România, ţara unde numărul de kilometri de autostradă scade

De la începutul acestui an şi până azi, în România s-au pus în circulaţie 11,8 km de autostradă între Arad şi Nădlac şi s-au scos 22 de km din sectorul Sibiu-Orăştie din cauza unor deficienţe de construcţie. O porţiune de 200 de metri va fi demolată deşi lotul a fost inaugurat în urmă cu 11 luni, în plină campanie electorală. Un document al CNADNR, prezentat de România Liberă, arată că la kilometrul 60 pe autostrada Sibiu-Orăştie specialiştii au găsit apă la opt metri sub asfalt. „Cu ajutorul unui excavator având cupa de 1,3 metri cubi s-a constatat că infiltările de apă sunt la o adâncime între 8 şi 10 metri faţă de cota roşie”, se arată în nota de constatare a CNADNR. Oficialii companiei, dar şi cei ai constructorului, firma italiană Impregilo Salini, au pretins tot timpul că este vorba de câteva fisuri superficiale şi că acestea vor fi remediate. Însă, în urmă cu o lună, CNADNR a luat în premieră decizia închiderii unui lot de autostradă, cel care cuprinde km 60, pentru reparaţii. „E vorba de o zonă de 200 de metri din autostradă care deja a fost excavată sau demolată. Despre aceste probleme se ştie aproape de când s-a semnat contractul. Studiul de fezabilitate a fost făcut de mântuială. Constructorul, după începerea lucrărilor, la scurt timp, sesizând probleme cu terenul de acolo care aluneca şi se misca a cerut nişte suplimentări importante pentru soluții tehnice care să rezolve problema în zonă, adică un tunel şi un viaduct îngropat. Soluţiile au fost respinse de compania naţională de drumuri”, a declarat Cătălin Drulă, vicepreşedinte Asociaţia Pro-Infrastructură, citat de B1TV.

Experitza tehnică realizată de compania Rutexpert spune că Impregilo Salini nu a respectat tehnologiile de execuţie şi nu a folosit materiale de calitate. „În aceste condiţii se consideră că geometria şi alcătuirea corpului rambleului şi stratului-suport al acestuia nu respectă soluţia din proiect (…) Din observaţiile vizuale pe probele prelevate materialul granular nu are caracateristicile de balast stabilizat, şi nu prezintă legături datorate prizei care trebuia să se producă în cele opt-nouă luni de la punerea în operă“, se arăta în expertiza citată de România Liberă.

Fisurile au fost constatate în data de 20 noiembrie 2014, la câteva zile după inaugurarea tronsonului. „S-a constatat apariţia unor fisuri la poziţia km 60+660, calea 1, în corpul autostrăzii care pleacă din banda de staţionare sub formă de arc de cerc. La data prezentei se constată execuţia lucrărilor la sistemul de drenaj aflat în partea de aval a autostrăzii, şi s-a constatat că Antreprenorul a efectuat lucrări de reparaţii provizorii a pe ambele căi, pe o lungime de 122.0 m (calea 2, banda a 2-a, iar pe calea 1 pe toată lăţimea). În momentul de faţă sunt în curs de elaborare două expertize tehnice, una efectuată de Antreprenor, şi una de CNADNR, în baza cărora Antreprenorul va adopta soluţii de remediere a problemelor, degradărilor apărute”, se arată într-un document CNADNR.

Fostul ministru al Transporturilor Alexandru Nazare consideră că CNADNR şi patronul companiei, Ministerul Transporturilor, îşi bat joc de lucrare. “Repari undeva, crapă altundeva! Aşa vrea Matache (ministrul Iulian Matache, n.r.) şi compania de drumuri să rezolve problema Orăştie-Sibiu! De mântuiala, de ochii lumii! La 100 metri de singurul loc unde se plănuiau reparaţii (viaductul Aciliu, n.r.) a apărut o altă fisură, la 60+500 metri”, susţine Nazare. Conform acestuia, „nu sunt şanse să mai folosim acest tronson în acest an”. „Ministrul Matache trebuie să vină să vadă stadiul aşa-ziselor „reparaţii” şi să intervină de urgenţă sau să îşi dea pur şi simplu demisia, împreună cu premierul Victor Ponta! Am luat la pas tronsonul Cunţa-Sălişte şi m-am convins că atât timp cât se râde şi se reconstruieşte nu mai putem vorbi de reparaţii, acest tronson trebuie refăcut din temelii în zonele afectate! În schimb, se repară un singur punct din şapte critice identificate. Ponta are acest mare talent să inspire un guvern întreg să facă treaba de mântuială. Menţinând acest ritm nu sunt şanse să mai folosim acest tronson în acest an. Vom pierde integral banii europeni aferenţi acestei autostrăzi. Avem nevoie de o soluţie durabilă”, spune Nazare.

Lotul 3 din autostrada Sibiu-Orăştie a fost inaugurat cu două zile înainte de turul doi de scrutin pentru prezindenţiale din 2014. În procesul de predare-preluare semnat în 13 noiembrie 2014 de constructorul italian şi Compania de Drumuri, dezvăluit de Digi24, scrie că încă se lucra în zonele cu alunecări de teren. De asemenea, lipseau şanţurile de colectare a apelor, nu existau rigole, nu erau construite bazine care să reţină apa, nu erau instalate panouri fonoabsorbante pe aproape un kilometru, lipseau mai multe guri de scurgere a apei în zona unor poduri şi la viaductul de la Aciliu, nu erau gata o toate spaţiile de servicii şi nici iluminarea autostrăzii. În plus, se lucra în zona Aciliu, unde s-au constatat alunecări de teren încă din 2012.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.