Cei pe care nu îi reprezintă nimeni nu au voce

Un proiect de lege depus la Camera Deputaților miercuri propune ridicarea pragului electoral minim pentru accederea în parlament de la 5% din numărul total de voturi exprimate, la 7%, respectiv la 10% de la 8% pentru alianțele electorale sau politice. În principiu, impunerea unui prag electoral minim pentru accederea în parlament trebuie să aibă la bază motive exclusiv de ordin practic și poate fi justificată de necesitatea de a evita fragmentarea politică, care ar putea duce, în cazuri extreme, la blocarea activității legislative. În esență, orice fel de prag reprezintă o limitare a dreptului la reprezentare a cetățenilor, motiv pentru care această limitare trebuie să fie necesară într-un stat democratic și proporțională cu scopul urmărit, subliniază Centrul de Resurse Juridice într-un articol postat pe site-ul său.

Este legea propusă necesară și proporțională cu scopul urmărit, respectiv este oportună? Un prag electoral de 7% este foarte mare și riscă să priveze un număr mare de cetățeni de posibilitatea de a-și trimite în parlament reprezentanții cărora le dau votul lor, indiferent de etnia căreia îi aparțin sau de starea vulnerabilitate, fapt care duce la subminarea procesului democratic. Însă, în condițiile în care rezultatul imediat al acestei legi constă în eliminarea din legislativă a unui partid care îi reprezintă pe cetățenii aparținând unei minorități naționale, putem spune că avem de-a face cu subminarea participării respectivei minorități la viața politică. Practic, niciodată nu va mai putea să adune suficiente voturi pentru a intra în parlament nici un partid care reprezintă cetățeni aparținând unei minorități naționale: majoritatea nu are nici un interes să voteze un asemenea partid, iar cei pe care îi reprezintă sunt prea puțini. Inițiativa în sine, este un atac grav la adresa dreptului la reprezentare al cetățenilor aparținând minorităților naționale.

Care ar fi efectele unei asemenea legi asupra procesului democratic? Ce beneficii ar avea lăsarea pe dinafara parlamentului a unei minorități de 6%, în speță minoritatea maghiară din România? În primul rând, lăsarea unei minorități naționale atât de numeroase fără posibilitatea de a-și susține interesele și drepturile fundamentale în legislativ prin intermediul unor pârghii administrative, reprezintă un act grav de discriminare, cu implicații pe termen lung inclusiv asupra păcii sociale. Minoritatea maghiară din România are în continuare nevoie de garanții că drepturile ei sunt respectate de autoritățile de la București, deci trebuie să aibă posibilitatea de a trimite reprezentanți în Parlamentul României. O asemenea lege riscă de asemenea să submineze sentimentul apartenenței maghiarilor la comunitatea politică românească, alienându-i substanțial. Pe termen lung, mai ales în condițiile instabilității regionale, acest tip de abordare riscă să provoace un conflict interetnic de proporții.

*Sursă știre: Un proiect de lege inițiat de un deputat PNL și unul de la PSD ridică pragul electoral de la 5% la 7% 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

13 Comentarii

  1. Plânge Gyuri de sare cămeșa de pe el! E clar, a venit ordinul de la Stăpânire ca să fie pedepsiți ungurii, pentru faptul că nu se arată îndârjiți contra rușilor. Altfel n-ar fi apărut niciodată o astfel de inițiativă sau n-ar fi fost alungați udemeriștii de la guvernare. Nu că le-ar fi păsat udemeriștilor de etnia lor. Cine a fost prin Harghita și Covasna a văzut ce sărăcie e acolo. De pildă, drumul de la Gheorgheni la Lacu Roșu e praf. Cum ai intrat în județul Neamț, se schimbă peisajul rutier. Udemeriștii n-au făcut decât să agite steagul naționalismului, în rest nefăcând nimic pentru etnia lor.

  2. ce vrajeala ordinara. pe noi ne reprezinta cu adevarat cativa oameni politici: Cristian Terhes, care se lupta pentru drepturile noastre, intr-o „uniune” unde noi nu am fost intrebati daca dorim sa fiintam (referendum, ceva?) Diana Sosoaca vocea majoritatii romanilor, pe unde ma duc si vorbec cu oamenii, toti o plac – un om politic care vorbeste cu CONSTITUTIA IN MANA, Dumitru Coarna si mai sunt de enumerat…sper intr-o uniune intre aceste voci. este singura noastra sansa. Romania Suverana! ROMANIA LIBERA SI ELIBERATA DE TRADATORI!

  3. Gargara electorala a la Centru de Resurse..Numai un bolnav voteaza cu un partid care e la bariera electorala Liberaslismul,social democratia,stanga ,dreapta ,in rest partide balama de flasnetari etnici care nu au ce cauta in Parlament ,doar ca sa se catere la putere pe 10-20 de voturi parlamentare care intregesc o majoritate
    PS Centrul de Resurse Juridice (CRJ) este o organizație non-guvernamentală din România, înființată în anul 1998 de către Fundația pentru o Societate Deschisă (actuala Fundație Soros) iun ONG abonat permanent la banii publici

  4. …sa continuam…se presupune faptul ca un partid politic invoca o anumita doctrina politica…cam cate doctrine de acest fel sunt consacrate la nivel international?…le numeri pe degetele de la o mana…la teorie, ar tre sa existe atatea partide cate doctrine sunt…stim care este realitatea, avem o puzderie de formatiuni care se revendica a fi de dreapta, alta puzderie de stanga samd…de ce avem aceasta situatie?…daca toti sunt manati in lupta de aceleasi idealuri, care este alta explicatie pentru situatia expusa in afara aceleia ca toti vor sa ajunga la ciolan?…chiar si asa, de ce nu fac, pentru a intra in competitia electorala, coalitii?…nu este si acesta un semn ca, prin absurd, in cazul in care cateva partide mici acced in parlament, oricum glasul celor pe care ii reprezinta nu va fi auzit?…ca refuzul de a se declara coalitii la alegeri exprima imposibilitatea coagularii unei opozitii eficienta, atat de necesara in procesul legislativ?…oricum, se merge cu jumatati de masura…trebuia pusa conditia existentei unei filiale in fiecare judet, a unui numar obligatoriu de membri pt a se putea inregistra un partid…restul depindea numai de persuasiunea liderilor si programele prezentate in campania electorala…fara exceptii, fara derogari, fara finantare de la stat!…si, pentru corectitudine maxima, primarii sa fie alesi in doua tururi si, ca si presedintele, conditie esentiala: sa nu fie afiliati politic!…sa vedeti ce s-ar reduce si coruptia, cum s-ar dezvolta si tara uniform…

  5. Ungurii se pot înscrie în orice partid. Ia mai plimbați ursu de aici!

  6. Oricum ar fi, UDMR-ul nu este partid politic, ci alianță politică. Deci, prezența UDMR-ului ca partid în Parlamentul României a fost ilegală.

  7. ORICE TUR DE SCRUTIN UNDE AU PARTICIPAT SUB 50% DINTRE CETĂŢENII CU DREPT DE VOT ESTE ILEGAL, INUTIL ŞI NEDEMOCRATIC! DEGEABA PUNEM PRAGURI ELECTORALE PARTIDELOR, DACĂ ALEGERILE NU REFLECTĂ DORINŢA MAJORITĂŢII.

  8. Intrarea în parlament pe criterii de etnie nu e în regulă pentru că este evident că un partid al unei etnii va face și va drege doar pentru etnia respectivă și nu pentru țară în ansamblul ei. Mă interesează prea puțin dacă pragul electoral este de 1% sau de 10%. Aș interzice partidele etnice și cele pe orientări sexuale, profesionale (s-ar putea să avem în curând partide de aceste genuri). Poți face politică de dreapta, de stânga, de centru dar nu exclusiv în favoarea unei etnii, a unei grupări sexuale ori profesionale. Etniile n-au decât să-și facă onegeuri, sindicate sau alt tip de organizații, nu partide.

  9. Asta e făcătură USL la fel ca alegerea de primar intr- un singur tur,total antidemocratic . 5 % oricum e un prag prea mare.Doar mafia PSD si PNL rămân la putere pe model american : 4 ani noi ,4 voi,de fapt tot noi si tot voi.Poporul nu are nici o șansă în fața mafiei și nici un partid nu mai intră fără ajutorul securității.PNL si PSD iau toti banii si isi intăresc mafia.Așa arată dictatura neoliberală de tip american.Dar de obicei cine sapă groapa altuia pică el in ea.Poate se intoarce roata si se mai trezește prostimea si atunci să vezi…

  10. Eu zic că de data asta e un proiect de lege bun pt România…pe maghiari să nu-i plangem ,oricum aproape toți au cetățenie ungară și se închină doar Budapestei

  11. „Un proiect de lege” … bate saua ca sa priceapa iapa, dara diloc nu-i ghini / ce tie nu-ti place, altuia nu-i face !

  12. Absolut de acord cu observatia. Mai mult, ca prim pas, proiectul de lege _vizeaza_ UDMR si este cu voia administratiei Biden. Observatia o face cu multa patrundere RGN (https://tinyurl.com/34j4yk5z): „Prezența pe lista de semnături a inițiativei legislative a lui Alexandru Muraru și Pavel Popescu indică fără dubii de unde provine ordinul de scoatere a UDMR din Parlament – Ambasada SUA!”.
    Si mai mult, argumentabil, in pasul urmator, tinta este AUR (https://anon.to/pzqdrR). Acelasi Muraru agita pentru ilegalizarea AUR. In contextul in care miza nationalista castiga pondere (vezi lansarea ‘nationalismului oficial’ – Iohannis, Kovesi, Ciolacu, Gioana, scoaterea UDMR de la guvernare si, acum, proiectul care ii va face imposibila accedarea in parlament!), cum bine observa autorul articolului, tensiunea interetnica va creste. Orice pas gresit al AUR, prin gresala tactica sau provocare, ii poate fi fatal. Compromiterea AUR ar pune capat aspiratiilor libertar-poporaniste ale romanilor pentru intreg viitorul previzibil… Aceasta este miza 2024.
    Implicarea administratiei Biden are loc fie prin ambasada SUA in Romania, cum cred cei de la RGN, fie a celei romanesti in SUA, unde ambasador este celalalt Muraru, frate al vinatorului de AUR. In ultima vreme, MAE s-a gasit de doua ori in centrul unor activitati institutionale in afara resortului sau: implanatarea DHS (a securitatii americane) in Romania (semnalata tot de RGN, vezi link anterior), si achizitia unui sistem sofisticat de urmarire electronica bazat pe IA (https://tinyurl.com/2ze7xxym).
    AUR trebuie sa actioneze preemptiv prin: fermitate anti-iredentista _combinata_ cu deschidere clara si larga spre electoratul maghiar (_si ei sint popor roman_, de alta etnie); plasarea accentului pe pilonul poporanist-libertar al politicii, lasind nationalismul demagogic unipartidului. Prin acestea, AUR si-ar putea vedea numerele electorale explodand.

  13. ,,sentimentul apartenenței maghiarilor la comunitatea politică românească” – maghiarii, atat politicienii, cat si majoritatea celor de rand, au profunde sentimente antiromanesti si doar de segregare etnica. Sunt finantati si sprijiniti in acest sens de Budapesta iar in totala aroganta, liderii din Ungaria umbla in Romania ca prin mosia proprie, arboreaza cu toate ocaziile steagurile ungariei si ale tinutului secuiesc si dezvelesc statui ale grofilor care au asuprit romani. Eta firesc sa fie eliminati din parlament cata vreme ei actioneaza impotriva poporului roman.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.