Analiză: Urmă­toarea posibilă lebădă neagră

În contextul în care UE vrea ca până la finalul acestui an să interzică importurile de petrol din Rusia, vizând inclusiv capacitatea Moscovei de a vinde produse rafinate, prețurile carburnaților ar putea depăși 10 lei litrul în următoarele luni, spune un analist pentru ZF.

„Petrolul poate deveni urmă­toarea lebădă neagră (evenimente rare, imposibil de prevăzut, dar cu un impact major). În urmă­toarele luni, putem vedea preţul pe litrul de motorină sărind de pragul de 10 lei. Practic, ce am văzut anul trecut cu escaladarea preţu­rilor la energie şi gaze, se poate repeta acum la petrol, diferenţa fiind că în acest caz soluţiile sunt foarte limitate“, spune Remus Hîrceagă, partner în cadrul Expense Reduction Analysts România, companie care oferă firmelor consultanţă de eficienţă operaţională, inclusiv în domeniul energetic.

Potrivit datelor furni­zate de Roland Berger, la nivelul anului 2020 România consumat 10,4 milioane de tone de petrol, din care numai 3,3 milioane de tone au venit din producţia internă. Din cele 7,1 mi­lioane de tone de petrol importate, 32% au venit din Rusia şi 51% au venit din Kazahstan. Deşi România are o poziţie privilegiată la nivelul UE prin faptul că îşi poate asigura o treime din necesar prin propria producţie, alimen­tarea cu petrol kazah ridică în acest context preocupări majore. Petrolul kazah ajunge în România, şi nu numai, prin intermediul CPC – Caspian Pipeline Consortium, com­panie care operează con­ducta de transport ţiţei ce face legătura dintre zăcămintele din vestul Kazahstanului şi portul de la Marea Neagră – Novorossiysk, Rusia. Astfel, conducta, cu o lungime de 1.500 de kilometri colectează petrolul din bogatele zăcăminte kazahe, tranzitează Rusia, de unde colectează alte cantităţi, pentru ca apoi aceastea să fie încărcate şi trimise pe Marea Neagră prin portul rusesc Novorossiysk.

Compania CPC are un acţionariat internaţional, dar 24% este sub controlul Rusiei, 19% al KazMunayGas (Kazahstan) şi 15% al Chevron, existând şi alţi acţionari mai mici.

„Conform datelor publice, volumul de ţiţei tranzitat prin CPC, în 2021, s-a ridicat la 60,7 milioane de tone, din care circa peste 87% a fost încărcat şi expediat de companii de profil din Kazahstan (perimetrele Tengiz – 26,6 milioane de tone, Karachaganak – 10,3 milioane de tone şi Kashagan – 15,7 milioane de tone)“, au explicat recent reprezetanţii Rompetrol, cei care deţin cea mai mare rafinărie din România, Petromidia, alimentată cu petrol kazah adus prin CPC.

Rompetrol a fost recent ţinta unui nou atac cibernetic, după ce în martie firma a trecut printr-un eveniment similar. Potrivit reprezentanţilor Rompetrol, transferul ţiţeiului între porturile Novorossiysk şi Midia se realizează, în principal, de compania naţională de transport maritim din Kazahstan – Kazmortransflot. Aceasta a achiziţionat, în 2011, două tancuri petroliere de tip Aframax (115.000 tdw) pentru operaţiuni de transport ţiţei şi produse petroliere în Marea Neagră şi Marea Mediterană. Dar acest lucru, expunerea masivă pe care România o are pe alimentarea cu petrol pe Marea Neagră, este acum o vulnerabilitate, atrag atenţia consultanţii.

„Întrucât practic întreaga cantitate de ţiţei din import (peste 3 milioane tone prin Oil Terminal şi aprox. 5 milioane tone prin Midia Marine Terminal într-un an tipic) ajunge în România pe cale maritimă, înlocuirea porţiunii ruseşti va fi direct condiţionată nu doar de disponibilitatea şi capacitatea de a securiza volumele şi tipul de ţiţei necesar, ci şi de capacitatea de transport maritim. În egală măsură, având în vedere evoluţiile geopolitice din regiune, securitatea transportului maritim internaţional din Marea Neagră va fi un factor de influenţă care nu poate fi neglijat“, spunea recent Szabolcs Nemes, managing partner în cadrul companiei de consultanţă Roland Berger România.

În cazul unei sistări a livrărilor prin CPC, Kazahstanul poate redirecţiona anumite cantităţi prin Marea Caspică spre Azerbaidjan şi apoi spre Georgia, dar această rută ar veni la pachet cu costuri suplimentare.

„KazMunayGas este, din 2008, unic actionar al operatorului terminalului petrolier din portul Batumi, Georgia, cu o capacitate anuală de tranzit de 15 milioane de tone de ţiţei.“

Dar mai sunt şi alte probleme. România aduce dincolo de petrol şi cantităţi semnificative de motorină din Rusia. Anul trecut, potrivit datelor preli­minare ale INS, România a importat 1,9 milioane de tone de motorină, în valoare de peste un miliard de euro, la un consum total de 6,2 milioane de tone de motorină. Cu excepţia rafinăriei Brazi deţinută de OMV Petrom, restul marilor rafinării din România, Petromidia şi Petrotel Lukoil, sunt proiectate să funcţioneze cu un petrol greu, sulfuros, astfel că aducerea altui tip de ţiţei mai dulce ridică dificultăţi de ordin tehnic de procesare. Mai departe, deşi se vorbeşte mult de diversificarea surselor de aprovizionare, soluţiile sunt aproape inexistente, în contextul în care inclusiv asupra unor alţi mari producători există embargouri în vigoare.

„Aprovizionarea UE va necesita importuri mai mari din alte ţări producătoare, însă rămâne de văzut care este disponibilitatea acestor ţări şi capacitatea lor reală de a mări extracţia de ţiţei sau de a pune pe piaţă volume din rezervele naţionale. În plus, împotriva unor ţări cu resurse şi capacităţi de producţie importante, precum Venezuela sau Iran există sancţiuni internaţionale deja instituite. Într-un astfel de context, sunt multiple scenarii care prevăd creşteri semnificative ale preţului ţiţeiului – au fost vehiculate şi valori de până la 200 USD/ baril acest nivel reprezentând un potenţial record absolut“, a avertizat reprezentantul Roland Berger.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 7
Author

18 Comentarii

  1. Este limpede ca, cel putin pentru politrucii UE, proprii cetateni, nu putini, cateva sute de milioane, nu conteaza. Sa institui sanctiuni economice impotriva Rusiei, care se intorc in egala masura, daca nu chiar mai mult, impotriva populatiei, demonstreaza ca nu-i intereseza absolut deloc. Grija fata de cetateni, lozinci ! Criza combustibililor va fi bomboana pe coliva. Globalistii sunt in grafic. Cu sefii de stat si de guvern ,,alesi” pe spranceana le iese perfect !

  2. ,, ieuropa ,, se duce pe ,, editat ,, iar amerlocii jubileaza ..!! de ce ..? ptr ca ,, ieuropa ,, este condusa de idioți !

  3. Piese de puzzle din Mare Plan de transformare a intregii lumii intr-un imens Lagar de Concentrare Digital, DAR se va intampla ce va avertizez de ani de zile:

    – UE si SUA vor fi distruse.
    – Rusia si China vor ocupa rand pe rand pozitia de lider mondial.
    – Distrugerea tuturor statelor lumii, cu exceptia a 2-3 tari, si aparitia Guvernului Mondial.
    – Triumful Ortodoxiei si pacea paradisiaca de trei decenii.

    … Dar putini dintre voi veti prinde vremea Victoriei!

  4. Tari care nu au resurse naturale de energie vor sa pedepseasca Rusia tara cu cele mai mari rezerve de gaze si petrol taindu-si singure alimentarea! In conditiile in care Rusia are deja doua piete de desfacere uriase: China si India! Dar cand e vorba de nebunia sorosist-progresista orice e posibil. E aceiasi nebunie care a „Defund the police” in America pentru a proteja populatia de culoare chipurile abuzata de politie. Acum in cartierele de negrii legea o fac drug dealarii si primele victime sunt exact negrii. Dar si albii pentru ca jaful s-a extins iar procurorii dementi progresisti nu mai fac dosare la cei care fura in gasti ziua in amiaza mare. Tot asa cica sunt opresati si sa li se dea o sansa la bietii hoti! Nebunia continua la toate nivelele si in toate domeniile…

  5. Sorosistii nu s-au prins ca stapanul ii dispretuieste si-i considera biete animale,utile o vreme,inutile in cele din urma.

  6. Remus Hîrceagă, partner în cadrul Expense Reduction Analysts România. Ce grad ai tu, pui de dac?

  7. Sa fim corecti,orice politician dispretuieste poporul,el devenind „elita” chit ca este licheaua perfecta.

  8. Sunt faze ușor de evitat,. Războiul ruso ukran NU ESTE RĂZBOIUL TĂU ? Ineresele tale nu poți să le neglijezi crezând că sancționezi pe unul dintre beligeranți, in timp ce livrezi bani și arme in loc să ceri pace imediată, conforme cu interesele tale. De ce buffonul ukran nu vorbește niciodată despre pace ci vrea doar arme bani și război mondial nuclear ?? De ce nu vrei TU pace ?? De ce livrezi arme ?/ De ce nu vezi cum victima colaterală a conflictului ești tu europeanul ?? Ce rezolvi cu perpetuarea războiului ?? NIMIC BRE ! Rusul nu va fi afectat și nu pricep de ce trebuie să fii inamicul rusului,.Rubla se intărește și euro riscă să devină pleavă,, E bine așa ??Astea sunt inetersele europei ?? Sau faci jocul unchiului Same, car râde in barbă ?/

  9. Da’ nu v-a spus Timmermans ca trebuie sa mergeti cu bicicleta? V-a dat solutia. Cred ca a uitat de triciclete(nu alea electrice),barca,gondola si caruta.

  10. Epidemia de obezitate din Europa va impune strachini goale. Scot caruta din lista,caii strica ozonul:))

  11. …omare tinta intre „obrajorii din dos”!

  12. Titei greu, sulfuros. Sa treci la alt tip de titei, retehnologizarea costa sute milioane si ani de zile. Exact si cazul Ungariei, doar cai vorbesc pe sleau, onest, direct. Noi sclaveti cu opinci si beteagi de pelagra, dar cu limbi luuungi bine antrenate in oozitia ghioceliului. Porridge-ul de cucuruz nu face nici macar Bau!

  13. Romania, mai exact Transilvania are gaz,.Astfel are potența energetică, prin care s-ar putea rupe de nebunia sancțiunilor a căror recul este distrugerea europei,.Romania poate fi datorită resurseloe ei ACTUALE, inteligent gospodărite o insulă a bunăstării europene,. Fără eforturi ar putea avea prețuri ale energiei atractive atât pentru investiotori, cât și pentru ”diaspora” . Deci ca la cursele de formula 1.când alții frânează tu trebuie să acclerezi ? Are romania patrioți responsasbili, gospodari care să fie bântuiți de aastfel de idei ?

  14. Nu știu cum se face că numai la noi au secat puțurile de țiței și gaze. Îi credem, doar specialiștii în domeniu ar vorbii cum au vorbit medicii în plandemie. Iar guvernanții nu ne-ar minții.
    Acum cîțiva ani vorbeau de o bacterie ce papă petrolul. Se pare c-a fost prea prostească minciuna și-au scos-o.

  15. I-am prins, iar chinezii. Hotniez, anul de grație 2010:
    „Prin folosirea ‘bacteriei mancatoare de petrol’ in cazul deversarii de la Dalian, China recurge pentru prima data, in mod semnificativ, la biotehnologie pentru rezolvarea unei probleme de poluare a mediului”, noteaza agentia chineza.”

    Dac-au scăpat-o din laborator precum au scăpat covidu? (avem dovada, cei ce cădeau ca scîndurile în China)
    De acuma-n colo cred, reped cred că nu știu, cred în picoil și o să-mi cumpăr trotinetă electrică; ce să fac?, atîția bani am, sînt vinovat, sînt sărac.

  16. @ „Intreb si eu”, 6 mai 2022 la 14:40
    „… companie care oferă firmelor consultanţă de eficienţă operaţională, inclusiv în domeniul energetic”…
    Deja le dă, firmelor, inegalabile sfaturi enerjetice: zupărmarcheturili a’ opritără iluminarea parcărilor, seara! HAHAHAHAHAHA! …oare cît or fi plătit la ăștia „consultanţa”?
    P.S. …noua Taxă de protecție! …la fel ca pentru firmele „de pază și protecție” ale ghinărarilor dă Secu’ șî dă Melițîie! Trăiască kopitalizmu’!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.