UE, la o răscruce ascunsă de drumuri

Toată Europa știe că Viktor Orban și Jaroslaw Kaczynski sunt dușmanii statului de drept, ai democrației liberale și ai valorilor europene. Că ei sunt cei care s-au opus condiționării accesului la banii europeni de respectarea statului de drept, că s-au opus drepturilor comunității LGBT, primirii imigranților musulmani și alte erezii.

Dar dacă fronda Ungariei și a Poloniei nu a fost singura bătălie care s-a dat pentru banii UE – bugetul UE pe șapte ani și Fondul de Recuperare? Atunci, opoziția acestor state așa-zis „iliberale” le-a convenit de minune liderilor statelor liberale, care le-au putut ascunde propriilor cetățeni adevăratele costuri ale ambițiilor lor – federalizarea grabnică a UE, înainte ca contribuabilii europeni să-și dea seama la ce renunță și ce vor primi în schimb. Dacă este așa, presa mare din Europa a fost părtașă la această ascundere a realității. Dacă nu este așa, presa europeană rămâne vinovata oricum pentru neinițierea nici celei mai mici dezbateri despre drumul către federalizare, limitându-se teme legate de ”valori” și sexualitate.

Fronda Poloniei și Ungariei i-a ajutat si pe politicienii din restul statelor. S-au ascuns în spatele ei și nu le-au spus alegătorilor încotro se îndreaptă UE. Cetățenii nici nu trebuie să știe încotro se îndreaptă UE, pentru că exista riscul ca referendumurile pe această temă a viitorului lumii în care trăiesc să respingă ”mai multă UE”, ca în Franța, în Olanda, și se poate întâmpla oriunde. Politicienilor nici nu le pasă încotro se îndreaptă UE, câtă vreme costurile deciziilor de la Bruxelles pe care le semnează ca primarul nu vor trebui plătite de ei, ci de generațiile viitoare. Iar politicienii mai știu un lucru – dacă aprobă totul (inclusiv propria umilire în propria lor țară), vor avea alternativă unei cariere la Bruxelles (sau în alte organizații). Dar restul, milioane cetățeni, ce alternativă au?

Mai jos, un material despre întrebările nepuse în UE despre viitorul UE, apărut într-o publicație conservatoare dintr-o țară care a renunțat la UE.

De la apariția monedei unice, UE s-a așezat pe calea federalizării. Euro nu a fost singura cauză, însă crizele prin care a trecut moneda unică au fost folosite pentru a accentua tendința federalizării”, scrie publicația conservatoare online Reaction.life, din Marea Britanie.

Pentru a funcționa bine, uniunea monetară are nevoie de o uniune fiscală. Alternativa la uniunea fiscală ar fi existența unor piețe interne foarte flexibile, un lucru imposibil pentru toate țările euro. În schimb, o uniune fiscală înseamnă că țările membre ar avea puțin de spus în distribuirea veniturilor și cheltuielilor uniunii. Asemenea decizii ar urma să fie luate la centru, într-o uniune politică.

Acesta este un lucru pe care majoritatea țărilor cel mai probabil nu l-au remarcat sau nu au fost de acord necondiționat cu el atunci când au aderat la UE. Este important și că cetățenii statelor nordice nu au fost consultați deloc de politicienii lor dacă vor sau nu să fie contribuabili neți la creșterea un venit european și la sistemul de transfer între statele membre.

Cu toate acestea, se pare ca așa vor arăta lucrurile, dacă va fi implementată actuala versiune a Fondului de Recuperare propus de Comisia Europeană. Fondul acesta aduce UE la o răscruce, pentru că îi sporește foarte mult rolul de uniune fiscală.

Este uimitor că nu s-a discutat mai deloc despre modul fundamental în care acest Fond de Recuperare va schimba UE. Foarte puțini politicieni își doresc să abordeze dezbaterea despre cât de mult ar trebui să plătească statele membre și alegătorii lor pentru euro și UE.

Costurile și beneficiile actualei Uniuni

Așa cum a fost concepută inițial, UE pare benefică pentru statele membre, atât economic cât și politic. Din punct de vedere al securității, beneficiile sunt discutabile.

Libera circulație a capitalului, bunurilor și persoanelor duce la prosperitate. Politicile economice coordonate ajută la negocieri profitabile cu alte state. Dar acțiunile comune în domeniul logistic, științific și economic nu necesită o uniune politică și fiscală, ci o mai mare flexibilitate pentru participarea la proiecte individuale.

Însă UE nu și-a limitat rolul doar la o asemenea agendă modestă. Crearea monedei euro a dus la necesitatea unor politici prin care să se evite prăbușirea acestei monede.

Inițial, acest lucru s-a făcut prin reducerea prerogativelor statelor membre în domeniul monetar, în favoarea unor politici monetare și financiare centralizate. Aceste politici s-au dovedit scandalos de insuficiente și de eronate. Primul deceniu de viață al monedei euro a dus la mișcări masive de capital între statele membre, ca răspuns la politica Băncii Centrale Europene de a egaliza rata dobânzilor, fără a lua în calcul riscurile. Rezultatul a fost o mare criză bancară și fiscală, generată inițial de problemele din SUA, iar apoi de un val de pierderi în zona euro, din cauză că investițiile făcute la periferia zonei euro au fost supraevaluate.

Lecția trasă de zona euro din această criză a fost că trebuie să se centralizeze și mai mult, nu să-și schimbe politicile. S-a convenit asupra unei supravegheri centralizate și a unui răspuns comun la criză. S-a decis ca acoperirea pierderilor să se facă prin împrumuturi obligatorii și printr-o recapitalizare modestă a băncilor europene. Guvernele trebuie să garanteze acest sistem, pentru ca el să fie credibil, însă acest lucru este încă dezbătut. Sistemul va deveni activ odată ce va fi rezolvată problema creditelor toxice pe care o au statele membre. După asta, toate „ouăle” pieței financiare vor fi puse în același coș și totul va depinde de felul în care este purtat acest coș, în special când vor reapărea turbulențele pe piețe. Până acum, împrumuturile pentru băncile din Spania și Italia nu au ținut cont de acest sistem.

Marea problemă nu ține de instituțiile comune, de politici și de proceduri. Marea problemă este în ce măsură aceste instituții comune și politici comune sunt în acord cu voința cetățenilor statelor membre – de a renunța sau nu la actualele state națiune.

Țările europene, multe dintre ele având o istorie îndelungată, nu se vor aduna repede și în mod voluntar sub o conducere birocratică. Una dintre marile greșeli ale UE este calendarul ambițios al federaliștilor de la Bruxelles și din statele membre. Preferința pentru grabă în locul ideii de unitate la un moment nespecificat în viitor a contribuit în bună măsură la retragerea Marii Britanii din UE. Englezii s-au săturat pur și simplu ca UE să le spună ce pot și ce nu pot să facă, înainte ca ei să fie pregătiți pentru așa ceva.

Se pare că UE nu a învățat prea multe din lecția asta.

Costurile viitoarei UE

Problemele din sectorul bancar și economic au fost abordate până acum prin și mai multa centralizare a monitorizării și prin noi directive și instituții.

Din cauza pandemiei, nu sunt semne că în următorii ani va fi mai multă bunăstare și creștere economică. Succesul economic al zonei euro rămâne incert, în parte din cauză că țările se adaptează greu la criteriile pieței unice. Acțiunile precedente pentru evitarea stagnării și a deficitului excesiv au presupus politici restrictive și reforme structurale. Asta a dus la instabilitate politică în mai multe țări, unde oamenii au cerut politici mai puțin oneroase. Acum, se pare că noua politică a UE combină o politica monetară mai relaxată cu mai mult loc lăsat pentru cheltuielile publice.

Recenta propunere a Fondului de Refacere este o parte a acestei noi politici. Fondul oferă un stimul financiar obținut prin îndatorare, iar UE le va permite țărilor să își sporească deficitul. Fondul oferă sprijin unora dintre cei mai mari critici ai fostelor politici. Acest sprijin va veni prin transferuri specifice uniunilor fiscale.

Problemele legale, economice și politice pe care le creează Fondul sunt multe și grave. Fondul încalcă Tratatul UE, care interzice responsabilitatea fiscală comună, și încalcă și disciplina bugetară, pentru că acest Fond instituie transferuri între statele membre și creează un buget dezechilibrat, permițând cheltuielile pe datorie.

Apoi, Fondul este prea redus (circa 5 procente din PIB-ul UE) pentru a constitui un stimul economic relevant. Este foarte probabil ca acest Fond să genereze fragilitate economică în statele mai sărace din zona euro, pentru că el elimină condiția reformelor structurale. În schimb, Fondul va fi axat pe ”tranziția digitală și ecologică”. Companiile din Europa vor recurge la toate investițiile pe care le vor considera profitabile în actualul mediu cu dobânzi foarte reduse, iar Fondul va rămâne, cel mai probabil, la dispoziția companiilor neprofitabile sau la dispoziția proiectelor riscante. Astfel, capacitatea Fondului de a reface economia UE este pusă sub semnul întrebării. În plus, Fondul este prea mic pentru a rezolva marea problema a zonei euro: datoriile uriașe ale Spaniei și Italiei.

Se prea poate ca Fondul să nu rămână singura acțiune de acest tip. Va fi primul din mai multe proiecte similare ce vor fi lansate pe măsură ce pandemia va genera probleme în statele membre. Dacă se va întâmpla așa, atunci va crește probabilitatea unor reacții politice negative, cel puțin în statele contributoare nete. Așa cum am văzut până acum, la aceste probleme politice, UE va răspunde prin sporirea rolului ei autonom de a finanța cheltuielile prin îndatorare comună.

Tăcere azurzitoare

În Europa s-a încercat de mai multe ori centralizarea puterii, de fiecare dată cu rezultate nu tocmai bune. Dacă de această dată scopul va fi ajungerea la unitate prin mijloace pașnice, este necesar sprijinul populației pentru măsurile unificatoare. Secretomania, dezinformarea și presiunea pot face ca populația să se opună ideii de uniune.

Lipsa discuțiilor în presa de mainstream pe marginea marilor probleme ale UE este uimitoare. Unitatea europeană nu poate fi atinsă decât treptat și în mod deschis. Însă nu toată lumea apreciază această idee. Mulți susținători ai Europei unite nu vor să urmeze decât o cale rapidă și oportunistă către federalizare. Această lipsă de răbdare cu cei care vor să vină cu critici constructive și să discute dă impresia că susținătorii federalizării se tem că prelungirea timpului de reflecție va duce la respingerea unei mai mari integrări, nu la acceptarea ei.

Este probabil ca Fondul de Recuperare să fie adoptat de parlamentele celor 27 de state membre. Asta va deschide calea spre împărțirea poverii fiscale, aspect care până acum a fost prerogativa parlamentelor naționale. Folosindu-se de rolul sau de singură instituție UE care face propuneri formale miniștrilor naționali, Comisia este hotărâtă să meargă pe calea integrării. Vor fi mai multe sugestii pentru creșterea bugetului UE.

Opoziția Poloniei și Ungariei față de ”criteriul statului de drept” pus la baza Fondului de Recuperare pare să fi fost singura mare bătălie împotriva schimbării fundamentale care este pe cale să se întâmple în UE. Din păcate, există motive mai mari și mai grave să ne îndoim de viabilitatea acestui Fond.

Dacă prin acest Fond se creează o ”uniune a transferului”, problema costurilor naționale va dispărea. Toate costurile vor fi comune, iar plata lor va fi împinsă mereu în viitor, costurile naționale vor fi greu de specificat și va apărea și o instituție centrală care să supravegheze respectarea deciziilor luate de Uniune. Uniunea le va oferi politicienilor atât noi cariere, cât și susținere în fața criticilor pe care le vor primi la nivel național din cauza deciziilor comune luate la Bruxelles.

Cât privește clasa politică, ea pare să accepte ideea că UE și euro pot să coste oricât de mult, atât timp cât nota de plată nu va veni acum, ci în viitor. Poate că politicienii văd lucrurile în acest fel pentru că vor să creeze cât mai repede uniunea politică și fiscală, înainte să se manifeste forța cetățenilor recalcitranți.

Dacă așa stau lucrurile, se anunță o interacțiune alarmantă între politicile de integrare și trezirea la realitatea a țărilor membre. Până la urmă, Europa este un continent al revoluțiilor, iar UE este la o răspântie de drumuri periculoasă”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 14

18 Comentarii

  1. Ce n-a îndrăznit URSS încearcă acum UE și nu mai e nevoie de armată de ocupație, controlul statelor se face prin alte metode. Germania ce n-a reușit în 1945 termină acum.

  2. NOI CETATENII ROMANI DE BUNA CREDINTA NE INTREBAM DE CE NU INTERVIN ORGANISMELE INTERNATIONALE UE, ONU s.a. SA-L OPREASCA PE ACEST MERCENAR , DICTATOR PRIMITIV, IOHANIS CE CALCA IN PICIOARE PRINCIPIILE DEMOCRATICE SI ALE STATULUI DE DREPT IN ROMANIA , INCALCAND FRECVENT CU AROGANTA CONSTITITIA SI LEGILE ROMANIEI , IMPLICANDU-SE IN MOD GROSOLAN IN CAMPANIA ELECTOPRALA A UNUI PARTID , IN DECIZIILE POLITICE DE PARTID , ACAPARAND JUSTITIA SI ALTE INSTITUTII DE FORTA ALE STATULUI INCLUSIV PRESA /TV ,FACANDU-LE ASERVITE INTERESELOR LUI ANTIROMANESTI PRIN INSTALAREA IN FUNCTIILE DE CONDUCERE ALE ACESTOR INSTITUTII PERSOANE INCOMPETENTE LOIALE LUI CARE SERVESTE INTERESE STRAINE ANTIROMANESTI !!!!
    ASTFEL IOHANIS SI ACOLITII SAI, DE SASE ANI DE CAND ESTE IN FUNCTIE NU A FACUT SI NU FACE NIMIC BUN PENTRU ROMANI SI ROMANIA , ADUCAND ROMANIA INTR-O STARE DE SARACIE CRUNTA SI SUBDEZVOLTARE SI FARA NICI O PERSPECTIVA !!!!!!

  3. Inainte de lovitura de stat din decembrie 1989, pastorii din cultul neoprotestant „Martorii lui Iehova” le spuneau credinciosilor lor ca va pica sistemul socialist, Europa se va uni si va avea o singura moneda, dupa care va veni „sfarsitul lumii”! De la cine stiau despre derularea evenimentelor viitorului, ca doar nu de la Iehova?

  4. Nu prea are noimă articolul… Argumentele sunt discutabile câtă vreme argumentările lipsesc. Repet, liderii iliberali sunt de fapt național-socialişti, iar ” liberalii” europeni se folosesc de aceste linii de politică exagerate pentru a-şi atinge scopurile: provocarea dispariției statelor-națiune, naşterea societăților socialiste( sau comuniste, în functie de şcoala care le foloseşte) multilateral dezvoltate. Când ” profețea” Ceauşescu asta toți ” zâmbeau a râde” de parcă ar fi fost doar o vorbă goală a ” dictatorului”, dar istoria ne învață, nu vedeți?
    Național-socialiştii sunt ” vârful de lance” al instaurării acestei societăți în Eurasia, Rusia nefiind exclusă. Liberalii joacă la un capăt, sau extremă, iar național-socialiştii ( autointitulați iliberali )la celalalt capăt, dar toți sunt progresişti, adică neo-marxişti, judecați per total, adică raportați la mapamond!
    Se reia jocul criminal dintre cele două direcții aparent contrare, dar contrariile se ating în scopul comun: Societatea Comunistă Multilateral Dezvoltată.
    Cei care nu pricep raționamentul să nu mă înjure, ci să mediteze…

  5. „Alex”, evoluezi satisfacator ceea ce ma bucura…Tine-o asa si nu te mai atac…

  6. Scotia se va retrage din Regatul Unit. Pana la urma, Irlanda de Nord se va reuni cu Irlanda.
    Anglia si Tara Galilor vor Mica Britanie…

  7. Chestia cu „federalizarea „este o gluma proasta apresei pro-ruse!Care ar fi limba imperiului:germana,franceza sau latina?Sau poate engleza ca tot s-a retras capra SUA,adica UK din UE:))
    Comunitatea Europeana este unica exact pentru ca pastreaza caracterul national al fiecarui stat,liber sa iasa din UE cand crede!Nu va fi nici o federalizare tip SUA,tip URSS,acestea au fost dezastruase in Istorie..
    Va fi o unitate liber consimtita,daca stiti ce e aia,UE nu are nici macar o armata ,cum avea URSS sau cum are SUA,cu ce „sa tina”o tara??Sunteti comici
    Presa este una dintre cele mai idioate mijloace de propaganda a razboiului impotriva bunastarii UE,dus de SUA,Rusia si acum si UK,care deja o falfaie economic vorbind..Zeci de mii de firme straine se retrag din UK ,care nu mai reprezinta atractivitate investitionala dupa iesirea din UE!

  8. Păi bre,. Dușmanii europei, șoroșiștii sunt stânga, liberalii și verzii. Demonstrat ei sunt pro imigrație și pro islamizare, pro ”statele unite europene”,.cu politica de gender, de LGBT, de tațăl și mamăl la copii adoptați, iar la lipsa demografică, cu completare din africa, cu neurochirurgi, sau fizicieni, savanți sau ceva similar, proaspăt căzuți din pom și plictisiți de capră..Pe de altă parte in Ungaria este democrație și stat de drept mai pronunțate decât să zicem in romania..Cine zice că Ungaria nu ar fi democrație, doar pentru procentajul mare obținut de FIDESZ la alegeri libere și corecte,. apoi acela să-și consulte medicul și farmacistul,.

  9. Am comentat la un alt articol al domnului Călin Marchievici: „Se mai poate face presă în pandemie?”. Aratam in comentariu ca de foarte multi ani presa libera nu mai exista, presa fiind controlata cu mana de fier de proprietarii consortiilor de presa internationale. Si in aceste conditii, este o obraznicie fara margini ca UE sa declare ca anumite tari care au cunoscut cizma comunista sunt dușmanii statului de drept, ai democrației liberale și ai valorilor europene. Pai exact aceste state care au cunoscut oprimarea sunt mai dornice si mai bine orientate catre democratia reala, Ei nu accepta asa zisa democratie care se focalizeaza exclusiv pe acordarea unor puteri excesive unor dezaxati in dauna intereselor majoritatii. Minoritatile de orice fel trebuiesc menajate, protejate, dar nu puse in varful piramidei unde trebuie sa se gaseasca doar cei care corespund intereselor majoritatii, nu a fanteziilor dezaxatilor de orice fel.

  10. Dl Marchievici a deschis articolul cu asertiuni inexacte/false referitor la conducatorii celor doua tari si prin acestia
    la singurele tari care au aratat nu odata cine respecta statul de drept si cine santajeaza cu marsavie aceasta entitate
    depreciind-o. Comisarii bolsevici ai Colhozului au compromis IDEEA DE STAT DE DREPT la fel cum Partidul/Securitatea au
    compromis tot intentionat ideea de capitalism si de democratie in Romania stalinista natzificata…
    Amestecul BRUTAL al comisarilor bolsevici in viata interna a fostelor state din LAGARUL BOLSEVIC DE CONCENTRARE seamana cu
    amestecul URSS/Comintern dinainte de 1989 si e COMIS tot din „ratiuni democratice”!!! Cea mai buna, solida dovada care nu poate fi contestata daca ai o bruma de bun simt este faptul ca acest Colhoz Bolsevic, daca nu ar fi fost Colhoz, trebuia
    sa fie preocupat de eliminarea Securitatii din societatea romaneasca pe toate palierele, dar in special, in ordine, din
    fruntea tarii, din parlament, din institutiile de forta, din justitie si din media…Colhozul bolsevic a intervenit exact
    atunci cand Securitatea vanzatoare de tara din 1945 pana astazi, din patriotism marxist/bolsevic…Unde e patriotismul latrailor de pe forum reveniti in CUIB daca au permis avand inalte legaturi in Securitate ca institutia sa ne distruga?

  11. Minoritățile se urcă legal prin puterea dată de Bruxelles, în capul majorității și majoritatea e obligată prin lege bruxelleză să se supună dictaturii oricăror minorități.

  12. Fondul va fi axat pe ”tranziția digitală și ecologică”. Ca în economia planificată, unde după cum se știe una era realitatea de pe teren și alta ce era trecut pe hârtie fabricat din pix.

    UE le va oferi politicienilor atât noi cariere, cât și susținere în fața criticilor pe care le vor primi la nivel național din cauza deciziilor comune luate la Bruxelles.
    Sună a URSS peste puterea statelor naționale se vrea a fi UE!?

    Politicienii văd lucrurile în acest fel pentru că vor să creeze cât mai repede uniunea politică și fiscală, înainte să se manifeste forța cetățenilor recalcitranți.

    Primăvara de la Praga sau Revoluția din Ungaria din ’56?

  13. Se stie ca aici la Cotidianul sunt spuse lucrurile alambicat, sa starneasca panica fata de cei care nu citesc si altceva. Asa ca, lipsit de importanta ce spune acest cacalin nume de rus

  14. Se duce prostimea buluc să voteze 66% ca peste un an să lipsească să-i facă în ciudă lui Ciollanis, în loc să voteze anti-PeNeLeu, stă acasă grămezi de proști. Prostimea tot proastă rămâne. Să se mire că Ciolannis nu zice nimic pe lângă la ce-i cere Bruxelles.

    Guverenele din Polonia Ungaria, Cehia etc se iau la trântă cu funcționărimea bruxelleză și obțin ce și-au propus spre deosebire de români care acceptă orice de la Bruxelles.

  15. @Proști dar mulți
    Faci si tu parte din randul celor „Proști dar mulți”, pentru ca PSD nu a acceptat orice de la Bruxelles, de exemplu a refuzat inversunat banii pentru investitii oferiti de UE. Ce, investitii le trebuiau mafiotilor de la PSD, sau bani care sa le ingrase lor conturile? Normal ca au refuzat, are si mafia PSD demnitatea ei.

  16. „Poolifrici”-ule „H-umoare-udal”, iar te „On an esti” in public? Inapoi cu tine in pampersi ca nu esti capabil sa e jakulezi
    natural… V-am facut radiografia perfecta a situatiei Romaniei securiste si Europei cominterniste, iar satanista a fost ma ta globalist-internationalista… Nenorocitilor, va stric jucarica cu „oculta globalista” pe care o folositi ca noi sa nu mai vedem marxism/bolsevismul/nazismul/legionarismul genocidar…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.