Să piară lumea, dar să se facă dreptate

O vorbă din lumea simţului roman pentru justiţie spunea că dreptatea ar fi mai importantă decât lumea însăşi. Vezi titlul acestei postări.
Nicăieri mai mult printre urmaşii lor români această vorbă a romanilor nu sună mai absurd.
Creatorii dreptului în lumea romană ştiau, încă mai ştiau, că dreptatea vine dintr-o ordine nepieritoare, în vreme ce lumea însăşi face parte dintr-o ordine pieritoare. Acest simţ înalt al justiţiei n-a fost niciodată la îndemâna românilor? Una din baladele noastre reprezentative pare a conştientiza ceva important despre ordinea karmică a dreptăţii. Ciobănaşul care îşi acceptă moartea în „Mioriţa” pare a şti că esenţa justiţiei „locuieşte” dincolo de lumea aceasta şi de acolo face dreptate printre muritorii de aici.

Aşa-zisul intelectual civic a apărut aici, printre muritori, atunci când Voltaire a intervenit în cursul unor procese răsunătoare şi a formulat puncte de vedere în contra sistemului judiciar, care au contat în societatea franceză.
Câţi intelectuali români care mor de pofta de a fi consideraţi civici au intervenit vreodată reparator, cu îndreptăţire, în lumea care înfăptuieşte, aici, dreptatea? Este de-a dreptul încremenitor să constaţi, în ultimii 30 de ani, că aşa-zisul nostru intelectual civic a intervenit numai şi numai pedepsitor, iar nu pentru a repara pedepse presupus nedrepte.

Constatăm şi în acest fel de împrejurare ceea ce Mircea Eliade sublinia printr-o întrebare: „De ce sunt intelectualii laşi?”.
Declar, după intuiţia mea, că avem o mare problemă cu simţul dreptăţii. Nici în perioada interbelică, intelectualul român n-a îndrăznit să contrazică practici judiciare ce se arătau a fi în chip accentuat influenţate fie de simţul popular al dreptăţii, fie de pârghiile puterii.
De unde vine această laşitate? În primul rând, ea vine din slaba cultură juridică a intelectualilor noştri. Ei preferă oricând să reconstituie procesul lui Galilei, dar să rămână indiferenţi la nedreptatea care se înfăptuieşte sub nasul lor. În esenţă, ei consideră justiţia neautonomă. O pun în rând cu instrumentele puterii politice şi o respectă doar dacă e influenţată de puterea cu care simpatizează. Acest fel de a considera problema dreptăţii este esenţialmente nedemocratic. Mai rău: este începutul distrugerii din interior a oricărei ordini pretins democratice.
Acum, chiar acum, întârzie nepermis de mult să apară o reacţie sănătoasă la circulara dată de şefa Parchetului General către instanţe (atenţie: procurorul general nu e şeful instanţelor!), o circulară prin care li se cere judecătorilor să ţină cont de recomandările MCV înainte să ţină cont de legea românească.

Încălcările Constituţiei în circulara procurorului general sunt multiple. Dar cine se mai sinchiseşte, la noi, de legea fundamentală după ce am permis de atâtea ori ca legea ordinară să fie transformată în ghioagă de luptă politică?

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 16
Ioan Buduca 1112 Articole
Author

20 de Comentarii

  1. Intelectualul nu poate fi decit de ” stinga ” .

    Un intelectual de ” dreapta ” este un ONG-ist sau o trompeta economica .
    In Romania brusseleza intelectualii stau ascunsi de frica ( nu intervin in massmedia ) datorita Sistemului Ticalosit Conducator care controleaza tot .

  2. Domnule, ai uitat asaltul telectualilor basistilor (pixelul albastru), calcul vitezei bratului cu care a pocnit un copil peste fatza … 3 zile de spectacol cu productiile ratate ale poporului roman. Funeriul a castigat asa un post de ministru.

  3. Românii, pe bună dreptate, n-au avut încredere în judecătoriile organizate de stăpînirea neromânescă. Este vorba ceea: decît o judecată dreaptâ mai bine o învoială strîmbă.
    „Și de-o fi să mor” nu-nseamnâ că nu va lupta, dimpotrivă. Mă tot mir cum atîtea generații de profi de română vin cu fatalismul ciobanului.

  4. La Clejani nu e valabilă lozinca! Își iubește copchilul chiar daca se droghează. O sa-l iubească până o sa-i înjunghie ca pe porci! Halal iubire!

  5. Liberal este de stanga (drepturile omului). Liberalismul de dreapta este ca „distantarea sociala” si ca „atacurile cibernetice”, adica prostie engros.

  6. Desi in parlament sunt zeci de oameni cu studii inalte juridice aproape fiecare lege mai importanta trebuie sa fie rectificata de catre curtea Constitutionala.Norocul nostru inca :aceasta Curte este compusa din oameni cu studii facute inainte de 1989.Ce concluzie putem trage:Invatamantul ,in general,dar mai ales cel juridic este la pamant. Desi parlamentul este cel care concepe legile in Romania sunt foarte putini dintre parlamentari care cunosc bine constitutia tarii desi normal ar fi ca orice angajat al statului cu munca de raspundere ,ales sau numit,presedinte sau functionar guvernamental,cu studii juridice sau fara,sa treaca un test de cunoastere amanuntita a constitutiei inainte de incadrare.

  7. Intelectuali liberi de constiinta nu prea exista in Romania!
    Acesta ar fi genul de intelectual ce ar avea initiativa civica si, ar aduce in atentia opiniei publice orice fel de derapaj, fie ca este juridic, politic, cultural, social, etc.
    De aceea, constiintele libere, in mare parte au parasit tara, Eliade, Cioran, Brancusi, Culianu, Gogu Constantinescu. Cei ce au ramas pe aici, Tutea sau Noica, erau, intr-un fel, folositi de limbrici pentru a-si face imagine sau publicitate. Cu Tutea nu le-a tinut, pentru ca Tutea era si tavnos de felul sau si ca-m blagoslovea cu „vorbe de duh’.
    Pe meleagulire mioritice regasim intelectualu de grup, de gasca, format in proximitatea unui intelectual „rasat”, dar apartinator al unui grup de interese, ce nu prefera sa deranjeze social pentru a nu-si pierde paninea.
    Mai sunt si intelectualii copy-paste, astia-s multi, si sunt o ramura importanta a intelectualului de grup. Asa au si parvenit ca intelectuali.
    Atunci cand Beuran sau Bradisteanu au fost arestati cu japca, colegi de-ai lor aplaudau arestarea acestora, iar societatea civila era in delir, delir intretinut de telectualii tomberonisti.
    Si atunci, cand una ca Scutea bate campii si instiga judecatorii sa nu respecte legea, apar telectualii care sa-si sustina aberatiile, pentru ca intelectualii ce ar putea avea o atitudine civica se gandsc speriati ca daca spun ceva pot fi arestati.

  8. Cand inlocuiesti expresia : eppure si mouve” cu : e cur si mouve” realizezi de ce intelectualul nostru corect politic nu e interesat de dreptate. Conduși de lozinca: A fi las e o mândrie, a fi slugă, boierie, a lupta pentru dreptate un cadavru mort in noapte”, intelectualii nostri stau pe tușă si prefera sa ofere mingea celor care joacă, apoi comentează, în surdină, despre proastă pregatire tehnico-tactica a jucătorilor, fără a uita sa-si reamintească ca, mare parte dintre ei, au contribuit la educarea lor. Fireste, vinovată e prostia si prostul care ne conduc, dar la fel de vinovat e intelectualul care l-a legitimat pe băncile facultăților si l-a onorat cu doctorate. In fond intelectualul e las pentru ca e preocupat prea mult de viata si prea putin, daca nu deloc, de suflet. Paradoxul intelectualului: e las, dar afirmă că preferă să trăiască în simplitate, dar cu demnitate: nu ia atitudine împotriva abuzului, dar condamnă tot ce e verticalitate si nu curespunde ideologiei aflate la putere. Nu are simt civic si nu iasa nicio data pe furtuna din casa. Pe langa faptul ca e las e si parsiv. Se vinde pe sume derizorii, renunța la constiinta din respect fata de autorități, dragoste fata de carieră si pupincurism fata de dictator. E dispus să stea în genunchi ca să promovzee si ca sa-si vada confratele pus la zid. Uneori ” intelectualul” e la fel de incult si de josnic ca si omul politic si la fel de mort ca si sufletul putrezi. Aceștia sunt in mare parte intelectualii formatori de opinie. Ii vezi de 30 de ani si te-ntrebi ce se va întâmpla cu tara aceasta după dispariția lor? Fireste si printre aceștia sunt exceptii, dar poti sa le nimeri pe degete. Într-un cuvant: trăiască clasa politica tradatoarea, în frunte cu intelectualitatea si țărănimea pe cale de disparitie.

  9. Intelectualul roman s-a format si dezvoltat in interiorul acestui popor, folosindu-se de caracteristicile acestui popor. Ca si politicienii, de altfel, care se bazeaza foarte mult pe cunoasterea caracteristicilor acestui popor.
    Deci, cand aratam cu degetul politicienii, sau intelectualii, daca ramanem la atat … n-am facut nimic. Ei nu sunt decat niste „excrescente” vizibile ale raului din care provin.

  10. In tara asta proverbul este:
    CU ASTIA CARE NE CONDUC MURIM CU DREPTATEA IN MANA.
    Asa ca mai usor cu pianu pe scari.
    Suntem sclavi in colonie.

  11. Tovarase Buducea,slava!Grea cruce duci in spinare, crucea anti-UE din lemn de nuc, (mult zice un cuc), sau din lemn de fag ,(mult o zici cu drag)!daca legislatia europeana prevaleaza,de ce te uiti in alta parte?
    „Politica ziarului”bat-o vina , asa e ,nu e tradare,e democratie

  12. O maimutza care a invatat sa traga cu Kalsnikovul se considera intelectual rasat „de rasă” dă dreapta.

  13. Foarte frumos spus „sa piară lumea dar sa triumfe dreptatea”. Depinde a cui. Dumneavoastră vreți asa zisa dreptate impusa de o curte unde doar doi, trei sunt de meserie. Înțeleg ei legile mai bine decât mine, de exemplu? Personal prefer legea celor din CJUE. Sa triumfe dreptatea!

  14. Au fost portretizati foarte exact,întrebarea este daca acestia pot fi numiti intelectuali.

  15. Fiat Justitia, et Pereat Mundus (Ferdinand I de Habsburg) : Fiat JUstitia Ruat Caelum (Seneca); Fiat Justitia Ne Pereat Mundus(Hegel). Sa se faca dreptate chiar de ar fi sa piara lumea ; Sa se faca dreptate de-ar fi sa se prabuseasca cerurile : Sa se faca dreptate ca sa nu piara lumea. Primele doua citate tin de regimurile dictatoriale si absolutiste, a justitiei oarbe dusa pana la absurd, fara moderatie si echilibru, cum este acum in Romania, iar cel de-al treilea de regimurile politico-statale in care intre drept si morala exista o stransa interconditionare ce asigura echilibru si moderatie pentru evitarea abuzurilor si crimelor fata de oameni conform expresiei „Mai bine 10 vinovati in libertate decat un nevinovat in inchisoare”. Din nenorocire”Intelectualii” romani, adevarate bestii basisto-macoviste, au impins justitia romana spre luarea celor mai abominabile condamnari cu o cruzime ce amintesc de sclavagism si evul mediu inchizitorial. In Romania, in justitie, cu exceptiile ce se stiu, trebuie dat foc si ars din temelii intregul esafodaj care a pervertit actul de justitie, distrugand destine de oameni si Romania.

  16. „ordinea karmică a dreptăţii. Ciobănaşul care îşi acceptă moartea în „Mioriţa” pare a şti că esenţa justiţiei „locuieşte” dincolo de lumea aceasta”…
    Ciobănaşul din VARIANTA aia literaturizată e moldovean. Moldova are cîteva variante, dar toate pe același calapod defetist cu cea promovată în literatură. Valahia NU ARE deloc balada asta. Ceea ce spune ceva despre spiritualitatea zonelor „macro” (că cîții și cioloșeii cu asta se ocupă, cu macronii, nu-i așa?)…
    Transilvania are aproape O MIE DE VARIANTE (fiindcă acolo își are originile colindul, așa că s-a transmis pe scară largă și s-a multiplicat în mileniul de transhumanță)
    ‘kazii.ro/colectia-miorita-povesti-ardelenesti-balade-populare-maghiare-set-9-carti-a214699365
    ce nu-s deloc defetiste. Și nu seamănă deloc cu moldovenismele, că OAIA NU EXISTĂ în Ardeal! Că moldovenii-s înclinați către basme, ardelenii NU. În multe din ele păcurarul cel mic se gîndește cum, și se decide, să-i înfrunte pe intriganții cei mari. Fiindcă ardelenii sunt așa, de felul lor! Momentele 1514, 1784, 1848, sunt definitorii pentru felul lor de a fi. Fel de a fi ce se pierde, acum, sub loviturile statale parșive ale oltenilor ajunși de 50 de ani să conducă. Așa că de 50 de ani „dreptatea umblă cu capu’ spart” în Rrr… Ultimul episod: Stelică di la Giustiție…

  17. Ciobanul din miorita NU isi accepta moartea (in anonimat); doar se pregateste in cazul in care ea survine – e o mare diferenta.
    E simptomatic faptul ca majoritatea intelectocanimii merge pe aceasta varianta, analfabetica.
    Daca tu nu-ti intelegi miturile fundamentale ale culturii tale, prevaland interpretarea neo-marxistei blandiana, ce pretentii mai poti sa emiti?

  18. @mysebi- intelectualul adevarat nu poate fi de stanga sau de dreapta, ci doar intelectual! Politica nu are legatura cu intelectualiatea, poti fi politician bun dk nu esti intelectual! Un banc de demult zicea ca in Oltenia,intr-un sat din „rata” a coborat un om care a intrebat-o pe o baba unde e primaria satului; baba curioasa il intreaba pe rand dk e noul invatator, sau noul notar, sau noul profesor din sat, la care omul spune ca e secretar de partid, baba atunci ii zice printre dinti: de, maica, daca nu ti-a placut cartea! Deci nu tre sa ai „carte” ca sa fii politician de stanga, dreapta sau centru!

  19. „pereat mundus” sau „ruat caelum” este o gluma de propretor sadic decat un princpiu de justitie.
    Ca mai exista o locutiun e: ” summum jus, summa injuria „

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.