Două dintre cele mai importante asociații care sprijină și monitorizează dezvoltarea infrastructurii autohtone, Construim România și Pro Infrastructură, susțin că planurile Guvernului Dăncilă prin care intenționează să construiască în regim Parteneriat Public Privat (PPP) trei autostrăzi nu sunt bune pentru că “înseamnă costuri mult mai ridicate, deschide calea către „comisioane legale” și duce la neaccesarea fondurilor europene de până la 85% din costul total al construcțiilor – bani nerambursabili . În plus, va aduce și întârzieri nepermis de mari în derularea unor proiecte ce sunt deja demarate.
Executivul a anunțat recent o schimbare totală de strategie, diametral opusă cursului actual din infrastructură – aceea de a construi în PPP trei tronsoane de autostradă: A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni (inclusă în rețeaua TEN-T Core și pentru care UE asigură până la 85% fonduri nerambursabile), A3 Ploiești – Brașov (inclusă în rețeaua TEN-T Comprehensive și fonduri nerambursabile de 35%) și A6 București – Alexandria – Craiova – Calafat – Lugoj (inclusă în rețeaua TEN-T Core și fonduri nerambursabile de 85%). “Prin demararea acestor proiecte prin Parteneriat Public Privat, România va pierde miliarde de euro din fonduri europene prin neaccesarea acestora și va duce automat la întârzieri nepermis de mari, în condițiile în care unele din aceste proiecte au fost deja demarate”, susțin cei de la Construim România.
Costuri mai mari
Conform acestora, în cazul proiectelor derulate în sistem Parteneriat Public Privat (PPP), costurile derulate pe întreaga perioadă a concesiunii (până la 30 de ani) sunt, în general, cu 50% mai mari decât dacă proiectul s-ar realiza pe fonduri europene și de la buget. În cazul concesiunii A3 Comarnic – Brașov, la finalul perioadei de 30 de ani, România va plăti peste 8,45 de miliarde de euro pe an, conform planurilor eșuate de acum 4 an pentru acest proiect, adică în medie peste 280 de milioane de euro/an. Cheltuind 280 milioane de euro pe an autostrada poate fi construită, cu bani de la buget în 6-7 ani, urmând ca Uniunea European să ne ramburseze 35% din această sumă, adică aproximativ 600 milioane de euro. Astfel, în final, toate aceste costuri sunt suportate de contribuabilii români.
Statul preia pierderile privatului
Asociația Construim România susține că în cazul unui eșec al proiectului, statul va prelua orice pierdere pe care privatul o va avea. Astfel, privatul va avea numai de câștigat chiar și în cazul unui eșec. “Dacă proiectul merge, privatul va fi cel care obține profitul, dacă nu statul plătește toată pierderea”, mai arată Construim România.
Proiectele PPP, bazându-se inițial pe bani privați, nu se mai vor supune rigorii și regulilor de control a banilor publici, ca în cazul fondurilor europene. Se creează posibilitatea ca cei implicați în aceste proiecte (de la politic până la constructori, instituții și companii implicate) să crească nejustificat costurile și automat să se ofere comisioane bănoase, adică șpăgi, mai mult sau mai puțin legale, au mai spus reprezentanții Construim România.
Statul trebuie să participe la investiție
În opinia celor de la Asociaţia Pro Infrastructura, PPP-ul nu reprezintă o soluție magică pentru construcția mai rapidă de autostrăzi. “Studiile bine fundamentate sunt vitale și este nevoie de o pregătire profesionistă a proiectelor pentru a evita blocajele în execuția lucrărilor. Doar prin identificarea minuțioasă a riscurilor din teren, partenerii privați (constructori, bănci, fonduri de investiții) pot fi atrași într-un astfel de parteneriat! În caz contrar, vor participa doar companii dispuse să își asume riscuri imense, costurile fiind pe măsură. În plus, spre deosebire de proiectele finanțate din bani europeni, statul român trebuie să participe la investiție cu un procent mult mai mare, iar autoritățile nu sunt în stare să finanțeze corespunzător proiectele pe fonduri comunitare”, au spus reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructura.
PPP in autostrazi este o aberatie!Toti soferii pe unde s-au construit autostrazi in PPP, au ales rute secundare!Inclusiv in Romania studiul pentru autostrada Bucuresti-Brasov in sistem PPP a aratat ca nu poate fi fezabila…E o alta cioaca guvernamentala sa traga de timp,nu au nici bani, nici chef de autostrazi!