Companiile care blochează sau eşuează în lucrările de infrastructură

Demararea lucrărilor la cel mai important proiect de infrastructură al României, Autostrada Pitești – Sibiu, trenează, pentru că, în nota ultimilor ani, o suită de firme, mai mereu aceleași, blochează cât pot desemnarea câștigătorilor și semnarea contractelor.

Cu atât mai mult cu cât, în trecut, atunci când au câștigat contracte, fie le-au întârziat mult, fie le-au executat deficitar. Se folosesc, este adevărat, de chichițe legale, contestații și para-contestații, astfel încât lucrările de construcție la acest coridor esențial pentru România, cerut, spre exemplu, cu insistență de Dacia și Ford, se lasă așteptate. Aceasta, în ciuda faptului că este de prioritate 0, fiind chiar segmentul ce mai lipsește pentru ca țara noastră să poată fi traversată pe autostradă de la Constanța la Arad, granița de Vest.

Pitești – Sibiu a început acum un an, cu licitarea pentru proiectare şi execuţie a capetelor, Secțiunile 1 și 5. Nici până acum nu a fost desemnat un câștigător. Cel mai devreme, vom ști care este acesta la sfârșitul acestei luni. Dar, și mai departe, semnarea contractelor se poate face după soluționarea eventualelor contestații.

Până pe 26 octombrie, au fost depuse nouă oferte pentru prima secţiune, cuprinsă între Sibiu şi Boiţa (13,17 km) şi cu o valoare estimată a contractului de 765,8 milioane lei:

Astaldi SpA

Construcții SA

Asocierea SC Impresa Pizzarotti&C SpA – SC Pizzarotti SA

Asocierea Itinera SpA – SC Retter Projectmanagement SRL

Porr Construct SRL

Societa Italiana per Condotte d’Acqua SpA

Asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – Aktor Technical

Societe Anonyme (Aktor SA)

Asocierea Tirrena Scavi SpA – Toto SpA Costruzioni Generali

Asocierea Trameco SA – Vahostav S.K. a.s. – Construcţii Erbaşu S.A. – East Water Drillings SRL

Până pe 27 octombrie 2017, au fost depuse şi cele opt oferte pentru secţiunea 5, cuprinsă între Curtea de Argeş şi Piteşti (30,35 km) şi cu o valoare estimată a contractului de 1,83 miliarde lei:

Astaldi SpA

Asocierea China Railway 14th Bureau Group Co Ltd – Viaponte Rom SRL – Viaponte Projetos e Consultoria de Engenharia SA

Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pizzarotti SA

Asocierea Itinera SpA – Retter Projectmanagement SRL

Societa Italiana per Condotte d’Acqua SpA

Asocierea Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor SA)

Asocierea Tirrena Scavi SpA – Toto SpA Costruzioni Generali

Asocierea Trameco SA – Vahostav SK as – Construcții Erbașu SA – Vega ’93 SRL – East Water Drillings SRL

Unele oferte au fost respinse, fiind neconforme, cum ar fi cele ale italienilor Pizarotti și Itinera, însă aceștia nu s-au lăsat, au contestat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, au fost respinși, apoi, mai departe, la Curtea de Apel, unde de asemenea au pierdut. Dar au amânat cu luni de zile o decizie finală.

Dacă la sfârșitul lunii iunie, când este așteptată decizia privind desemnarea câștigătorilor pe capetele de autostradă, vor mai exista contestații, iar practica ultimilor ani arată că acestea se fac, atunci începerea lucrărilor la Pitești – Sibiu se poate amâna până la anul.

Guvernul PSD – ALDE a încercat să pună puțină ordine în achizițiile publice, cu precădere în segmentul contestațiilor făcute la acordarea contractelor, care mănâncă timp măsurat în foarte mulți bani publici și împiedică dezvoltarea României. Recent, a fost adoptată o OUG care modifică Legea achiziţiilor, iar firmele care vor vrea să depună contestaţie, nemulţumite de rezultatele licitaţiilor, sunt obligate să achite o cauţiune de 2% din valoarea contractului, dar nu mai mult de 880.000 lei. În prima formă a OUG, se impunea și o taxă de 1% din valoarea contractului, în cazul în care contestatarul mergea la Curtea de Apel, dar la aceasta s-a renunțat, fără să fie precizat de ce.

Problemele cu italienii

Grupul de companii italiene care se luptă pentru bănosul contract al autostrăzii Pitești – Sibiu a devenit un obișnuit al licitațiilor cu statul pentru lucrări de infrastructură mare. Când au câștigat, au făcut lucrări de o calitate îndoielnică, iar când nu, au trenat acordarea contractelor către concurență prin licitații peste licitații.

Impresa Pizzarotti are la activ un contract reziliat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), cel pentru pătrunderea în București a autostrăzii spre Ploiești. În plus, italienii au întâmpinat probleme mari și la un alt contract. În noiembrie 2014, o asociere condusă de firma Impresa Pizzarotti semna un contract de 120 milioane euro pentru proiectarea și execuția Lotului 1 de 17 km al autostrăzii A10 Sebeș – Turda. Patru luni mai târziu, proiectul tehnic al autostrăzii trebuia predat și avizat. Cu toate acestea, nici până în ziua de azi, după aproape patru ani – proiectul pentru secțiunea C, nodul rutier de la Sebeș între A10 și A1 Orăștie-Sibiu – nu a primit avizul Companiei de Autostrăzi. Motivele? În repetate rânduri constructorul ar fi proiectat nodul ba cu unele structuri și poduri mai scurte, ba cu rampe de legătură ce au doar o singură bandă pe sens, aspecte neacceptate de autoritățile de la drumuri.

Potrivit ultimelor informații oferite de oficialități și de la fața locului, deschiderea circulației pe acest tronson ar putea să fie făcută abia de 1 Decembrie, de Centenarul Marii Uniri.

Cât despre Astaldi, nici companiei italiene nu-i lipsesc din „palmares“ întârzierile la finalizarea proiectelor de infrastructură în România. Proiectul care a trenat ani de zile și care a fost întârziat de Astaldi este cel al modernizării Magistralei de cale ferată București – Constanța, tronsonul Fundulea – Fetești. În vreme ce pe celălalt tronson austriecii de la Swietelsky au lucrat automatizat, cu un tren special care schimba din mers șinele, traversele și piatra spartă, italienii de la Astaldi munceau ceva mai rudimentar, cu târnăcopul. Din această cauză punerea în funcțiune a tronsonului modernizat a întârziat semnificativ.

Un alt caz celebru de eșec este la autostrada Sibiu – Sebeș, inaugurată în 2014, care, pe anumite porțiuni, a fost nevoie să fie demolată și reconstruită pe 200 de metri, lucrările fiind efectuate anul trecut. „Ca urmare a acestor probleme, a fost reziliat contractul cu Antreprenorul Salini Impregilo SpA, căruia i-a fost reţinută garanţia de bună execuţie, în valoare de aproximativ 60 milioane lei. Toate lucrările pentru remedierea neconformităţilor apărute la acest segment de autostradă vor fi suportate din suma reţinută“, arăta un comunicat al CNAIR din 2017.

Directorul Condette, văr de-al lui Astaldi, arestat pentru corupţie

Între firmele italiene care se „înghesuie“ la licitațiile pe infrastructură ale statului român există mai multe legături decât s-ar bănui. Spre exemplu, Societa Italiana per Condotte d’Acqua SpA este condusă de Duccio Astaldi, care nu este altcineva decât vărul președintelui Astaldi, Paolo Astaldi. Duccio a fost arestat, în martie, alături de alți directori de firme de construcții și oficiali de stat, pentru corupție în realizarea de lucrări de infrastructură în „Cizmă“, regiunea Messina, după cum scrie presa din Peninsulă.

Un alt exemplu este legătura între Tirrena și Condotte. Cele două firme italiene sunt asociate într-o a treia, făcută pentru România, care participă alături de ele la licitații, astfel încât concurența reală între ele este puțin probabilă.

Nu numai firmele italiene au încurcat proiecte în România. Și austriecii, prin PORR, au efectuat lucrări neconforme, spre exemplu, la autostrada dintre Aiud și Turda, care ar fi trebuit deschisă circulației în luna mai a acestui an. Un taluz s-a surpat însă, provocând o adevărată prăpastie, acum efectuându-se reparații, iar deschiderea autostrăzii se amână încă o dată.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Mihai Soare 1087 Articole
Author

4 Comentarii

  1. Cum naiba Bulgarii, albanezii au reusit sa construiasca autostrazi moderne iar Romania NU reuseste?

    1. Noi proiecte de infrastructură în Bulgaria finanțate de UE.
    Primul ministru Boiko Borisov a anunțat că 90% din autostrăzile Belgrad-Sofia și Sofia-Salonic sunt realizate.
    După ce a încheiat construcția principalelor autostrăți în Bulgaria de sud – „Tracia”(Sofia-Burgas) și „Marița” (Sofia-frontiera cu Turcia) guvernul bulgar a demarat 2 mari proiecte de infrastructură în partea de nord a țării.

    Săptămâna trecută a fost inaugurată construcția unui nou lot de 10 km al autostrăzii „Hemus” – Sofia-Plevna-Veliko Tărnovo-Varna (425 de km) – din care se află în exploatare 170. Între Șumen și Tărgoviște se construiește un alt lot de 17 km. Construcția celor două loturi se va încheia până la 2020. Primul ministru Boiko Borisov a declarat că autostrada „Hemus” va fi construită până la 2025.
    Bulgarii au ajuns la o reţea de 800 km de autostradă, cu 40 km peste România, deşi ţara noastră este de 2 ori mai mare decât a vecinilor de la Sud de Dunăre.
    https://www.europalibera.org/a/jurnal-de-corespondent-petio-petkov/29140439.html

    2. India – Ţara în care s-au construit 6000 km de autostradă într-un an. Anul trecut România a reuşit performanţa de a nu inaugura niciun kilometru nou de autostrada.
    http://www.businessmagazin.ro/actualitate/tara-in-care-s-au-construit-6000-km-de-autostrada-intr-un-an-anul-trecut-romania-a-reusit-performanta-de-a-nu-inaugura-niciun-kilometru-nou-de-autostrada-16568110

    Concluzie: http://m.ziare.com/stiri/2018-anul-in-care-romania-nu-va-conta-1494911

  2. ca sa vezi minune , aici nu mai funtioneaza ordonanta de urgenta

  3. Exista o singura rezolvare. Renuntarea la contractele cu privati si infiintarea unei Companii de Stat pentru Constructia de Drumuri si Poduri. Cum? E suficient sa se cerceteze cum functiona inainte de 1990. Ar fi mai ieftin si banii raman in Ro nu pleaca pe la italieni, austrieci etc. Dar pentru asta trebuie curaj.

  4. In concluzie, au de la cine invata constructorii romani, adica sa faca lucrari de proasta calitate,sa conteste cind pierd licitatii, sa ceara preturi exorbitante si sa intarzie peste termenele contractuale. Din pacate si instantele romanesti, se lasa antrenate in acest joc al hotilor straini sin taie in carne vie! DNA nu intra acolo de loc?>L-au luat pe Iordache, insa toti strainii au dat mita uriasa unor responasabili! DNA a avut insa probleme cu Ponta si cu Dragnea, cu un „prejudiciu de 250000 lei(dosar Bombon ica)! Pina cind se mai protejeaza strainii?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.