„Nathan înţeleptul”, o piesă incitantă despre dialogul diferitelor religii, în premieră naţională la TNRS

Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu va prezenta la sfârşitul săptămânii premiera naţională a spectacolului Nathan înţeleptul, în regia lui Armin Petras, unul dintre cei mai importanţi regizori contemporani. Avanpremiera va avea loc sâmbătă, 19 septembrie, ora 19.00, iar premiera, duminică, 20 septembrie. Distribuţia celor două reprezentaţii este formată exclusiv din actori TNRS şi beneficiază de participarea extraordinară a muzicianului Marius Mihalache. Scenografia spectacolului este realizată de Dragoş Buhagiar.

Spectacolul Nathan înţeleptul, după Gotthold Ephraim Lessing, în regia lui Armin Petras, este rezultatul unuia dintre cele mai mari proiecte de coproducţie demarate de Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu, împreună cu Teatrul Naţional din Stuttgart. Proiectul nu se limitează doar la o simplă punere în scenă a piesei de teatru, ci urmăreşte scopuri concrete, dimensiunea socială a terorismului şi mai ales a rasismului în aceste două ţări, fiecare cu particularităţile sale. Textul lui Lessing este “tradus” din perspectiva dezbaterilor pe tema violenţei din Europa de astăzi. Pe 17 martie 2016 va avea loc premiera spectacolului la Schauspiel Stuttgart, urmată de o serie de reprezentaţii la Teatrul Naţional din Oslo şi de un turneu în Luxemburg.

Luni, 14 septembrie, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu, a avut loc o conferinţă de presă la care au participat regizorul Armin Petras, scenograful Dragoş Buhagiar şi Constantin Chiriac, director general TNRS.

Foto Paul Băilă

Constantin Chiriac a subliniat importanţa colaborării dintre Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu şi Schauspiel Stuttgart, care a fost vedeta Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu din acest an, cu trei spectacole prezente în program. „Am început acest proiect acum 2 ani şi iată cum spectacolul a prefigurat ce se întâmplă la ora actuală. Vedem cum religii diferite, etnii diferite se întâlnesc şi dau naştere unor fenomene care ne influenţează pe toţi, de aceea avem nevoie de dialog. Despre dialog este vorba în acest spectacol. Armin Petras este unul dintre regizorii cei mai interesanţi pe care i-am cunoscut, ca provocare pentru actori şi ca mod de a face teatru. Este un regizor care iubeşte actorul şi ştie să-l facă pe actor să devină creator, dându-i energii nebănuite”, a declarat Constantin Chiriac.

Odată cu povestea evreului înţelept Nathan, Gotthold Ephraim Lessing a scris una dintre cele mai importante drame din literatura iluminismului german. Printr-un gest de toleranţă, piesa lui Lessing pledează pentru respectul religiilor între ele. Prin urmare, la fel de numeroase şi diferite sunt şi percepţiile textului Nathan înţeleptul, care s-au adunat de-a lungul celor peste 200 de ani de când se joacă piesa.

Lessing însuşi a fost fiu de preot, bucurându-se de o amplă educaţie teologică. Disputa publică pe care a avut-o cu pastorul ortodox din Hamburg, Johann Melchior Goeze, legată de libertatea de a critica învăţăturile revelaţiei i-a adus interdicţia de a mai publica, din partea angajatorului său de atunci, Principele de Braunschweig. Ca răspuns la cenzură, Lessing a scris Nathan înţeleptul, piesă care a devenit cea mai cunoscută dintre scrierile sale.

Nathan înţeleptul a fost ultima piesă a lui Lessing, scrisă în 1779, cu doi ani înainte de moartea sa. În legendara parabolă a inelului, Nathan pledează pentru respectul şi recunoaşterea religiilor care se luptă între ele – iudaismul, creştinismul şi islamismul. La sfârşitul piesei reiese că evreica Reha, fiica lui Nathan, Templierul (creştin) şi musulmanul Saladin sunt cu toţii membri ai aceleiaşi familii. Lessing reuşeşte prin intermediul acestui artificiu dramatic să suprime, pentru un timp, disputa dintre religii.

Lessing îl situează pe Nathan la Ierusalim, în perioada cruciadelor medievale. Aceasta denotă faptul că întâlnirea religiilor – motivată fie de aspiraţii imperialistic-economice, fie de relocări ale graniţelor sau valuri naturale de migraţie etc. – este un fenomen ce se conturează secole de-a rândul, până în zilele noastre. Ce potenţial conflictual are această întâlnire/ciocnire a diferitelor religii şi etnii în zilele noastre, ne învaţă politica actuală.

Regizorul Armin Petras a fost interesat de actualitatea dimensiunilor politico-sociale pe care piesa Nathan înţeleptul le implică în profunzime. În montarea sa, figurile lui Lessing se întâlnesc în timpul unui armistiţiu, în recepţia unui hotel, undeva în Europa. Imagini generale ale lumii şi schiţe ale realităţii se lovesc aparent unele de altele. Întrebarea legată de condiţiile şi posibilităţile unei coabitări a diferitelor grupări religioase recapătă în contextul politic actual o nouă dimensiune. „În acest spectacol avem de-a face cu diferite culturi, prin tema piesei şi structura pe care am aplicat-o textului, care duc la o spirală a violenţei ce are de-a face cu situaţia actuală din Europa şi din întreaga lume. Am senzaţia că Europa se reconstruieşte, se va schimba modul de gândire, de aceea ce facem noi pe scenă este un experiment. Este cel mai interesant spectacol la care am lucrat în ultimii ani, iar trupa de la Sibiu este formată din actori excepţionali, rar am întâlnit o trupă care să se bucure atât de mult de lucrul la un spectacol”, a declarat Armin Petras.

Scenograful Dragoş Buhagiar consideră că acest proiect este o experienţă artistică unică, cu multe momente limită. „Există un Dumnezeu al artiştilor, care a fost alături de noi. Armin Petras face un fel de teatru care mă interesează, de la abordarea textului, care este unul clasic, pe care a intervenit, până la evoluţia repetiţiilor. El se raportează organic la ceea ce se cheamă teatru şi creează un anumit tip de teatru, epurat. La nivel vizual, am pornit de la un proiect complicat, cu un decor realist, iar în urma discuţiilor si repetiţiilor ne-am întors la ideea de bază, aceea a unui spaţiu care se curăţă de lucruri şi de obiecte inutile”, a subliniat Dragoş Buhagiar.

Premiera internaţională a spectacolului a avut loc în data de 15 iunie 2015, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, când distribuţia a fost formată din actori TNRS şi actori ai Teatrului Naţional din Stuttgart: Ofelia Popii, deţinătoarea unor premii importante în România, Scoţia (Edinburgh) şi Japonia (Tokyo), Peter Kurth şi Katharina Knap, care au primit în anul 2014 titlurile de „Actorul anului”, respectiv „Actriţa debutantă a anului” din partea unui juriu format din critici ai revistei de specialitate Theater heute. Un alt nume important care s-a alăturat proiectului este cel al cunoscutului muzician Marius Mihalache, care face parte din distribuţia spectacolului în ambele ţări. Alături de această distribuţie permanentă, echipa de actori va fi completată în cadrul reprezentaţiilor de la Sibiu şi Stuttgart de alţi actori şi studenţi la actorie din oraşul respectiv.

Foto Paul Băilă

Regia: Armin Petras; traducere de: Lucian Blaga; scenografia: Dragoş Buhagiar; costume: Katja Strohschneider; muzica originală: Marius Mihalache; muzica şi sound design: Thomas Kürstner, Sebastian Vogel; video: Rebecca Ridel; coregrafia: Berit Jentzsch; dramaturg: Verena Eitel; distribuţia: Peter Kurt/ Nicu Mihoc, Katharina Knap/ Diana Văcaru Lazăr, Ofelia Popii, Ciprian Scurtea, Susanne Böwe/ Mariana Mihu, Horst Kotterba/ Dan Glasu, Paul Grill/ Ioan Paraschiv, Cristina Juks, Maria Tomoiagă, Alexandra Udrea.

Armin Petras s-a născut în Meschede, în Sauerland. În 1969 s-a mutat în RDG, împreună cu părinţii săi şi a crescut în Berlinul de Est. Între anii 1985 şi 1987 a studiat regia la Universitatea de Arte Dramatice Ernst Busch din Berlin. Este co-fondator al grupului de teatru independent Medea Ost. În 1987 a produs spectacolul Wolokolamsker Chaussee 1-3, al lui Heiner Müller, la Teatrul Nordhausen. În 1988 a părăsit RDG şi s-a mutat în Berlinul de Vest. După căderea Zidului Berlinului, a produs spectacole în teatre din Vest şi din Est: Kleist-Theater Frankfurt / Oder, Teatrul Chemnitz, Freie Kammerspiele Magdeburg, Schauspiel Leipzig, Nationaltheater Mannheim, Volkstheater Rostock, Berliner Ensemble, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz Berlin, Schauspiel Hanovra, Bayerisches Staatsschauspiel München.

Între anii 1996 şi 1999 este regizor invitat la Teatrul Nordhausen şi este angajat ca regizor la Teatrul din Leipzig. Între 1999 şi 2002 este numit director interimar al Teatrului de Stat Kassel. În 2002 devine regizor cu normă întreagă la Schauspiel Frankfurt, unde administrează spaţiul de jocdin Schmidtstraße, începând cu stagiunea 2003/2004. În plus, regizează spectacole la Teatrul Thalia din Hamburg şi la Deutsches Theater din Berlin. Începând cu stagiunea 2006/2007, până la sfârşitul stagiunii 2012/2013, a fost regizor artistic al Teatrului Maxim Gorki din Berlin.

Începând cu stagiunea 2013/2014, Armin Petras este director al Teatrului Schauspiel Stuttgart.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.