Scandalul ”turismului benzinei” în Ungaria

Premierul Croației a criticat decizia Ungariei de a impune prețuri diferite la carburanți – pentru autovehiculele înmatriculate în Ungaria și pentru cele din alte state. În Ungaria, prețul a fost plafonat la 1,20 euro pe litrul de benzina (61,1 lei). Decizia guvernului de la Budapesta a venit după ce plafonarea prețului a dus la apariția unui „turism al benzinei”, cu mulți slovaci, români și croați din zonele de graniță venind să alimenteze in Ungaria.

”Ungaria nu-i poate discrimina pe cetățenii altor state membre UE care vor să facă plinul in Ungaria”, a spus premierul croat Andrej Plenkovic, după ce, pe 27 mai, in Ungaria au fost introduse două categorii de prețuri. Plenkovic, lider al unui partid pro-european, membru al PPE, a adăugat că Ungaria cumpără petrol ieftin din Rusia, în timp ce alte țări importă petrol din zona mediteraneeană, mai scump.

O poziție similară a avut Organizația Europeană a Consumatorilor. „Nu sunt motive pentru care să fie discriminați cetățenii din alte țări care vor să alimenteze în Ungaria. Ne așteptăm ca CE să investigheze situația cât de repede”, a precizat organizația europeană. Euractiv informează că a fost inițiată o investigație a Comisiei Europene, care are atribuții importante în ce privește asigurarea liberei circulații a bunurilor și serviciilor în piață interna a UE. Regulile europene arată că statele membre trebuie să se asigure că nu vor exista discriminări.

Presa din Ungaria relatează că impunerea unor prețuri diferite la carburanți a creat tensiuni în țară și că mai multe benzinării au fost vandalizate.

Guvernul de la Budapesta a încercat să îndulcească măsura si a stabilit că cetățenii din țările în care prețul la carburanți este plafonat, ca și în Ungaria, pot alimenta la cel mai mic preț. Asta îi avantajează pe cetățenii sloveni (o buna parte din piața carburanților din Slovenia este dominată de compania ungara Mol) și sârbi, unde prețul este limitat de guvern, însă este sensibil mai mare decât cel din Ungaria, undeva în jurul a 1,5 euro pe litru.

Președintele Asociației Benzinarilor Independenți din Ungaria a declarat că sistemul cu două prețuri impus de guvern este greu de pus în practică și ineficient. După semnalarea deficiențelor măsurilor anunțate de guvern, cancelaria premierului Viktor Orban a venit cu explicații suplimentare. A explicat că, pentru a nu-i induce în eroare pe cetățenii altor state, toate benzinăriile vor afișa „prețul” pieței, de multe ori un preț la carburanți identic sau mai mare decât în țările vecine. Prețul de la pompă va fi același ”preț al pieței”, urmând ca diferențierea să se facă în momentul plății la casă – cetățenii maghiari pot prezenta aici un cod cu bare care le reduce factura finală. Acest sistem de plată a făcut ca benzinăriile automate să fie închise temporar.

Presa din Ungaria arată că au loc deseori schimburi de cuvinte grele între clienți și personalul benzinăriilor, atunci când li se cere să prezinte certificatele de înmatriculare maghiare. Au fost înregistrate și cazuri în care cetățenii străini au montat plăcuțe de înmatriculare false. Și nu lipsesc nici situațiile în care personalul benzinăriilor, în schimbul unor sume de bani, le permit cetățenilor străini să alimenteze la cel mai mic preț.

Germania a trecut printr-o situație similară în 2019, atunci când a anunțat un sistem de taxe de drum care s-ar fi aplicat doar autovehiculelor ce nu era înregistrate în Germania. Sistemul vignetelor germane a fost atacat la Curtea Europeană de Justiție de Austria, cu susținerea Olandei. Avocatul general al CEJ a părut să înțeleagă măsura germană și a spus că plângerea Austriei pleacă de la „o mare neînțelegere”. Însă decizia finală a CEJ a fost împotriva Germaniei, care a renunțat la vignetele pentru cetățenii străini, care ar fi trebuit să intre în vigoare în 2020.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5

14 Comentarii

  1. Mai bine merg pe jos decât să ajung la „mila” lui Orban. Eu îi recomand lui Orban să introducă pașapoartele, la cum direcționează Ungaria spre Rusia nu mă miră să devină enclavă rusească. Nea Orban, dacă Putin te prinde de nas că ai afinități proruse nu o să-ți fie bine. Peste un an în Parlamentul Ungariei: „Introducerea limbii ruse ca materie obligatorie în scoli!” Nu crezi? Câte state „prietene” ruse și fără putere mare militară spun „Nu” Rusiei? Rușii sunt parteneri excepționali cât timp limitezi dependența față de ei. Dacă ești dependent te storc ca o portocală.

  2. Băi Ionică, nu mai bine stai tu acasă? Cu căruța nu ai problema prețului la combustibil. Cât despre recomandările tale, pe cine crezi că interesează?

    Hai, pa!

  3. Lasa ca guwernu mieuu de driapta sa faca motorina 5 euro litrul,exista multi milionari ca cel de dinainte care afirma ca nu ajunge El la mila lui Orban.Intre timp ungurii se descurca si bravo lor.Noi pupam in kurrr otanul si platim oricat pe orice.

  4. Ungurii MILOGII Europei in toata istoria lor. Stie cineva ce razboi a castigat ungaria in ultimii 500 de ani.!??

  5. 1,2 € = 61,1 lei ???
    E un articol foarte bine „documentat”…
    Spre deosebire de @Ion, eu as fi foarte incantat sa existe si in Romania conducatori ca V.Orban din Ungaria.
    Astea, cu „putinisme” si ” rusii este rai” prind bine la cei spalati pe creier si educati cu #hashtagul progresist…

  6. „personalul benzinăriilor, în schimbul unor sume de bani, le permit cetățenilor străini să alimenteze la cel mai mic preț.”

    Doar un roman poate sa scrie asemenea aberatie, sa dai bani, ca sa iei mai ieftin. Abureala neomarxista, de sub furstele Ursulei.

  7. Dar de ce numai la benzină? Toate prețurile trebuie să fie diferite pt străini. Eu am văzut unguri care veneau în Ardeal ca să ne respire nouă aerul. Taxă pe respirat, pe poluare, pe încălzirea globală, pe mediu! Scurt!

  8. Bancuri pentru proști, la intelighenția românului,. Adică ”mita” este exact suma,.contravaloarea să cumperi benzina la preț european , nu unguresc..Mare brânză ești bre, jurnalust român,..

  9. @ 3 IUNIE 2022 LA 23:32,. Păi bre plagiatorule, să-ți amintesc doar una,.In 1916 6 decembrie trupele austro ungare, cu husarii maghiari in frunte, au intrat victorios in București,.. fiind intâmpinați cu flori de bucureștenii de atunci,.Capisci bre, ceva realități istorice ,..

  10. Pai daca Ungaria poate plafona celelalte state de ce nu pot? Sau nu vor ca incaseaza bani pentru buget spoliindusi cetateni ioropeni.

  11. Câtă ură ,,progresistă,, peste Ungaria lui Viktor Orban, un politician patriot care arată CĂ SE POATE !
    Leftarzii woke se dau mari europeni, dar au rămas tot la ,,capra vecinului,,?

  12. MINTI…baaii secui!!..A castiga o „batalie”,NU este acelasi lucru cu a „castia” un razboi. Exemplu:RAZBOIUL romano-ungar din anul 1919,castigat de romanii care au DEFILAT in Budapesta ungara INVINSA definitiv, In anul 1916 la Bucuresti erau NUMAI trupe germane si bulgare.(asta pentru cultura ta). Istoria NU mentioneaza nici un RAZBOI !! castigat de unguri timp de 500 ani,nenorocind si pe austrieci.

  13. Daca Romania era mai desteapta si bogata decat Ungaria dadeau ungurii navala sa cumpere carburanti,bunuri de consum si tot ce e mai ieftin din Ardeal.Pana una,alta e invers .Nu stiu ce dracu fac ungurii astia ca de vreo 1000 de ani ne tot dau peste bot.Asa ca ,nea Ioane, pune caii la caruta ca mata esti un patriot,ce naiba.

  14. Cu satisfactie ANUNT ca pe data de 29.August.2022 se implinesc 496 de ani de cand Regatul ungariei NU mai EXISTA in Europa. In rest numai „fumuri” de bozgori.!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.