Românii din Ucraina și strategiile reîntregirii

Propunerea legislativă privind ieșirea României din tratatul politic de bază româno-ucrainean din 1997 și recuperarea prin „anexare directă” a Bucovinei de Nord, Herței, Hotinului și Bugeacului, întrucât impune Parlamentului (și întregii clase politice românești, în general) să se pronunțe explicit cu privire la ideea reîntregirii teritoriului național românesc, are, dincolo de multele ei dezavantaje, și două consecințe utile:

1. Obligă la o analiză care inevitabil devoalează caracterul inept, mânat sau nu de rea credință, al diabolizării tratatului amintit, ca și al întregului discurs patriotard condimentat cu aberații juridice și fantasme istorice referitor la teritoriile românești aflate în compunerea Ucrainei și la comunitățile de români care le locuiesc. Neputând adopta propunerea din cauză că, odată acceptată și pusă în practică, va deveni evident că ea nu aduce nimic decât pagubă națională, legislativul român nu va avea de ales decât să se delimiteze oficial și expres de întreaga strategie a diabolizării, menită, până acum, a ascunde lipsa unei viziuni politice cu adevărat curajoasă și patriotică.

2. Arată că România are nevoie de o strategie a reîntregirii naționale serioasă, consensuală, responsabilă, pragmatică și înțeleaptă, măcar și pentru a umple vidul pe care astăzi îl invadează periculos național-populiștii.

 

Recuperarea teritoriilor pierdute de România la sfârșitul celui de Al Doilea Război Mondial este o altă temă care îi dezbină pe români, împărțindu-i în unioniști și antiunioniști. Analiza de față NU se ocupă de această controversă. Mă rezum la a afirma că, în ceea ce mă privește, reîntregirea teritoriului național NU poate fi eliminată din agenda politică a României. Desigur, cu mențiunea că acum prioritate are recâștigarea independeței și suveranității naționale.

Indiferent de poziția pe care ne plasăm cu privire la problema reîntregirii aceasta trebuie abordată cu seriozitate și profesionalism, rațional și pozitiv, fără excese patriotarde, acuzații iresponsabile și discursuri populiste, dacă nu vrem să ne alegem cu mai multe pagube decât câștiguri.

Despre asta este vorba în acest text. El nu este nici procesul Dianei Șoșoacă, nici cel al tratatului româno-ucrainean din 1997, ci introducerea în analiza căilor de urmat și de neurmat în căutarea reîntregirii naționale.

STRATEGIA REUNIFICĂRII ÎN 1997…

În 1997 s-a dat prioritate absolută ocrotirii drepturilor cetățenilor ucraineni de origine română, cu scopul păstrării identității etno-culturale a celor care trăiau pe teritoriile pierdute de România prin Tratatul de pace din 1947. Acel tratat a consemnat pierderi teritoriale românești, dar nu a autorizat prin nimic și pierderea identității românești a românilor rămași să trăiască pe respectivele teritorii și a descendenților lor.

Astfel, în 1997, s-a preconizat inclusiv înființarea unei Universități multiculturale la Cernăuți, cu o secție în limba română, astfel încât de la școala primară până la facultate, românii cu pricina să poată învăța în limba maternă. O limbă care putea fi folosită și în relațiile cu instituțiile administrative și judiciare ale statului ucrainean. De ce nu s-a făcut asta trebuie să ne spună nu doar Kievul, ci și Bucureștiul.

Tot atunci preconizam și reînființarea Mitropoliei Bucovinei și asigurarea jurisdicției canonice a episcopiei Basarabiei de sud în Bugeac. Aceasta nu se putea face de către stat, dar statul putea susține și încuraja Patriarhia română să o facă, scoțându-i pe credincioșii ortodocși români de sub jurisdicția canonică a Moscovei. De ce nu s-a făcut asta trebuie să ne spună nu doar Kievul, ci și Bucureștiul.

Prin tratatul din 1997, cu acordurile sale conexe, s-a convenit înființarea euroregiunilor Dunărea de Jos și Prutul de Sus (Bucovina), ceea ce trebuia să permită reluarea conviețuirii românilor dintr-o parte și alta a frontierei care tăia vechile regiuni istorice românești, inclusiv prin avansarea unor politici comune privind dezvoltarea teritorială și economică. Euroregiunile s-au conturat, inclusiv cu integrarea unor unități teritoriale din Republica Moldova, dar mai apoi nimic concret nu a apărut. De ce nu s-a făcut asta trebuie să ne spună nu doar Kievul, ci și Bucureștiul.

În același timp s-a preconizat legarea Cernăuțiului, de Suceava, Iași și București printr-o autostradă și o linie modernă de cale ferată, parte a unei artere de comunicație orientată pe direcția nord-sud, cu punct de plecare portul Gdansk (Polonia), la Marea Baltică, și punct de sosire portul Alexandropolis (Grecia), la Marea Egee. Acestea ar fi condus la fuziunea teritoriilor și comunităților românești de o parte și de alta a frontierei stabilite la Paris în 1947. Hărțile fuseseră deja desenate cu indicarea acestor proiecte. De ce nu s-a realizat acest program trebuie să ne spună nu doar Kievul, ci și Bucureștiul.

Altminteri noi nu am construit nici măcar o autostradă care să lege Iașul de București și de Cluj, precum și una care să lege Bucureștiul de Budapesta traversând Transilvania (așa cum se convenise tot în 1997, odată cu schimbul instrumentelor de ratificare a tratatului politic de bază dintre România și Ungaria).

Euroregiunile menționate mai sus trebuiau să fie ancore care să lege Ucraina de Europa centrală și occidentală, prin intermediul României (și al Poloniei, împreună cu care se formase trilaterala și apoi patrulaterul România-Ucraina-Polonia-Moldova).

În contextul politico-diplomatic bilateral astfel creat, s-ar fi trecut la o formulă de integrare economică, legislativă și instituțională româno-ucraineană care ar fi avut ca avangardă tocmai euroregiunile amintite, procesul urmând a fi apoi facilitat prin intrarea României în UE și susținerea asocierii politice și economice a UE cu Ucraina. Armonizarea legislativă și interoperabilitatea instituțională între Ucraina și o UE în care România era membră, ar fi profitat reintegrării comunităților și teritoriilor românești din spațiul politic ucrainean, în spațiul social, cultural, economic și chiar administrativ românesc, frontierele, fără a fi modificate formal, pierzându-și vechea semnificație separatorie, prin spiritualizarea lor.

Totul, în condițiile realizării unei antante cordiale între UE și Rusia, ca și ale normalizării raporturilor între România și Rusia. Toate acestea au fost demarate. Ca ministru de externe și ulterior ca împuternicit al PE pentru relația UE cu Ucraina și a celei cu Rusia, am condus lucrurile pe o atare cale (inclusiv prin elaborarea și promovarea unor documente de poziție). Drumul trebuia să meargă spre federalizarea și „finlandizarea” (neutralitatea) Ucrainei, ambele acceptate, dacă nu chiar susținute de Rusia.

Atât UE cât și România au abandonat (odată cu Euro Maidanul din 2013 și lovitura de stat de la Kiev din 2014) cursul aici schițat, în favoarea transformării Ucrainei în avanpost al NATO, conform dorinței SUA și strategiei regionale americane, ceea ce a dus direct la războiul cu Rusia.

… ȘI ÎN 2023

Acum ne găsim în 2023: al doilea an de război al Occidentului colectiv euro-atlantic cu Rusia, purtat prin intermediul Ucrainei. Ce mai poate fi aplicat din strategia românească și europeană definite în 1997 și respectiv în 2010? Mai nimic. Ce este de făcut mai departe? În Polonia unii gândesc la constituirea unei confederații polono-lituaniano-ucrainene (probabil cu vechile teritorii poloneze din Galicia, cedate URSS / Ucrainei tot prin tratatul de pace din 1947). În România nimeni nu gândește nimic.

Un proces de reflecție românesc în contextul internațional actual ar trebui să înceapă cu revizitarea stării de drept.

Referendumul din 1991 organizat în Ucraina (cel pe care Parlamentul român nu voia să îl recunoască) a vizat ieșirea Ucrainei sovietice din componența URSS, ca o parte a imperiului sovietic iar nu ca stat-națiune. Poporul format din cetățenii sovietici rezidenți ucraineni a fost chemat să se pronunțe în legătură cu raporturile sale și ale teritoriului pe care îl locuiau, cu URSS și celelalte state sovietice. Ucrainenii de origine română au votat pentru sau contra rămânerii Ucrainei sub jurisdicție sovietică, dar nu și în ceea ce privește raporturile lor cu România. Referitor la acestea bucovinenii și basarabenii (mai exact antecesorii lor) s-au pronunțat o singură dată (până acum), prin actul de autodeterminare adoptat de adunările reprezentanților lor din Bucovina și Basarabia în 1918.

La fel s-au petrecut lucrurile și în Transilvania, Banat și Crișana. Acolo autodeterminarea s-a consumat la Adunarea de la Alba Iulia. Efectele practice ale acesteia ar fi fost cu totul altele, dacă ar mai fi fost, în condițiile în care tratatul de pace nu ar fi recunoscut România Mare. Statele nu se nasc, însă, prin recunoaștere. Recunoașterea le integrează doar, odată născute, în raporturile inter-statale guvernate de dreptul internațional. Altfel totul s-ar reduce la raporturile de putere.

Statul român întregit ca urmare a acestui șir de autodeterminări a fost recunoscut apoi pe plan internațional, în primul rând prin Tratatul de la Versailles. România Mare a fost recunoscută la Versailles, dar ea s-a născut prin actele de autodeterminare amintite, la Cernăuți, Chișinău și Alba Iulia. Niciodată aceste acte nu au fost anulate, modificate sau denunțate. Autodeterminarea Ucrainei în 1991 nu le-a afectat.

Includerea unei părți a Bucovinei și a Basarabiei în statul sovietic și post-sovietic ucrainean, nu este rezultatul unor acte de autodeterminare, ci al unei convenții geo-politice dintre învingătorii și învinșii celui de al Doilea Război Mondial. Prin revenirea Ardealului de Nord în componența României (în 1946/1947), actul de autodeterminare și recunoașterea lui din 1918/1920 au fost reconfirmate, simultan cu anularea arbitrajului geopolitic de la Viena din 1940. Menținerea Bucovinei de Nord și a Basarabiei în componența URSS, după 1947, a modificat prin forță (parțial, respectiv integral) actele de autodeterminare a bucovinenilor și basarabenilor, în favoarea echilibrului de putere pe continentul european conceput de marile puteri globale postbelice în condițiile emergenței ordinii mondiale bipolare.

Ordinea bipolară nu mai este. Chiar și ordinea unipolară, care i-a urmat spontan, a murit. O nouă ordine se ridică la orizont. Războiul din Ucraina este un război pentru definirea noii ordini mondiale, care nu poate fi decât multipolară. Sistemul echilibrelor geostrategice conceput prin Tratatul de la Paris din 1947 este zdruncinat. În orice caz, este obsolit.

Ucraina sovietică separată de URSS a ratat șansa desovietizării și a păstrării integrității teritoriale în vechile frontiere sovietice prin federalizare / devoluție și finlandizare / neutralitate. Reconfigurarea Ucrainei ca stat-națiune este singura variantă durabilă a ucrainizării vechii republici sovietice. Aceasta presupune recunoașterea dreptului la autodeterminare a comunităților etno-culturale aflate azi în compunerea Ucrainei prin efectul convențiilor politice post-belice.

Dacă prin referendumul din 1991 cetățenii sovietici rezidenți/resortisanți ucraineni s-au pronunțat în ansamblu, fără distincții etno-culturale, pentru desprinderea din URSS, prin tratatul de pace cu care se va încheia actualul război din Ucraina, fiecare comunitate etno-culturală care compune ansamblul cetățenilor ucraineni, va trebui să primească dreptul de a opta pentru a rămâne în compunerea statului ucrainean (alegând autodeterminarea internă) sau a reveni la vechiul act de autodeterminare din 1918.

Până atunci și independent de rezultatul unei asemenea consultări populare, în baza art. 12 și 13 din tratatul româno-ucrainean din 1997, România, constatând că regulile general admise pentru protecția persoanelor aparținând minorităților naționale au fost constant și chiar iremediabil încălcate de guvernele ucrainene, ceea ce a afectat esențial și pe termen nedeterminat legătura de încredere dintre acele minorități și statul ucrainean, precum și îndeplinirea criteriilor de coeziune națională ale Ucrainei, este în drept să ceară activarea prevederilor convenționale care conduc la autodeterminarea internă a comunităților lezate, prin stabilirea unui statut special de autonomie largă, eventual garantat de acorduri internaționale specifice.

PACEA DE LA PARIS ȘI PACEA DE DUPĂ RĂZBOIUL DIN UCRAINA

Ținând seama de specificul crizei ucrainene, viitorul tratat de pace nu va putea fi unul bilateral ruso-ucrainean, el trebuind să fie multilateral, dintre semnatarii săi neputând lipsi vecinii Ucrainei. Acest tratat va trebui să stabilească și situația comunităților etno-culturale trăitoare pe teritoriile lor istorice ajunse în compunerea Ucrainei prin acte de război sau acte ale administrației sovietice.

Desigur, statele-națiune contemporane sunt state civice, respectiv constituie organizarea politică a națiunii civice, iar nu a celei etnice. Aceasta nu permite, însă, ignorarea existenței comunităților etno-culturale și a dreptului membrilor lor la identitate culturală. În anii 1990, pe vremea războiului din Iugoslavia, s-a formulat maxima potrivit căreia statul modern nu poate fi decât civic și multicultural, iar statele care nu acordă drepturi culturale, cedează teritorii. Această maximă nu și-a pierdut valabilitatea.

Ucraina trebuie să rămână independentă și suverană în raport cu Rusia, precum și cu orice alt stat. În același timp, Ucraina trebuie să fie un stat-națiune a cărui independență și suveranitate sunt garantate prin „civilizarea” statului (punerea statului în slujba tuturor cetățenilor săi, indiferent de identitatea lor etno-culturală), iar nu prin „ucrainizarea” societății (transformarea culturală forțată a tuturor cetățenilor în ucraineni) în stil neo-sovietic. Coeziunea unui stat format din teritorii care provin nu numai din alte spații geo-politice dar și din alte spații spirituale, nu se poate realiza decât recunoscând și organizând multiculturalitatea.

Pe de altă parte, încercarea de a bulversa prezentul în numele unui trecut presupus „de aur”, fără a ține seama de transformările esențiale petrecute în timp, constituie o utopie periculoasă. Viitoarea pace va fi obligată a ține seama și de acestea. Nu ne putem întoarce tot timpul în trecut, oricât de surâzător ar fi el. Nu putem reveni mereu la linia de start și relua cursa istoriei de acolo. Trebuie admis că există și transformări ireversibile pe temelia cărora avem de construit un viitor mai bun. Să ne rugăm, deci, așa cum spune o rugăciune a primilor creștini, ca Dumnezeu să ne dea înțelepciunea pentru a distinge între ceea ce se poate și ceea ce nu se poate.

Păstrând toate acestea în minte, nu putem ignora nici argumentul stabilității geopolitice prin menținerea echilibrelor de putere. În anii 1990, desprinsă din URSS și fără de care Rusia se transforma dintr-un imperiu (cu relevanță globală) într-o mare putere printre alte mari puteri (cu relevanță precumpănitor regională), Ucraina devenea componenta a unei arhitecturi de securitate est-europene cu rol de tampon între spațiul euro-atlantic și cel euro-asiatic. De aceea protagoniștii occidentali ai ordinii mondiale post-bipolare (și în special hegemonul american) au ținut ca Ucraina post-sovietică să își păstreze integral configurația teritorială sovietică. Se găsește în aceasta o formă de adaptare a echilibrelor strategice consacrate prin Tratatul de pace de la Paris, în zorii bipolarismului postbelic, la realitățile post-bipolarismului de după încetarea Războiului Rece.

Dacă tratatul de pace cu care se va încheia actualul război al Occidentului Colectiv cu Orientul Colectiv și care va stabili, neîndoielnic, bazele ordinii mondiale multipolare (post-americane), va decide reducerea teritorială a Ucrainei sovietice prin transformarea acesteia într-un stat-națiune ucrainean (așa cum s-a întâmplat cu Ungaria după Primul Război Mondial), ceea ce va corespunde cu o consolidare teritorială a Rusiei și a prezenței rusești la Marea Neagră, consecința logică și necesară va fi corectarea dezechilibrului astfel apărut prin reîntregirea teritorială a vecinilor vestici ai Ucrainei cu teritoriile luate lor la pacea de la Paris.

În întâmpinarea unor asemenea evenimente, România are de acționat de îndată, cu claritate și din toate puterile. Bazele păcii viitorului se pun azi.

Pentru moment, Parlamentul României urmează a se pronunța prin vot cu privire la propunerea ieșirii din tratatul de cooperare, prietenie și bună vecinătate cu Ucraina (tratatul politic de bază) și „anexarea” prin act unilateral a unor teritorii istorice românești aflate în componența Ucrainei. Votul va fi, cel mai probabil, negativ, întrucât nu aceasta este strategia de urmat. Ea ne-ar împinge spre modelul rusesc de abordare a controverselor geo-politice cu Ucraina, ceea ce, dincolo de obiecțiunile de principiu, este cu mult peste puterile României sub aspect practic.

În context, nu putem exclude că reacția disproporționată a MAE ucrainean este menită să acopere altceva decât ceea ce se pretinde. A da atâta importanță unui demers derizoriu prin înseși excesele lui, provenind de la o persoană cu influență periferică în politica românească, ar putea indica încercarea de a exploata în orb impetuozitățile unui senator român pentru a compromite aspirațiile la reîntregire națională ale românilor prin adâncirea faliei între oamenii politici responsabili și demagogii populiști, sau dintre patrioții realiști și idioții utili, mărind în același timp confuzia între ceea ce românii pot iniția ca demersuri naționale juste, fezabile și durabile, și gesturile teribilist patriotice cu potențialul autosubminării marilor cauze.

Respingerea propunerii în discuție ne pune, cel puțin simbolic, mai ales după declarația agresivă MAE ucrainean, într-o poziție defensivă, sugerând abandonul cauzei naționale. Va trebui să explicăm limpede că nu este cazul. Nu amenințăm, dar nici nu renunțăm. Acceptarea propunerii ar fi și mai dezastruoasă, ea lăsându-ne fără drepturi (juridice) pe când nu avem nici putere. Așa se întâmplă când suntem puși în situația de a gestiona demersuri „eroice”, dar necugetate.


Cât privește eventualele oportunități pe care actualul conflict din Ucraina le oferă României, ceea ce este obligatoriu de evitat este ca nu cumva sfârșitul războiului să ne găsescă iarăși în tabăra învinșilor. Asta nu depinde de inițiativele spontane ale unui parlamentar izolat, ci de politica Guvernului român. Or, din acest punct de vedere nu prea avem motive de optimism.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 14

21 de Comentarii

  1. Ce NU vi se spune compatrioti: TOTI patriotii romani sunt „persoana non-grata” in Ucraina nazistului-evreu Zelenski. Majoritatea activistilor civici romani care militeaza pentru drepturile romanilor din Ucraina,aproape toti jurnalistii patrioti din Romani si liderul partidului AUR,George Simion (care din 2021 a vorbit de drepturile romanilor din Bucovina de nord,fapt care a deranjat regimul nazist de la Kiev),au interdictie de a intra in Ucraina. Vedeti si voi pe cine ajuta azi regimul politic roman a lui Iohanis!.

  2. Pentru asta e simpla aliaua Se urca in avion ,se da jos pe Ben Gurion si gata ,s-a reunificat !
    Pentru romani, reunificarea in actualul contet istoric sunt basme si SF -litisme
    Zakopane e cel mai romanesc oras al Poloniei,cu romanii aia cand ne reunum?
    S-au cehii dinspre Baia Mare cu Cehia mama???
    PS Adi +Diana =love !

  3. Dezmembraţi Ucraina! Ştergeţi-o de pe harata Europei! Este un focar de conflicte! Pentru tot răul făcut Europei Zelenski să fie spânzurat ca Sadam!

  4. Fugi mă lașule,. Ce vorbești bre, atunci când ai cedat Sulina și distrugi delta de dragul nazistului.. Atunci când nu ai scos o vorbuliță pentru tratamentele aplicate preoților români, directorilor de școli și reclamațiilor cetățenilor din adevărata diasporă ukrană ?? Drept ce te vezi atunci când te uiți in oglidă ?? Sau automat tragi apa.

  5. Adrian Severin ,mare profesor,mare doctor ,savant de renume mondial ,nu cunoaște nici fomula apei ! În compensație ,mănîncă ciuperci fără noimă ocupă coloane întregi de ziare, înșirînd vorbe goale cu nemiluita .Semnarea tratatului cu Ukraina împreună cu Milică minte subțirică ne-a prejudiciat grav ,ne-a lovit în moalele capului ! Ce se mai poate face de acum înainte ,este greu de spus …Unde aruncă un prost o piatră ,nici zece înțelepți n-o mai pot găsi ! În NATO intram oricum !

  6. Tot e bine ca PROFI Severin detaliaza capetele de acuzare pentru compilarea si impunerea unui tratat CARE RECUNOASTE, NEABORDAND PRETENTIILE NOASTRE TERITORIALE, APARTENENTA LOR LA STATUL SUVERAN Ucraina!!! Tratatul cu „republica moldova” la randul lui e o dovada a RENUNTARII LA DREPTURILE NOASTRE ISTORICE SI JURIDICE! In 1991-1992-1997 asa cum incearca sa disipeze responsabilitatile
    si are dreptate, AGENTII SOVIETICI care au comis LOVITURA DE STAT KGB/GRU/Comintern au facut si in privinta TERITORIILOR ISTORICE ROMANESTI, TOATE, jocul Moscovei!!! Atunci era alt PROFI ministru de resort, un individ care a facut mult mai mult rau in LUNGA cariera post-LOVITURA DE STAT facand si INSTRAINARI LA BUCATA, pe cand PROFI Severin macar a incercat sa amelioreze conditiile de viata ale romanilor SCAPATI NESOVIETIZATI de Stalin, Hrusciov si Brejnev!!!Subiectul fiind exploziv, autorul procedeaza cu manusi
    cu rasputinoida ShoshoTroaca ca sa nu-si puna-n cap AGENTII SOVIETICI de pe forum care, cand nu li se canta in struna, nu mai tin cont ca e vorba de Nistorescu sau Severin si incep balacarelile!!! Pana recent il amusinau pe Semeon, dar dupa ce l-a demascat ca securist ShoshoTroaca(era securist si cand mahalagioaica a bagat facatura Aur impreuna cu Securitatea in forul suprem!!!), s-au dezis de el, chiar daca intre timp e acuzat ca e AGENT SOVIETIC, ca si ei, forumistii…

  7. Constantine, Constantine neagra-i camesa pe tine! Nu e bine , nu e bine sa-ti razi de altii despre cultura din Liceu.Insa daca te crezi magnific, spune repede ,fara sa consulti Magna Charta Wikipedia , care este masa aerului? Dar formula amoniacului? Hait ca te-am prins !

  8. Putin a spus in cuvantarea sa din 24 Februarie 2022 ca Ucraina are teritorii ce au apartinut Ungariei si… Romaniei.
    Punct.

  9. Sunt multe teritorii care au aparținut Gepizilor. Vezi ,,Imperiul Gepid,,( 462-568 E.N. )
    Ei sunt acum austrieci.
    Deocamdată , își recuperează lemnul…

  10. POPORUL UCRAINEAN a fost mentinut in conditia de a nu poseda o TARA, DOAR TERITORII, de catre Tzari in cardasie cu propria ELITA
    careia i s-au recunoscut privilegiile nobiliare si latifundiile, majoritatea fiind cooptati in Armata Impreriala si in dregatorii inalte!!! Tinerii au creat unitati militare de elita si Garzi Imperiale, UCRAINENII fiind folositi si in campaniile de CUCERIRI TERITORIALE in intreaga Asie, pana la Pacific si in Alasca la Est si pana in Caucaz la Sus-Est!!! In 1918 TERORISTII BOLSEVICI
    ai lui Lenin in cardasie cu ILEGALII „voni” Hindenburg si Ludendorf care din 1914 AU PUS LABELE pe Imperiul German s-au folosit de NATIONALISMUL POPORULUI UCRAINEAN pt a INSTITUI o „republica”, de partea ailalta Lenin folosindu-si TERORISTII ROSII legendati ca LATIFUNDIARI, vezi MULTIETNICUL Christian Rakovsky, in inarmarea unor BANDE de ucraineni partizani ROSII care au pus bazele unei „republici BOLSEVICE”, in acest fel fiind create doua tabere pentru DECIMAREA UCRAINENILOR!!!

  11. Moldova de peste Prut ramane ca pana acum. Nici un tanar moldovean (mai ales cei instariti din diaspora care trimit multi bani acasa si demareaza acolo tot felul de mici investitii) nu vor sa-si vada periclitat viitorul lor si al familiilor prin unirea cu o tara aflata aflata in faliment total. Romania se duce la fund impreuna cu epava UE care nu si-a respectat interesele si ar dori sa-i traga si pe moldoveni dupa ei. Moldovenii cunosc perfect situatia catastrofala in care a fost adusa Romania de stapanii de la Bruxelles. Iar despre restul teritoriilor romanesti aflate sub asuprirea mafiotilor lui Zelenschi intereseaza doar zona Cernautiului pentru acea mana de moldoveni inteligenti prin traditie care mai exista acolo. Acestia trebuie salvati.

  12. Nasol, nasol si iar nasol ! Trebuie umblat in varful picioarelor chiar in varful degetelor . Treaba este groasa. Daca castiga rusii iar americanii se retrag chiar partial de aici am belit-o . Intram in falcile vechiului cleste : al rusilor pe o parte si al ungaro-austriaco-germanilor pe alta parte. Ce se intampla cu nuca de la mijloc ??……P.S. Ungurii se pregatesc intens pentru acest scenariu.

  13. Senatoarea Diana Shoshoaca are dreptate nu Severin. Il citez pe Putin: „Nu putem, nu avem dreptul moral de a abandona oameni ca noi pentru a fi sfashiatzi de calai !” Exact asta trebuia sa spui shi tu despre Romanii din Bucovina, Bugeac shi Maramureshul de nord sfashiatzi shi ei ca shi Rushii din Donbas de calaii nazishti pushi de CIA la Kiev. Cica vai ! incepe razboiul cu U-Kraina nazista daca Romanii intervin shi apara Bucovinenii, oamenii din Bugerac shi Maramureshenii de exterminarea acum in curs. Cica Romanii ar trebui sa ashtepte pana cand Bucovinenii, oamenii din Bugeac shi Maramureshenii au fost totzi ucishi de calaii nazishti pushi de CIA la Kiev shi abea dupa aia sa intervina cand previzibil calaii nazishti pushi de CIA la Kiev vor continua sa ucida Romanii din Basarabia shi Romania caci in Bucovina vor fi totzi deja mortzi.

  14. Toate bune si frumoase in explicatiile dlui Severin, dar dansul uita visul „imperial” al Ukraniei post sovietice! Ei se cred mari si tari, chiar si singuri! Noi, polonezii, ungurii, slovacii si moldovenii/romani, stiu de ce!!

  15. 1. Foarte interesanată și realistă analiză. Câți sunt în stare de așa ceva în România? Numai că parlamentarii noștri, cu unele excepții, dar nici de asta nu sunt sigur, habar n-au pe ce lume trăiesc. De fapt, singurl lucru de care au f mult habar este cum să se aranjeze mai bine ei și ai lor, adică să se îmbogățească ca porcii. Ce greșește domnul Severin este reluarea obsesivă a sintagmei ,,națiune civică,, pentru că așa ceva nu poate exista. Națiunile, da, nu sunt etnice (ce e aia, are ceva de a face cu sângele? deloc, pencă sângele meu și al ungurului etc. sunt la fel!) Ele sunt un fenomen antropologice obiectiv definit printr-o cultură proprie formată într-o limbă și viață de comunitate proprie. A fi parte a unei națiuni presupune tocmai acel sense of bilonging/apartenența la cercul cultural al acesteia de când te naști și are o zdrobitoare și profundă componență emotivă/afectivă, este un destin!. Este exact ce nu caracterizează cetățenia. Cineva își poate schimba cetățenia de mai multe ori dar nu se va putea simți realmente ca aparținând la națiunea/națiunile respective. Adică nu va fi în rapoart cu acestea legați de o forță coezivă și profundă, sub marca destinului. Gândiți-vă numai la ce simt/sau nu simt ungurii față de statul român în care trăiesc avâd deci cetățenia și culmea, într-un număr foarte mare și pe cea a Uungariei. Da, aproape că nu există stat național ,,curat,, pentru fiecare mai are și așchii din alte națiuni. Sigur, au și libertatea dacă se simt oprimați (or la noi sunt mai degarbă privilegiați) să plece să trăiască în patria mamă, cum se zice, dar dacă au acceptat să rămână, în mod inevitabil fac parte într-un mod sui generis din națiunea română în sensul că trăiesc în mediul nostru cultural vrând nevrând și sunt legați de acestă națiune printr-o comunitate de destin.

  16. Spuneam aseara la 20:35 – AGENTUL SOVIETIC Mihai ce-si zice si Gau-leiterul de Cris e de o marsavie la fel de hidoasa precum a prim matelor din HAITE introducand descreierat in Dej Jectiile lui Rasputin din 24 februarie 2022 „pretentii teritoriale” ale ungurilor si romanilor!? Acet tem bell al forumului si clona rasputinoida minte cu nerusinare, CRIMINALUL CONTRA UMANITATII daca ar fi spus ceva de pretentii ale ungurilor si romanilor fiind obligat sa numeasca la shogori Transilvania pe care o pretind in gura mare de un secol, vorba camaradului nicu olahus, ca si ceva teritorii la sud si su-vest de Ungaria, iar la romani NEAPARAT „republica moldova”!!! Acesti MONSTRII nu inceteaza sa „legitimeze” AGRESIUNEA MISELEASCA CU INCALCAREA DREPTULUI INTERNATIONAL a URSS-Rasputin asupre STATULUI SUVERAN Ucraina, folosind acelasi limbaj veninos, limba lui Rasputin!!!

  17. Până la urmă ar trebui să ne mulțumim cu ce avem, că Slavă Domnului avem destule și să să ne limităm a ne apăra ”sărăcia și nevoile și neamul”, cum au făcut-o de-a-lungul vremii strămoșii noștri !
    La ce ne-ar folosi acum nouă ca români niște teritorii stăpânite acum de alții,în urma unor tratate, mai bine zis înțelegeri, nu întotdeauna favorabile nouă, alteori celorlalți, din care n-am prea avea de câștigat decât ura și oprobiul celorlalți ? A, că sunt frați de-ai noștri răspândiți de soartă, sau mai bine zis de nebunia unor descreierați de care n-a reușit să scape Lumea nici în aceste vremuri ? Da ! Ar trebui să ne intereseze soarta lor, dar numai până la linia în care ne-o jucăm pe a noastră pentru a le fi bine lor !
    Și în timp ce noi ne pierdem în amănunte de tot felul, nu observăm că suntem căpușați masiv de indivizi care se stabilesc în România în grupuri mari, sute de mii, cu încălcarea fățișă a Constituției noastre, dar noi suntem ocupați cu prinderea ciorii din par ( redobândirea unor teritorii) în timp ce ne scapă vrabia din mână, cu tot cu mălai 😉 :
    Pierdem suveranitate și independență și „câștigăm”niște eterne „păsări călătoare” ce se cuibăresc în această prea primitoare Grădină a Maici Domnului deși ei nu-i recunosc Fiul pe care-L sărbătorim noi în aceste Sfinte Sărbători Creștine.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.