UDMR își critică foștii parteneri: Trei probleme majore

Deputatul UDMR Miklos Zoltan a declarat, luni, la dezbaterea moţiunii simple împotriva ministrului Finanţelor, că există câteva probleme majore legate de guvernare, în general, şi de Ministerul Finanţelor, în particular.

„Iniţiatorii moţiunii, şi noi înşine, constatăm câteva probleme majore legate de guvernare, în general, şi de Ministerul de Finanţe – autoritatea care gestionează finanţele ţării, în particular. Unu – Strategia fiscal bugetară nu a fost elaborată. Legea impune termen de prezentare în Guvern 31 iulie, cu scop de analiză şi ajustare a limitelor de cheltuieli şi a ţintei de deficit. Doi – scrisoarea – cadru pentru pregătirea bugetului pe anul 2024 are termen 1 august. Nu a fost făcută publică nici până azi. Trei – rectificare bugetară pe anul 2023 nu s-a făcut şi se pare că nici nu se va mai face”, a declarat deputatul UDMR în plenul Camerei Deputaţilor.

Potrivit acestuia, în loc să se ocupe de aceste probleme, să pregătească proiectele legilor bugetare pe anul 2024, care să scoată România din procedura de deficit excesiv sau să se concentreze pe colectarea eficientă a taxelor, mai ales a TVA, „Ministerul Finanţelor elaborează ordonanţe de austeritate şi de austeritate a austerităţii, ocolind Legislativul prin mecanismele de decizie”.

El mai susţine că Ministerul Finanţelor implementează mecanisme paralele de rectificare „prin utilizarea abuzivă, netransparentă şi discreţionară a Fondului de rezervă bugetară”, opreşte investiţiile publice din fondurile naţionale, „sistează plăţile către constructori şi antreprenori, pe de o parte, periclitând supravieţuirea economică a acestora, şi pe de altă parte acumulând arierate în lanţ – reţeta perfectă pentru un blocaj financiar şi economic – inventează structuri noi şi metode de control centralizat, inspecţii economico-financiare, verificări ale preţurilor contractuale”.

Deputatul UDMR mai spune că Ministerul Finanţelor intervine, în limita constituţionalităţii, în activitatea autorităţilor publice locale, „limitându-le autonomia în deciziile care privesc comunităţile locale, în modul de cheltuire a veniturilor proprii, în derularea contractelor legal încheiate”.

„Analiza acţiunilor Ministerului Finanţelor ne conduc către următoarele concluzii: că poţi avea un buget teoretic consensual, dar practic poţi să iei deciziile de unul singur, că, deşi reguli există, le poţi încălca fără repercursiuni, că poţi cere austeritate şi poţi bloca, sub ameninţarea amenzilor, cheltuielile tuturor în timp ce tu nu numai că nu te restrângi, ci angajezi cheltuieli noi. (…), că poţi să nu achiţi facturile la timp sub impresia că amânarea nu atrage consecinţe. Aş vrea ca domnul ministru să ne contrazică, să ne spună pe un ton liniştitor că acestea sunt măsuri temporare, vom reintra în normal numaidecât. Aş vrea să îl şi cred, doar că raţiunea crudă este că bulgărele vizibil acum la anul va provoca avalanşe”, a transmis Miklos Zoltan.

Recomanda