Festivalul Naţional de Teatru, Ediţia a 25-a

Seria Conferinţelor FNT acontinuat astăzi cu o dezbatere care dă, de altfel, şi tema centrală a ediţiei a 25-a a FNT – cea a conflictului.

Conferinţa „Război. Conflict. Teatru” s-a desfăşurat la Sala Cafenea din sediul ArCuB Gabroveni de la ora 11.30 şi a pornit de la întrebarea „Poate teatrul să readucă armonia între oameni?” – o dezbatere despre cum şi dacă poate teatrul să atenueze manifestarea diverselor forme de violenţă din societatea contemporană.

Între participanţi: regizorul şi dramaturgul Fabio Tolledi, directorul artistic al Teatrului Atragali din Lecce, Italia şi preşedintele Institutului Internaţional de Teatru Italia, şi Alexander Stillmark, preşedintele Institutului Internaţional de Teatru din Germania.

Expoziţii Memoria teatrului românesc

Numeroşii spectatori care au trecut în aceste zile de Festival prin foaierul dinspre Intercontinental spre sălile Media şi Pictură ale Teatrul Naţional din Bucureşti au putut vedea seriile de fotografii care-i înfăţişează pe neuitaţii Amza Pellea şi Ştefan Iordache, din nou privindu-se, parcă, faţă în faţă. Cele două expoziţii – „Amza” şi „Iordache” – au fost vernisate astăzi, la ora 13.30.

Festivalul Naţional de Teatru, în parteneriat cu Mişcarea de Rezistenţă, prezintă o amplă expoziţie de fotografie întru re-aducerea concretă în amintirea publicului spectator a celui care a rămas una dintre marile figuri luminoase ale teatrului şi filmului din toate timpurile, Amza.

”Oamenii au nevoie de exemple, de modele şi ei caută – de fapt se caută pe ei înşişi aşa cum s-ar dori, buni şi frumoşi, într-o imagine ideală – pe scenă. De aici cred că vine şi fascinaţia pentru spectacol. Pentru că, astfel, se întâmplă lucruri senzaţionale pe stradă, dar oameni nu se caută în ele, ci vin la teatru. Sau la film”, mărturisea Amza.

L-am sărbătorit anul acesta pe Amza Pellea pentru 60 de ani de activitate, pentru 84 de ani de viaţă, pentru roluri de neuitat, care ar fi împlinit destinul unui imens actor plecat dintre noi atât de tânăr, la doar 52 de ani, în plină vigoare a creaţiei.

Peste 60 de roluri în film, nenumărate roluri memorabile pe scenele pe care a jucat, fie la Naţionalul craiovean, unde a debutat, fie pe scenele Teatrului Mic, Teatrului Nottara, la Comedie sau, mai cu seamă, la Teatrul Naţional din Bucureşti. Amza nu numai că a reuşit să cucerească publicul şi să facă să rămână pe vecie îndrăgostit de arta sa actoricească, dar a reuşit să creeze în mintea şi sufletele celor care îl sorbeau, vorbele rostite pe scenă, în film sau pe micul ecran, personaje-prieteni, personaje reper, personaje fără de care viaţa de zi cu zi a românilor ar fi fost cu mult mai gri, mai seacă, mai lipsită de dorinţa de a merge mai departe.

FNT oferă publicului festivalier şansa reîntâlnirii în fotografii cu inegalabilul actor Ştefan Iordache.

Titus Andronicus, Hamlet, Richard al III-lea sau Barrymore sunt doar câteva dintre marile roluri de pe scenele ţării, roluri care s-au impregnat profund în memoria spectatorului, iar şocul prematurei dispariţii, în anul 48 al carierei sale, n-a făcut decât să sporească dorul iubitorului de artă pentru un artist atât de complet.

În film, chipul, vocea, gesturile lui atent lucrate au construit peste 30 de roluri pe cât de diverse, pe atât de rapid păstrate de publicul cinefil ca dovezi valoroase ale actoriei de film autohtone: Cel mai iubit dintre pământeni, Hotel de lux, Glissando, De ce trag clopotele, Mitică? sunt unele dintre acele pelicule care vor păstra pentru generaţiile viitoare dovada talentului acestui artist special.

”La fiecare spectacol cu Hamlet slăbeam patru kilograme, la Richard al III-lea, trei-patru kilograme, la Titus Andronicus, de asemenea. Cu trupul tău se întâmplă multe. Există pericolul să te îmbolnăveşti. Să te modifici fizic, dar mai ales psihic. Imaginaţi-vă un actor care joacă zece ani Regele din Escurial sau Titus Andronicus şi s eumple de atâta otravă…”

Expoziţiile sunt prezentate în cadrul FNT în parteneriat cu Mişcarea de Rezistenţă.

Regizorul Mihai Măniuţiu se va afla de la ora 19.00 la Librăria Humanitas, Cişmigiu, pentru a-şi lansa volumul „Aventurile hingherului în Balkanya” recent apărut la Editura Humanitas. La eveniment vor vorbi, alături de autor, criticul literar Dan C. Mihăilescu, criticul de teatru Marina Constantinescu şi directorul general al Editurii Humanitas, Lidia Bodea.

Cât despre spectacolele de teatru pe care le puteţi vedea în cea de-a patra zi a Festivalului Naţional de Teatru – ele sunt programate în cursul serii, astfel:

#cântecdelebădă

– de la orele 17.00 şi 21.00 la Sala Atelier a Teatrului Naţional Bucureşti

#cântecdelebădă” după A.P.Cehov.

Regia: Ferenk Sinkó. Decorul: Carmencita Brojboiu. Costumele: Gyopár Bocskai.

Spectacolul are la bază piesa într-un act Un cântec de lebădă de Cehov, dar explorează limbajul corpului în teatru, o preocupare constantă a actorului Ferenk Sinko, activ şi în teatrul alternativ.

Produs de: Teatrul Maghiar de Stat Cluj

The History Boys

– de la ora 18.00 la Teatrul Excelsior

The History Boys. Poveşti cu parfum de liceu” de Alan Bennett

Traducerea, regia şi scenografia: Vlad Cristache. Produs de: Teatrul Excelsior Bucureşti.

Anarhia vârstei, intrigile de cancelarie, relaţiile elevi-profesori sunt surprinse în această comedie de succes despre anii cei mai frumoşi ai vieţii. Acţiunea se desfăşoară într-un tradiţional colegiu de băieţi din nordul Angliei. Stilul de viaţă nonconformist şi indolent al elevilor, care se pregătesc pentru intrarea la facultate, este dinamitat de ambiţiile directorului.

Şcoala devine un ”câmp de bătălie” al ideilor diferite despre viaţă şi educaţie. Irwin reuşeşte să îi provoace pe tineri să abordeze subiectele de istorie în mod inedit, iar la final ţinta – Oxford şi Cambridge – să fie atinsă pentru prima dată în istoria colegiului.

– de la ora 19.00 Sala Pictură a Teatrului Naţional Bucureşti

Tihna” după Attila Bartis.

Dramatizarea şi regia: Radu Afrim. Decorul: Adrian Damian. Costumele: Márton Erika. Produs de: Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”.

– de la ora 19.00 la Sala George Constantin a Teatrului „Nottara”

Vestul singuratic” de Martin McDonagh

Regia: Cristi Juncu. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Produs de: Teatrul „Nottara” Bucureşti.

Viză de clown, un spectacol al Teatrului Odeon

– de la ora 19.00 la Teatrul Odeon, Sala Studio

Viză de clown” de Saviana Stănescu

Regia: Alexandru Mihail. Scenografia: Vladimir Turturică. Produs de: Teatrul Odeon Bucureşti.

Povestea este inspirată de un fapt real relatat într-un articol din Florida Observer, un român şi un ucrainean au adus în SUA peste 800 de emigranţi ilegali pe vize false de artişti de circ.

Saviana Stănescu îşi imaginează traiectoria a doi dintre aceşti aliens, o fată din Moldva şi un tânăr din Rusia, care pleacă din Florida la New York pentru a scăpa de deportare.

Dincolo de acest moment iniţial, piesa reprezintă o istorie tragi-comică din oraşul care nu doarme niciodată, New York, unde oamenii din diverse colţuri ale lumii îşi intersectează vieţile şi aspiraţiile într-o echilbristică de zi cu zi pe balustrada Visului American, ca nişte clowni.

Adunarea păsărilor, un spectacol de mare impact, la Teatrul Ţăndărică

– de la ora 19.00 la Teatrul de animaţie Ţăndărică

Adunarea păsărilor” de Farid Uddin Attar. După o idee de Mihaela Tonitza Iordache. Adaptarea, regia, scenografia şi costumele: Cristian Pepino. Produs de: Teatrul de animaţie Ţăndărică Bucureşti.

Imagine all the people

– de la ora 20.00 la Sala Mare a Teatrului Naţional Bucureşti

Imagine all the people” după John Lennon

Un spectacol de teatru-coregrafic de Gigi Căciuleanu. Produs de: Opera Naţională Română din Iaşi.

”În acest spectacol mi-am imaginat un grup de oameni, un eşantion de societate umană în acţiune. Și care altă artă dacă nu cea a mişcării, a dansului, ar fi aptă să pună împreună aceşti atomi ai societăţii spre a da viaţă unui moment de fizică socială şi de alchimie de grup? Putem spune că orice adunare umană este formată din trei module: Individ, Cuplu, Grup. Ca şi în cazul organizării materiei vii în Atom, Moleculă, Țesut Organic, o grupare de oameni reprezintă un organism complex, alcătuit din elemente simple: Indivizi, Cupluri, Grupuri. Fiecare cu a sa proprie dinamică, psihologie, poezie şi filosofie. Și o combinaţie la infinit… Energie de grup în care se conjugă ca într-o orchestraţie cât se poate de minuţioasă, energiile fiecăruia dintre cei de pe scenă. Adresându-se nu numai ochiului, ci chiar gândirii şi inimii spectatorului. Mi-aş permite să-i invit pe aceştia nu numai să privească, ci să participe cu imaginaţia la soarta fiecărui dans-actor, Imagine all the people precum ne îndeamnă atât de frumos John Lennon”.

Iluzii

– de la ora 20.00 la Sala Mică Teatrului Naţional Bucureşti

Iluzii” de Ivan Vyrypaev

Regia: Bobi Pricop. Scenografia: Arh. Andreea Simona Negrilă. Produs de: Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova.

Spectacolul vorbeşte despre destinul a două cupluri aflate în amurgul existenţei lor. Ei vorbesc despre iubire, despre adevăruri şi minciuni, despre iluzii şi dorinţe nemărturisite şi vise netrăite sau frânte. Turnat sub forma unei succesiuni de monologuri, spectacolul se ţine într-un spaţiu deschis, în care culisele nu există, personajele pornesc a se dezvălui într-o călătorie despre iluzia vieţii. Actorii Iluziillor ies în scenă căutând să respire curat, rostind monoloagele însoţiţi de un violoncel live.

Marian Râlea în UbuZdup

– de la ora 20.00 Teatrul Odeon, Sala Majestic

UbuZdup!” – după „Ubu înlănţuit” şi texte de Alfred Jarry

Adaptarea şi regia: Gábor Tompa. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Produs de: Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca.

În spectacolul creat de Gabor Tompa, printre celelalte personaje din Ubu înlănţuit – luat ca bază pentru scenariu – apare însuşi autorul, rostindu-şi discursul ţinut cu prilejul primei reprezentaţii a piesei Ubu Rege. Figura dramatică a lui Ubu conţine în germene toate atributele teatrului cruzimii, ale cărui principii le va dezvolta Artaud după 30 de ani. Ubu şi Doamna lui fac să înflorească haosul şi dezordinea, iar mulţimea amorfă, trăind în starea de sclavie paradisiacă, nu va mai ajunge să exerseze libertatea. Piesa lui Jarry este de o copleşitoare actualitate, amplificându-şi sensurile într-o paradigmă a puterii confiscate, aceasta sub atenta privire a mereu înnoitelor garnituri de politicieni care golesc de conţinut (toate) valorile, ceea ce rezultă fiind o adevărată descreierisire, cum ar spune Dom’Ubu. Cei doi Ubu, ucişi de furia populară şi înmormântaţi la cimitirul Monstre-Martre vor reînvia reintrând mereu şi mereu în poveste.

Emilia Dobrin şi Ilinca Manolache în Casa cu pisici, un spaţiu în care sentimentele se ascund în spatele citatelor din cărţi, unde masca ironiei acoperă amărăciunea unor destine frânte

– de la ora 21.00 la Teatrul Foarte Mic

Casa cu pisici

Textul şi regia: Radu Iacoban. Scenografia: Mihaela Ularu. Produs de: Teatrul Mic Bucureşti.

În secţiunea ON AIR. TEATRU RADIOFONIC, Radio România Cultural programează de la ora 22.30 – „Trecând prin iarnă” de Yasmina Reza

Regia artistică: Cezarina Udrescu

Produs de: Teatrul Naţional Radiofonic

Vă aşteptăm la evenimentele prilejuite de Festivalul Naţional de Teatru!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.