Autostrada cu documente prost făcute

Procesul de elaborare a documentației pentru construcția autostrăzii Unirii A8, cea care leagă Moldova de Ardeal, s-a blocat în realizarea analizelor multicriteriale de traseu, adică acel document care ar trebui să arate care din cele cinci variante de traseu este cel mai indicat pentru viitoare autostradă. Prestatorul Consistrans a depus la CNAIR o analiză însă reprezentanții Companiei de Autostrăzi precum și consultanții acestora au considerat respectiva documentație ca fiind plină de deficiențe. Astfel, că prestatorul este nevoit să refacă studiile și să vină cu un alt document. Această informație apare într-un documnt semnat de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Refacearea documentației înseamnă că Moldova, care își dorește atât de mult această autostradă, va mai aștepta mult și bine până va vedea primele utilaje pe șantier.

”Termenul inițial de elaborare a documentației ”Analiza Multicriterială de traseu” , documentație în cadrul căreia se stabilește varianta optimă de traseu, era de 4 luni de la data de începere a contractului. Prestatorul Consitrans, a înaintat documentația în termenul stipulat conform contractului de servicii, însă, în urma analizei efectuate asupra acesteia de către departamentele de specialitate din cadrul CNAIR, a consultanților JASPERS, cât și a numeroaselor petiții și memorii trimise de către societatea civilă din zona de interes a obiectivului de investiții, au fost constatate deficiențe în elaborarea documentației, dar și în inspecția insuficientă a amplasamentului”, se arată în documentul semnat de ministrul Grindeanu.

Calendar dat peste cap

Pe cale de consecință, metodologia de elaborare a documentației ”Analiza Multicriterială de traseu” a suferit modificări ulterioare ca urmare a propunerilor experților JASPERS din conținutul documentațiilor Guidance Note. E de la sine înțeles faptul că modificările propuse au avut impact direct asupra calendarului de timp estimat pentru elaborarea documentațiilor, însă scopul final este acela de a stabili o soluție optimă în implementarea acestui obiectiv de importanță strategică națională, astfel încât, atât societatea civilă din zona deservită, cât și infrastructura rutieră, respectiv dezvoltarea economică, să aibă de câștigat, se mai spune în documentul amintit.

10 luni de stat pe loc

În primăvara anului 2021 s-a semnat contractul de actualizare a studiului de fezabilitate pentru autostrada Tg Neamț – Iași – Ungheni, parte din autostrada A8, Autostrada Unirii. Această șosea rapidă are rolul de a lega zona Iași și Republica Moldova de autostrada A7 și apoi se continuă spre Tg. Mureș. În septembrie 2021 a fost primul termen intermediar, termen până la care proiectantul Consitrans trebuia să finalizeze etapa analizelor multicriteriale. Chiar dacă pentru jumătate de traseu lucrurile au mers relativ satisfăcător, a două jumătate de la Lețcani la Ungheni, incluzând și varianta de ocolire a municipiului Iași, trenează nepermis de mult, este de părere deputatul de Iași Vasilică Toma.

Astfel, încă din noiembrie 2021 au fost organizate consultări publice privind variantele de traseu creionând 5 posibile variante și de atunci și până acum, adică în 10 luni, încă nu s-a ajuns să se determine varianta finală, susține deputatul. ”Mai mult, în ședințele bilunare de progres organizate de CNAIR, atât proiectantul cât și compania își pasează vina și joacă un ping-pong cinic, pe nervii și viața cetățenilor pe care această autostrada urmează să-i deservească iar termenele avansate în trecut pentru depășirea unor etape în cadrul AMC2 (Analiza Multicriterială de traseu 2, n.r.), nu au fost respectate. În acest timp de zece luni ba se comunica faptul că Jaspers se opune, ba că anumite prețuri de întreținere nu au fost comunicate de CNAIR, ba că proiectantul nu întocmește documentațiile iar limita de suportabilitate a noastră, a cetățenilor, a ajuns la final”, afirmă Toma.

Conform acestuia, în zona Podu Iloaiei, zona ce urmează a fi deservită de această autostrada, se înregistrează un trafic de 46.000 vehicule pe sens, adică 92.000 vehicule pe zi, lucru ce este de 9 ori mai mare decât limita de la care normativele recomandă construirea unei autostrăzi! ”Situația este incredibilă și toți ieșenii ne-am bucura că problema să fie rezolvată și depășită cât mai curând cu putință, pentru a putea avansa apoi în etapa de investigații în teren etc.”, a declarat Toma.

Solicitări pentru ministrul Grindeanu

Acesta i-a cerut ministrului Grindeanu să ia măsuri împotriva proiectantului dacă mai întârzie termenele de execuție. ”Dacă proiectantul nu înțelege să-și respecte înțelegerea, vă solicit că să-i comunicați că la al treilea cartonaș galben va primi unul roșu, contractul se va rezilia, nu-i va fi plătit nimic din munca deja depusă, va pierde garanția și nu va mai putea participa la nicio altă licitație în următoarea perioada de 3-5 ani. Totodată vă solicit modificarea legii achizițiilor printr-o ordonanță și introducerea unor penalități mari, atât pentru etapele intermediare cât și pentru nelivrarea la termenul contractual, penalități care să însemne 5% pe luna de întârziere, aplicabile la livrabilul parțial sau total după 90 zile întârziere. Printr-o astfel de varianta sperăm că proiectanții să înțeleagă că înțelegerile contractuale se respectă ori pierderile sunt mari. În acest moment, pe acest contract, penalitatea fiind de 0.001% pe ziua de întârziere, adică una extrem de neglijabilă și abia în 3 ani s-ar acumula penalizări de 1%, ceea ce este extrem de nefavorabil evoluției pozitive a proiectului iar penalitatea nu are rolul pe care o penalitate ar trebui să-l aibă”, a mai spus Toma.

Soluți de reziliere a contractului nu va conduce decât la extinderea perioadei de timp pentru realizarea obiectivului de investiții, deoarece este necesară reluarea proceduri de atribuirea în vederea desemnării noului prestator, este de părere ministrul Grindeanu. Un alt aspect necesar a fi luat în considerare este acela că, adaugă ministrul, în conformitate cu prevederile contractuale, respectiv Drepturile intelectuale asupra documentațiilor, studiile întocmite de către prestator care nu au fost plătite de către beneficiar, nu pot fi utilizate într-o etapă ulterioară. Astfel, CNAR va acționa exclusiv în scopul derulării cu succes a contractului de servicii și va luat toate măsurile necesare care se impun pentru finalizarea cu succes a etapei de proiectare, implicit demarara etapei de execuție a lucrărilor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5
Cosmin Pam Matei 4597 Articole
Author

14 Comentarii

  1. Această afirmație “ astfel încât, atât societatea civilă din zona deservită, cât și infrastructura rutieră, respectiv dezvoltarea economică, să aibă de câștigat”!!! explică dezastrul construcției autostrăzilor. În toate “departamentele de specialitate din cadrul CNAIR, la consultanților JASPERS, cât și în numeroaselor petiții și memorii trimise de către societatea civilă din zona de interes a obiectivului” sunt reprezentanți ai intereselor locale. Nu se alege traseul cel mai sigur și optim economic, ci acel care să treacă pe lângă cine dă mai mult indiferent de costuri. Zona autostrăzii Sibiu Sebeș care are probleme nu avea varianta inițială cu a fost trasată, dar s-a ales traseu cu ieșire spre Săliște. Spunea un coleg din Deva că Sibiul are 5 ieșiri de pe autostradă, Deva Una. Domnul Grindeanu în loc să aibă prioritar autostrada Craiova-Calafat-Lugoj vrea autostradă Timișoara spre Serbia, care pe sârbi nu-i interesează fiindcă traseul spre Europa (Viena) de pe vremea turcilor e prin Ungaria.

  2. Era de asteptat sa se intimple ceva ca sa se amane ,la fel cum se procedeaza cu celelalte autostrazi desenate cu carioka, doar pe harta Romaniei.

  3. Sunt manariile securistului Grindeanu pentru a-i minti pe moldoveni ca le va face autostrada numita „la Sfantul Asteapta’. Securistii lui Astalos vor doar bucata dinspre Tg Mures pana in munte (pe care nu-l va traversa) pentru vecinii din Ungaria care vor veni in scopuri turistice dar mai mult cu misiuni deloc ortodoxe pentru neamurile lor de mana a doau din zona. Se pare ca la acel tronson din A8 se lucreaza cu spor.

  4. Lasă un răspuns – noi lasam un raspuns ,dar trebue sa fie si afisat .

  5. @Catuvencu: Corect, acea autostrada (un drum expres ca intre Pitesti si Craiova , o ruta extrem de circulata in Romania nu era bun) de la Timisoara spre belgrad este intr-o fundatura europeana. Dar i-ai uitat pe carpacii lui Grindeanu. Drumul ala este batatorit de ei, la inceput cu coviltirele iar acum cu mertzanele. Grindeanu si PSD stiu mai bine ca noi prioritatile partidului.

  6. Prima parte a bucatii de la Tg Mures la Sovata (doar asta intereseaza) deja s-a bagat la licitatie iar peste munte s-a dat totul la intors ca la inceput. Adica pentru CNAIR in cadrul aceluias proiect unele trasee sunt mai speciale ca altele. Din nou PSD isi bate joc de moldovenii de peste Prut. La fel ca Iliescu in 1990.

  7. In tara asta vad ca numai pentru drumurile din Ardeal si Banat se gasesc bani. Un lucru care este valabil si in privinta investitiilor straine care se opresc constiincios pe linia Carpatilor.Oare restul tarii asteia o mai exista pentru guvernanti?

  8. În secolul ăsta nu va trece nicio autostradă carpații!…așa s-a stabilit de pe timpul marinarului…

  9. Cresterea timpului de lucru prin prelungire, va costa bugetul statului inca ceva milioane euro. Totul e facut cu intentie pentru ca sunt legi cu dedicatie in Romania.

  10. Tot ce încearcă să unească Ardealul cu Moldova sau Muntenia la nivel de infrastructură, se blochează… să fie doar așa o coincidență ? Ponta ne-a spus mai demult că nu…

  11. Dar autostrada Sudului : Bucuresti-Rosiori-Craiova cand o finanatati tradatorilor ???

  12. Așa vă trebuie dacă n-ați vrut să urmați proiectul de autostradă al șaormarului șef Șîio. Ăla indica clar și direcția și sensul. Și era aprobat deja de toate ambasadele.
    Acu’ degeaba îl mai căutați, că nu mai e. S-a furat.

  13. @ROEXIT.
    Domnul Ponta are perfectă dreptate. Nimic nu e întâmplător în domeniul autostrăzilor… În afara licitației pentru Ploiești-Brașov, câștigată de firma lu’ cumnatu-său.

  14. Din studii de fezabilitate / alte hartoage (inventate si facute din elicopter) isi trag, cu usurinta, firmele partidelor – politicienilor romani malaiul gros (de aceea se fac cam cate zece – douazeci pentru fiecare „obiectiv” – de costa WC cat vila si spitalul cat cartierul). Mai se ia ceva procent de la constructori, la licitatiile „pe bune” dar e putin, foarte putin.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.