Despre vedete și vedețoi

Diferența între erou și vedetă este enormă. Eroul poate fi și anonim. Vedeta fără tărăboi se ofilește sau se sinucide. Ea se hrănește numai cu gălăgia sau cu bîrfele celor din preajmă. Eroul are la bază un caracter, vedeta – un ambalaj și eventual un scandal. Din nefericire, România este invadată de vedete de a suta mînă. Vedete sunt și cîntărețul de manele, și acordeonistul de lîngă el, și băiatul care le cară instrumentele. Dacă luăm de pe tarabe ziarele și revistele glossy, vedem că scena publică din România este dominată de cîntăreți mediocri, de circari de televiziune, de obișnuite ale barurilor de noapte sau ale teraselor din Centrul Vechi și din Dorobanți. Coperțile revistelor care oferă amănunte despre viața mondenă sunt pline de pițipoance, de întreținute și de manechine care au scăpat prea des la ceafă de porc făcută la grătar. Culmea este că și revistele care încearcă un pic de modă și design se limitează tot la această lume a viselor mici și a genților copiate după marii creatori de modă. Sunt pline Piața Domului din Milano şi intrările în stațiile pariziene de metrou de genți copiate după Gucci și Louis Vuitton. De cum apare o caschetă de polițai, africanii strîng mica lor casă de modă întinsă pe o pătură și o iau la goană. Din cînd în cînd, mai agață cîte unul și îl amendează. Italiencele, franțuzoaicele sau englezoaicele nu cumpără. Știu care este diferența între original și fake. Toate aceste imitații năvălesc în Estul Europei ori merg mai departe în Orientul Mijlociu sau în Orientul Îndepărtat. La București fac furori. Și uneori mai apar și prin reviste, cu prețuri, cu mărunțișuri de marcă înșirate și ele pe o masă. De fapt, o piață săracă promovează o industrie a sărăciei bazată pe contrafaceri. Și în materie de haine și de personalități.

În România, vedetele nu prea au nici o legătură cu eroii. Lumea vedetelor este plină de foști sportivi de locul cinci, de foste neveste și de secretare de platou, unele promovate pentru picioare și bust, altele pentru a schimba două vorbe cu alte vedete în ascensiune.

Sărăcia în materie de vedete, subțirimea personajelor care se agită în piață dau măsura sărăciei revistelor, dar și a culturii firave a editorilor. Toată presa românească e plină de personaje gen Sexi Buzoianca (porecla este intenționat stîlcită) și de cîntărețe fără vocație, alimentate numai de nunți și botezuri. Cine a văzut o copertă cu Dana Gîrbovan? Cîte coperți și cîte pagini de revistă au apărut în țară cu Alina Cojocaru pe vremea cînd era la Opera Națională? Sau cu Angela Gheorghiu ori cu Dana Safta? Doar Simona Halep ce mai supraviețuiește pe cîte o copertă. Presa mondenă din România nu depășește amănuntele picante despre vacanțele sau despre relațiile amoroase ale cîtorva vedete secundare de televiziune. Să nu mai vorbim ce se scrie despre cele cîteva staruri veritabile pe care le mai avem. Nivelul curiozității jurnalistice nu depășește numele mărcii favorite de la genți și rochii sau mărcile costumelor. Și se termină întotdeauna (mai ales) la cît cîștigă și cît cheltuiesc pentru o masă. Lucrurile coboară atît de jenant, încît lasă sentimentul că am devenit o țară săracă în valori și în personalități de talie internațională. Săracă și în întrebări și în răspunsuri.

Publicațiile din România nu cultivă success story. Oamenii de afaceri, bancherii, marii fermieri sunt priviți cu circumspecție. Numai că nu li se spune direct hoți sau șarlatani. Cine a izbutit o performanță, indiferent de ce natură, este pus automat sub semnul îndoielii. Ce dacă nu există dovezi! Trebuie să fi făcut el ceva, să fi șmecherit sau să fi înșelat.

Trăim o vreme în care ne plîngem de neîncredere și de pesimismul care ne chinuie, dar nu avem nici un pic de respect pentru succesul semenilor noștri. Nu știm să ne alegem vedetele, să ne promovăm eroii și să dăm românilor performanți într-un domeniu sau altul aura de vedete, de eroi, de modele. Cît privește românii afirmați în străinătate, nici ei nu trec pragul sonic al granițelor marcate de vulgaritate și bășcălie.

Editorialul complet în ziarul Cotidianul de joi versiunea tipărită – disponibilă la toate chioşcurile – sau varianta digitală.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 11

9 Comentarii

  1. Un articol ciudat …D . Girbovan , o vedeta care nu apare pe copertile revistelor ? Este judecator la un tribunal din Ardeal …de ce ar fi o vedeta ?

  2. ni se spune referitor la mizeriile cu boarfe si scandaluri de la tv ca,,asta cere publicul”e o minciuna sfruntata si grosolana.Nu publicul cere asa ceva ci proprietarii de trompete media,o fac pentru imbecilizarea si dezumanizarea maselor,pentru perimarea valorilor morale si a sufletului acestei societati care demult avea rusine,decenta,bun simt si educatie.Toti sunt vinovati pana la urma,de la cel ce sta cu telecomanda in mana si cu bale la gura,incapabil sa schimbe canalul pana la cei din bransa massmedia care n-au facut nimic sa stopeze fenomenul,pana la urma si indiferenta este tot o complicitate.S-a dorit si s-a cerut ca acest popor sa fie imbecilizat si transformat intr-o masa aneuronala,fara repere morale sanatoase,usor de manipulat de catre unii sau altii si s-a reusit.Ferice de cel ce n-a avut tv in casa!

    • Merci Gica, ai spus un mare adevar! Scopul ” mediei ” este sa imbecilizeze si sa intoxice oamenii slabi de inger, dar mai ales tineretul, vulnerabil din lipsa de educatie, instructiune si repere morale. Promovarea ” excelentei „, cu care se lauda anumite posturi de televiziune, ascunde mizerie morala si intelectuala.

  3. asta este lumea pe care am ales-o oricat am vrea sa ascundem gunoiul sub pres!…o lume care ne serveste ipocrizie, inselaciune, specula si mai presus de orice asaltul orificiilor si sfincterelor impotriva neuronilor si altor muschi!!…suntem asaltati de vorbe goale dar agresive din orificiul bucal( ca o permanenta revenire la Maiorescu) si de alte „servicii” din orificii mai putin fatoase dar care au o „cautare” din ce in ce mai mare in teribila noastra „democratie” si libertate…si sunt doar un om care (sper!) am toate doagele la locul lor!!!

  4. Domnule Nistorescu, pài … ati pasit drept inainte fara preambul, sa incepem cu, „cultura sau mai bine zis incultura jurnalistica” ce naiba. Aproape toata mass-media prezenta specimene lipsite chiar si de orice cultura sau mai bine zis de o incultura strigatoare la cer ca fiind „DIVE”, cum naiba cand cuvantul „diva denota o persoana cu insusiri exceptionale … etc”, dar a fost folosit pana la oboseala pentru asemenea specimene. Diva poate fi atasat si unei vedete dar … cu valoare, nu unei scrusuri umane si imorale”. Nu dau nume ca, sirul ar fi lung de tot, in aceasta situatie, cei care pot fi „eroi”, in Romania … nu au sau nu-si mai gasesc locul nicaieri pentruca este „ocupat de dive de nici 2 bani, degeaba ati dezbatut subiectul. Iar calamitatea aceasta a fost creata de „analfabetismul jurnalistic dupa cum dezastrul in care se zbate Romania si romanii, a fost creata de „coruptia, minciuna si tradarea promovate cu mandrie de clasa politica romaneasca. Sa fim sinceri, tara asta nu este coupata doar de prosti.

  5. Bravo domne, asta vrem sa citim la gazeta! La fel, apreciem scrierile d.lui Marga, rare, dar de mare substanța.
    Mulțumim, vom reveni.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.