de uniformizare, ca un prim pas spre impunerea centralizata a unui sistem educational suprastatal, stiind ca Colhozul Bolsevic European tocmai aceasta doreste pe toate planurile,
    o forma europeana de Comunitate a statelor…”independente”.
    Si mai e un pericol urias, dirijarea tinerilor catre universitati celebre unde predau profesori cu vederi neomarxiste
    si/sau neoliberale militante!!! Se vede cu ochiul liber in Romania efectul accesului la astfel de asezaminte, invazia
    de „specialisti” pe diverse domenii in politica securista romaneasca…
    Insasi faptul ca preceptele declaratiei nu ar fi fost corect aplicate tradeaza consecventa in premeditare, intentia disimulata in pretinsele precepte generoase…Cert este ca efectele dezastruoase, indiferent cum s-ar interpreta modul de aplicare, atrag nulitatea declaratiei…Da, accesul larg la universitatile europene, stipendiat pentru a-l face pe aceasta cale posibil tinerilor fara resurse, este benefic principial, cu conditia de a nu crea roboti ideologici…
    Salut aceasta analiza care permite cititorilor Cotidianul sa cunoasca si modul cum e dorita educatia comunitara si mai ales efectele nocive perfect surprinse de Profesor…

  5. @Charlie: imi place limpezimea de care dai dovada in postarea ta!Succes!

  6. Bine, Andrei. Declaratia de la Bologna nefiind decât unul din multele acte ale cosmarului nostru cel de toate zilele de-acuma. „Competitivitatea universitatilor”. Aberatie-n cel mai pur sens al cuvântului, când ele-si formasera REPUTATIILE în sute de ani de existenta. Si-acuma, cine-arunca distructiva „Declaratie” la cosul de gunoi? Fiindca-i nevoie, pe lume, si de curajosi, nu numai de oportunistii novlangua. Implementând (fiindca la asta s-ar fi redus dogma „omului nou”, a birocratului semidoct si pervers, tortionar), „omul nou”, Supra-Robotul cu Bube-n Cap. Era lui Gog si Magog, a Lumii Noi, a Sfârsitului Lumi(lor) vestice, greco-romane si renascentiste.

  7. „Filomela”, multumesc de apreciere, chiar daca preferam sa o faci cu pseudonimul folosit curent, pseudonim de care nu trebuie sa-ti fie rusine, indiferent cum iti sunt percepute comentariile…
    Daca Dl Marga ar consimti sa se aplece si asupra absconsului deciziilor politice indiferent unde sunt luate, dar mergand de la calitatea reala a decidentilor si de la filiera luarii deciziilor, analizele domniei sale ar zgudui contemporaneitatea. In cazul dat era de asteptat analizarea intentionalitatilor care au stat la baza aplicarii strambe a declaratiei care ar suna generos! Si inca ceva, autorii declaratiei sunt si cei care au aplicat-o, iar daca nu, atunci cum explica faptul ca nu au reactionat prompt?

  8. @Prof.univ.dr. Aveti perfecta dreptate. Probleme: 1.finantarea pe student ceea ce te obliga sa treci la examen orice imbecil pentru ca altfel iti pierzi painea; 2. obligativitatea lucrarilor ISI cand nu exista, in cazul meu, soft, aparatura, bani de deplasare pe teren iar datele deja existente au caracter de secret de serviciu/stat; 3. lipsa practicii in productie. De aceea, mie mi-a venit mintea la cap (multumesc parintilor!) si dupa o demisie dureroasa pentru ca imi placea ceea ce faceam, am plecat in Canada unde m-am angajat ca inginer la o companie de cercetari geologice.Aici am vazut ce inseamna multe, printre care si invatamantul superior in domeniu meu: practica, practica si iar practica.Poate daca as fi fost filozof ca domnul A.M., sa am nevoie doar de carti ca sa scriu carti si lucrari ISI, as fi ramas in Romania.

  9. Modelul Bologna un DEZATRU pentru INVATAMANTIUL TEHNIC SI MATEMATRIC DIN ROMANIA !
    Numai UN ABSOLVENT DE FACULTATE LA SERAL, MEDIOCRU, OBEDIENT IDEOLOGIEI GLOBALISTE POATE LAUDA acest acest esec de proportii.

    RUSINE DOMNULE MARGA !

  10. Marga a fost șef de promoție la orice nivel – se vede din documente. nu asta este problema, romeo. Se poate discuta restul, dar discuția ar fi cazu să fie dusă cu argumente. investive, înjurături, nemulțumiri sunt deja multe. Să discutăm serios, dacă suntem în stare!

  11. Te înșeli George 2. Fostul rector marga a scris chiar în acest ziar că aducerea lui Coldea la UBB de către Ion Aurel Pop este unul dintre cele mai urâte gesturi, care fac din universitate brațul securității. Zic să citim și să luăm în seamă faptele, apoi putem evalua liniștiți.

    • Daca este asa, atunci este o lipsa a mea si-mi retrag afirmatiile. Totusi, care este statutul actual al lui Marga vis a vis de universitatea condusa de banuitul „petrov”? Mai activeaza acolo?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.