Actualizarea abordărilor – Andrei Marga

 La începutul anilor nouăzeci, mințile se deschideau spre orizonturile largi ale libertății, drepturilor și democrației. Azi, multe se repliază în optici de conjunctură. Se perorează din nou despre dezvoltare, dar fără libertăți și drepturi, și despre democrație, în absența consultării și dezbaterii. Se postulează libertăți, când sărăcia se extinde, sau normalitate, când crizele sufocă inițiativele. Se confirmă că mințirea a devenit „a doua natură” (George Șerban Lying: Mans Second Nature, Westport, Co., 2001) a unora care pretind justiție după ce măsluiesc probe, „lucru bine făcut”, când nimic nu funcționează, și că „totul e bine”, când în jur sporesc necazurile.

Adesea, înseși opiniile și abordările redau superficial faptele sau încurcă noțiunile. Pentru unii, logica nu există, iar etica ține de lumea de apoi. Oportunismul („să nu ne referim la cutare fapt, ca să nu ne legăm la cap”) și impostura – inși care se ascundeau atunci când se decidea integrarea europeană sau care nu au făcut decât să fraudeze vor să dea direcția – nu sunt deloc ceva rar.

Se ocolește frecvent întregul situației, nu se înțeleg diferențierile societății moderne și se închipuie că istoria începe și se sfârșește cu cei de azi. De aceea, opinii prost elaborate, încâlcite și demult clasate au ocupat terenul. Ca rezultat general, spațiul public s-a umplut de confuzii, viitorul pare închis în repetarea a ceea ce este, iar cetățenii sunt convertiți tacit în spectatori.

Libertățile și drepturile individuale, democrația, bunăstarea, împreună cu demnitatea umană care le-a energizat, stau astăzi, firește, înaintea oricărei alte valori. Ele nu au alternativă rațională. Schimbările din ultimul deceniu au adus însă lumea într-o situație fără precedent. „Societatea nesigură”, de care am vorbit cu ani în urmă (Societatea nesigură, Niculescu, București, 2016), înfruntă probleme ce nu se lasă stăpânite decât schimbând opiniile, abordările și întregi concepții. Rețin aici, în spațiul aflat la dispoziție, problemele cheie.

Prima problemă a societăților de azi vine din economie. Analize noi au argumentat că, dincolo de formalisme tehnico-economice, cele două abordări care au dominat gândirea economică postbelică, originate la Keynes şi, respectiv, la Hayek, nu fac faţă crizei persistente din 2008 încoace. Ambele abordări operează cu premise nerealiste. În fapt, variabilitatea preţurilor materiilor prime şi energiei, conflictele ameninţătoare, practicile egoiste ale băncilor, tehnologiile care au redus forţa de muncă nu pot fi escamotate. Nu dă rezultate nici pachetul keynesian al intervenţiei statului şi nici politica hayekiană a austerităţii. Soluţia care intră în actualitate este reorientarea economiei spre „solidaritate în năzuinţa noastră la o viaţă bună” (James K. Galbraith, The End of Normal. The Great Crisis and the Future of Growth, Simon& Schuster, New York, 2014), ce ar putea fi caracteristică unei lumi schimbate.

Analize și mai noi spun că, „în pofida propagandei globaliste, solicitarea la statalitatea naţională este neîntreruptă şi creşte mai departe ca urmare a experienţei din globalizare” (Wolfgang Streeck, Zwischen Globalismus und Demokratie. Politische Ökonomie im ausgehenden Neoliberalismus, 2021). Presiunea la o reorientare urcă astfel. În orice caz, vor câştiga economiile țărilor care rămân în interacţiunile lumii, dar se reprofilează prin suveranitate, servirea interesului public, solidaritate.

A doua problemă vine din evoluţia democraţiei. Deja cu mai bine de un deceniu în urmă s-a observat o schimbare. S-a și propus un termen, cel de „postdemocraţie”, pentru a semnala slăbirea democraţiei. „Conceptul desemnează o comunitate în care are loc ceva de genul alegerilor, ca şi înainte. Aceste alegeri pot să ducă la situaţia în care unele guverne sunt constrânse să plece şi în care, în orice caz, team-uri concurente de experţi în public relations controlează excesiv dezbaterile publice în campaniile electorale, încât acestea devin un spectacol, în care se discută doar anumite probleme, alese în prealabil de experţi. Majoritatea cetăţenilor joacă în această situaţie un rol pasiv, în tăcere, chiar apatic, reacţionând doar la semnalele care li se transmit. În umbra acestei înscenări politice, efectiva politică, ce reprezintă, înainte de orice, interesele economiei, se face în spatele uşilor închise” (Colin Crouch, Postdemocrazia, Laterza & Figli, Gius, 2003). În timp ce instituţiile democratice rămân, formal, intacte, procedeele amintesc de vremurile predemocratice. Influenţa elitelor privilegiate creşte, în dauna controlului cetățenesc. Nu se trăieşte în societăţi nedemocratice, dar deciziile sunt tot mai puțin legitimate democratic.

Odată cu trecerea la „postdemocraţie”, se deschid probleme dificile. Bunăoară, Thomas Jefferson se îngrozea la gândul că vor apărea monopoluri în economie, căci le socotea primejdie pentru democraţie. Azi, numeroase monopoluri naționale și supranaționale din economie, farmaceutică, sau distribuirea informaţiilor, stabilesc însăși politica statelor. Suntem astfel conjuraţi să lămurim cum este posibilă democraţia în condiţii de concentrări de putere economică, mediatică, militară. Deloc uimitor, tema revine azi explicit la Robert Kennedy Jr., candidatul la președinția Americii.

Fapt este că, în zilele noastre, democraţia este pusă în cauză chiar de evoluţia ei lăuntrică. O spun analize de la Harvard sau München sau Paris. Se știe dintr-o experiență dureroasă că, odinioară, prin vot democratic s-au instalat pervers dictaturi. Democraţia este subminată azi de unii care, odată ajunşi la decizii, nici nu vor, nici nu ştiu şi nici nu pot să asigure dezvoltarea. Azi, după alegeri „democratice”, mulţi decidenţi întrec în abuzuri monarhi de odinioară. Autocraţi apar azi chiar și în democraţii.

Şi din acest punct de vedere, libertăţile, drepturile şi democraţia au nevoie de o actualizare sub aspectul conceperii şi al asigurării lor. Altfel, cum recunosc tot mai mulți dintre cei care reflectează responsabil asupra lor, ele rămân sub asalt.

Trecutul istoric îşi are, cum se știe, părţile lui negre, condamnabile – faptele istorice sunt fapte. Ar fi însă cazul ca acest trecut să fie lămurit fără rest de istorii documentate arhivistic, încât să se împiedice manipulările. Un trecut nelămurit este obiect facil de manipulări grosolane. Iar justificarea de politici doar prin reacţie la trecut este, azi ca totdeauna, semn al incapacităţii de a da soluţii la dificultățile vieții actuale și, desigur, de a asigura dezvoltări.

A treia problemă vine din starea generală a lumii. Se petrece sub privirile noastre o cotitură bogată în implicaţii. Spus direct, odată cu noile intervenții ale statului în economie, neoliberalismul se stinge, iar postglobalizarea se conturează, cu atât mai mult în consecinţa directă a scindării lumii.

Ca urmare, sunt tot mai multe motive să gândim ceea ce vine după globalizare (detaliat în A. Marga, După globalizare, Meteor Press, Bucureşti, 2018), chiar dacă sondarea viitorului nu este de la sine înţeleasă în constelaţia culturală actuală, care o priveşte cu suspiciune. Pentru această explorare este nevoie de interogaţii şi conceptualizări aduse la zi, care depăşesc, prin forța lucrurilor, opticile curente.

A patra problemă vine din fluiditatea în care a fost plasată – prin pandemie şi tensiunile dintre supraputeri – ordinea lumii. În jurul anului 2010, s-a schimbat ordinea lumii, trecându-se de la ordinea instalată la începutul anilor nouăzeci, la o nouă ordine. Acesteia se caută să i se facă față astăzi cu diverse devize: „Să aplicăm reglementările și acordurile internaționale deja adoptate” (SUA); „Să asigurăm echilibrul supraputerilor” (Rusia); „Armonia este mai aducătoare de avantaje decât conflictul” (China); „Suntem oameni ca toți ceilalți și avem dreptul să ne decidem soarta în concertul umanității” (Turcia, Polonia, Ungaria, Brazilia etc.); „Să facem ce ne spun cei puternici” (România actuală); „Lăsați-ne în pace, căci știm mai bine ce ne trebuie” (Coreea de Nord).

Nimeni nu se poate izola fără pierderi. În plus, nu poți asigura, propria dezvoltare fără competență și curajul deciziilor proprii. Acum o nouă ordine ia chip, cu tensiunile inerente unei reaşezări de proporţii. Interesul a devenit brusc mai mare pentru poziţionare geopolitică decât pentru modernizare şi democratizare. Oricum, în laboratoarele supraputerilor și ale puterilor a început examinarea de scenarii. Nu lipsesc propuneri de schimbări ale geografiei politice. Deocamdată, nu este ceva hotărât, dar puţine eventualităţi sunt excluse.

A cincea problemă vine din consumarea viziunilor care au dominat era postbelică. La începutul anilor nouăzeci, intra în muzeu viziunea comunismului. Treptat, a intrat în criză și viziunea rivală, cea a liberalismului. Neoliberalismul s-a instalat şi a dominat lumea până la pandemia din 2020-2022 şi războiul din Ucraina. Acestea îi pun însă capăt – indicatorul evident fiind împrejurarea că statele, ca instituţii, au preluat explicit controlul în societate. Politicile se justifică prin mandatul obținut la alegeri așa cum sunt, dar se legitimează infim prin voința majorității cetățenilor.

Trebuie spus iarăși și iarăși că fără libertăţi, drepturi cetăţeneşti şi democraţie, înţelese la propriu, în legătura lor cu demnitatea umană, în care ele au apărut în zorii modernităţii, nu este viaţă demnă de oameni. Și că nu este nici viață de stat modern fără legitimare democratică. Dar realizarea şi realitatea acestor valori se cer azi interogate fără rețineri.

Nu mai eşti nici cetăţean liber şi nici democrat prin aceea că te reclami din valori, mintea rămânându-ţi colonizată de propaganda ce li se opune sau este sub cerințele lor. Nici libertăţile cetăţeneşti şi nici democraţia și legitimarea nu se lasă trecute în proprietatea cuiva – la drept vorbind, ele conţin exigențe care fac imposibilă confiscarea de către un grup, un partid, o ideologie sau propagandă. De altfel, pretenția exclusivității în materie de democrație nu are cum să fie democratică.

Este nevoie tot mai perceptibil de reconfigurarea cetăţeniei, a democraţiei și a legitimării democratice. O nouă viziune asupra lor a devenit necesară, dacă este ca modernitatea să fie promovată.

A şasea problemă este criza în care au intrat recunoaşterea şi, mai ales, respectarea diversităţii oamenilor. Reforma religioasă de cu secole în urmă a recunoscut dreptul fiecărui om de a se raporta cum crede la absolut. Statul modern a introdus în legi respectul libertăţii și drepturilor fiecărei persoane. Cetăţenia, democraţia şi suveranitatea naţională în statul de drept au mers mână în mână. Occidentul a câştigat supremaţie istorică făcând din unitatea celor trei valoare conducătoare în societăți.

Azi, tocmai diversitatea se înţelege puţin. Nu s-a ajuns nici măcar la o relaţie satisfăcătoare a culturilor, care s-a discutat aprins în ultimele decenii. Organizarea civică este preluată mai degrabă în termeni de luptă ideologică. Suveranitatea, abia în condițiile căreia cetățenia și democrația sunt posibile, este suspectată. S-a ajuns din nou la împotmolirea într-o confruntare. Lipseşte însă analiza sistematică a societăţilor existente.

Înţeleasă în profunzime, începând cu anvergura neobişnuită a istoriei ei, occidentalizarea, având ca temelie demnitatea umană şi libertăţile şi drepturile fundamentale ale individului şi cetăţeanului, este naturală. Nu mai este cazul ca cineva să-și aroge meritul descoperirii și reprezentării ei, acest merit fiind al istoriei. Nu occidentalizarea se află în dezbaterea istorică ce contează şi nu ea desparte azi minţile. Ceea ce le desparte este acum folosirea occidentalizării ca paravan pentru inși care au în fapt o legătură mediocră cu Occidentul și-l reduc la opinii calice.

De altfel, a și proliferat activistica politică de capacitate îndoielnică, dar exersată în mediatizare, care, sub pretextul occidentalizării, lovește în stânga și în dreapta și sacrifică valorile. Ea promovează azi nu legi ale lărgirii libertăților și drepturilor, ci legi ale împilării cetățenilor – cum se observă și în România ultimei ore: digitalizare cu supraveghere ocultă, justiție cu dirijare secretă, educație cu segregare socială.

Aşa stând lucrurile, occidentalizarea are a deveni azi reflexivă – spre a evada din ideologii și propaganda de conjunctură. Avem azi de reasumat convieţuirea, dincoace însă de disciplinare şi libertinism, valorificând integritatea şi responsabilitatea persoanelor și, firește, umanitatea din oameni.

A şaptea problemă este declinul justiţiei şi, mai concret, al independenţei justiţiei. Nu doar ţări ca Ungaria şi Polonia, dar mai nou, între altele, și Israelul reclamă faptul că justiţia este folosită ca instrument politic. Aceste ţări caută un echilibru al puterilor „executivă”, „legislativă” şi „juridică” prin care să evite sustragerea de la justiţie a „executivilor” şi „legislativilor”, dar şi preluarea conducerii societăţii de către procurori, care vor să trieze politicile. Chiar la New York, în abordarea unui fost președinte, au apărut indiciile acţiunii unor procurori de a-și servi propria grupare politică cu mijloacele funcției.

România a și fost cadrul experimentului funest, în care, aşa-zisa „direcţie naţională anticorupţie”, cu jurişti precar pregătiţi, a fost instrumentată pentru a implementa politici care nu au de a face cu justiția, nici cu democraţia. Rezultatul a fost sporirea corupţiei în societate, chiar printre „agenţii anticorupţie”. Ba chiar mai grav, ridicarea abuzului la nivel de practică organizată, afectarea democraţiei şi în cele din urmă, paralizia inițiativei economice și civice din societate!

A atinge dreptatea, prin independenţa justiției, nu este astăzi uşor. Dificultățile nu țin însă doar de concentrările de putere economică, politică, militară, mediatică. În fapt, ajung procurori persoane fără experienţă, unele cu infracțiuni la activ, iar independenţa justiţiei este pusă în dependență de voinţa unor persoane – în România, de voinţa „preşedintelui”, în loc ca ea să rămână sub controlul unor instituţii publice.

Mai este de observat că, alături de alte performanţe dintr-o societate – dezvoltarea economică, nivelul democratizării, condiţiile de realizare individuală, posibilitatea exercitării criticii – independența justiției depinde de calitatea politicilor publice şi, în cele din urmă, de calibrul decidenţilor. Pe scala dintre stupidocraţie, trecând prin mediocraţie şi urcând la meritocraţie, se decide astăzi soarta independenţei justiţiei şi, desigur, a oamenilor.

S-a acumulat, în orice caz, o considerabilă încărcătură de improvizații, falsuri și opinii clasate în abordările din viața publică de azi. Pentru a putea fi revigorate, libertăţile, drepturile omului şi cetăţeanului, democraţia și dezvoltarea au nevoie azi de reflexivitate. Cultura europeană, pe solul căreia trăim, este prima solicitată la o reflecție capabilă de abordări și concepții noi, căci ea plăteşte crizele devenite endemice – criza de după 2008, pandemia şi războiul în desfăşurare. Altfel, ea va plăti din greu și scindarea în curs a lumii. (Din volumul A. Marga, Lumea scindată, Meteor Press, în curs de apariție).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 21
Andrei Marga 590 Articole
Author

34 de Comentarii

  1. Toate astea au prins pe un teren pregatit inainte ! Odata cu scaderea educatiei si accesul la internet unde gasesti totul, mai putin esentialul ! Asa s-a intervenit cu milioane de reglementari pentru ca oamenii nu mai pot filtra pana la capat si nu sunt in stare sa judece cu capul lor in a-si hotara singuri drumul in viata ! Multi traiesc ca legumele si sunt dispusi la orice pentru a supravietui, pentru ca asa au inteles ei lumea, fara mare efort al creierului pantru ca nu stiu si deci nu pot sa-l faca ! Parca le spune idioti utili………, dar cui ?!

  2. Domnule Marga, vă mulțumesc pentru articolele dvs, întotdeauna clare si erudite. Aseară am fost „prezent virtual” la o ședință recentă a conservatorilor europeni îngroziți de ceea ce se întâmplă peste ocean unde războiul cultural început în universitățile anilor’70 s-au mutat astăzi, cu tot cu actanți și cu cărțulia lui mao(nu marită o literă mare în nume) în zona puterii de la Washing-tot.Unul spunea că ar fi trebuit, ca buni conservatori cum sunt să-și fi asumat lupta pentru valori ca profesori universitari, însă n-au făcut-o pentru că nu era rentabil.Altul spunea că nu și-ar fi imaginat vreodată că, citez”masculinul sport american” și sistemul corporat bancar(inundat de testosteron, într-un articol precedent) ar fi tras vreodată la woke.Eu, un postac amărât de câte văd, spun ca dl Calhoun: dacă ai de toate și nu faci nimic pentru nimic, o iei razna rău, lucru absolut verificat de Istorie în cazul tuturor elitelor.Adevărul se va instala atunci când va deveni rentabil și toată lumea va dori să-l aibe, fiecare pe pătrățica lui.Cu politica-arta minciunii, și marea finanță- arta de a nu face nimic îmbogățit ca Crassus dar pe munca altuia adică pe adevărul lui batjocorit, nu vom vedea vreodată Libertatea.

  3. Votul popular nu isi mai are rostul. In ziua de azi aduce la putere oameni care nu sunt exponentii societatii, cu principii laxe, nerabdatori sa se imbogateasca. Trebuie trecut la altceva. Demnitatile in stat ar trebui sa fie obligatii cetatenesti cu mandat cu durata unica. Altfel societatea nu isi va mai pune amprenta pe politica, si vom ajunge mai rau decat acum, la un sistem de caste care ne va distruge libertatea.

  4. Despre raportul care confirmă transformarea României în stat polițienesc – inchisoare pentru cei care „tulbura linistea publica” – wow…dictatura reloaded:
    https://www.facebook.com/IosefinaIosefinaPascal/videos/782919866518954/?extid=CL-UNK-UNK-UNK-AN_GK0T-GK1C&mibextid=2Rb1fB
    În 1977, profetul mass-media Marshall McLuhan a discutat despre supravegherea CIA și FBI, iar apoi a transformat-o într-unul dintre cele mai uimitoare comentarii despre identitate în era digitală.
    https://t.me/DystopiaRising/128

  5. asta spune multe despre perceptia indiferent de vremuri. amuzant! sa accepti cu atita usurinta ca exteriorul domina interiorul. se numeste instrainare de sine.

    „La începutul anilor nouăzeci, mințile se deschideau spre orizonturile largi ale libertății, drepturilor și democrației.”

    ma amuza faptul ca majoritatea celor care predica se rezuma la 5 simturi si 3d. deci corpul la putere pentru ca asta percepe omul prin cele 5 simturi. adica percepe undeva in jur de 10% din cine este. si atunci programul de dominare si manipulare este facut astfel incit sa se axeze pe cele 5 simturi. si lipeste etichete precum libertati, drepturi, democratie etc.

    libertatea este o stare interioara si nicidecum exterioara. o ai dar o ignori pentru ca reperul este exteriorul
    drepturi – fiind liber ai drepturile si obligatiile asumate fata de cine esti si singurul care decide conform propriei constiinte
    democratie – exterior, construct teoretic viciat.

    deci ceea ce sintem invatati este sa ignoram interiorul si sa ne lasam dusi de un construct ieftin, bazat pe cele 5 simturi, care sa domine interiorul. adevarata putere este mereu in interiorul fiintei noastre.

    concentrarea perceptiei pe interior schimaba radical totul… dar dl profesor vrea altceva. va tine captivii celor 5 simturi si va toarna la greu etichete, citate, perceptii care nu fac decit sa-i confirme teoriile proprii.

    Universul va reflecta inapoi catre noi gindurile noastre si ne va da intotdeauna dreptate. Atentie la ganduri… Ce se intimpla cu restul de 90%? Cine-l papa si cum?

  6. Articol care spune adevaruri !
    E bun ! Nu minte si nu linguseste !
    BRAVO domnule Marga ! 🙂 De ce-as batjocorii adevarul !
    Incepem sa-i dam dreptate lui MARX … economia INFLUENTEAZA decisiv societatea !
    Criza economica de supraindatorare americana su urmarile ei IN CURS azi, prabusirea non-controlata si dirijata de idei ce functioneaza doar in vreme de NECRIZA …arata adevarata fata a DEMAGOGIEI !
    DIALECTICA vest-est se vede clar MARXIST in criza ECONOMICA a doar vestului !
    Nu-s marxist ! Insa nu pot, vazand lumea de azi sa nu dau dreptate TEORETIC-PRCATICA batranului evreu excomunicat !
    TOT ce traim AZI, nu doar ca-i explicabil prin marxism (oricat de imputzit ne-ar parea, emotional!) ci
    mai e si PRE-DICTIBIL ! 🙂
    Incodata: BRAVO MARGA ! PUP ! Vestul si-a vandut cu profit FUNIA ce-l spanzura acum … 🙁
    SHALOM !

  7. Masoneria domne ca aia se inchina la aghiuta. Din feudalism la capitalism este clar ca ceea ce se naste din pisica soareci maninca cu toate ca revolutia industriala a fost iminenta. Omul nu este un animal ci un corp viu cu suflet viu. Elita conducatoare globala stie jongla situatia in favoarea lor adica iau cu japca resursele lumii inclusiv persoanele care sint resurse umane plus cumpara guverne la kilogram pe credite platite din contribuabili. Si acesti baieti de treaba kazari nu doresc competitie, in gasca lor intri daca esti slujitorul lui aghiuta. Din avutiile lumii 0,03 procente din populatia globului detin 90 la suta din valoarea bogatiilor. Bineinteles ca daca ai banii aia ca magnat poti cumpara guvernele lumii la pret redus 90 la suta ca si in Romania. Dar legi impotriva asa ceva nu prea exista. Glass Steagull act lege Americana di 1933 a fost desfiintata de Clinton la ordinele elitei superbogate in 1999. Deci legea aia din 33 interzicea investitiile riscante a fondurilor depunatorilor de catre banci. Deci protejau clientul bancii dar din 99 legea a fost abrogata si elita conducatoare lacoma sa se imbogateasca mult mai mult in timp ce prostii rabda foame. Din 99 incoace superbogatii cistiga teren impotriva sarantocilor ca noi.

  8. Ce este rațiunea?
    rațiune, rațiuni substantiv feminin
    1. (numai) singular Facultate, proprie omului, de a cunoaște prin noțiuni, judecăți, raționamente; gândire (logică).
    sinonime: gândire antonime: nebunie
    • 1.1. prin extensiune Inteligență, judecată, minte.
    sinonime: inteligență judecată minte
    • 1.2. Treapta a doua a cunoașterii, caracterizată prin faptul că operează cu noțiuni, judecăți și raționamente.
    • 2. Cauză, justificare, motiv, temei.
    sinonime: cauză justificare motiv temei
    • 2.1. Rațiune de stat = principiu în baza căruia o autoritate de stat ia unele măsuri de interes general, trecând peste interesul particular.
    • Rațiunea de a fi (a unui lucru) = ceea ce justifică, motivează existența (unui lucru).
    Suntem în plină postdemocrație, Domnule Marga. Nu putem trăi din amintiri. Lumea actuală conține multe din caracteristicile epocii medievale care trebuie restudiată în profunzime cu bune ṣi rele dar mai ales rele.

  9. Păi bre,. O minte care se deschide, care e suficient de activă pentru a recepționa, depozita și pricepe, aceea minte nu se mai inchide,. Nu se modifică decît poate la o boală.. Dacă nu o ai la posesor, nu ai ce deschide și nu pricepi realitățile, ai nevoie să ți se zică de cum e, de cît e ceasul, de ce să faci, sau orice, căci singur nu le poți, nu ai capacitatea mentală.. E problemă genetică romînească.. Iar cel care poate, e mai răsărit, acela automat fură. Tot problemă genetică e..Concluzia e că romînu e rebut uman, e nereușit și inutil..

  10. Textul de fata este depasit de ceea ce se intimpla in lume .Avem in fata aparitia unor mari schimbari , modificari de substanta geopolitice economice si militare .Suntem in situatia in care Federatia Rusa se destrama , in care aliantele de tot felul se refac prin incercarea de a se copia formatul supra statal numit UE .UE se federalizeaza rapid .Ne aflam in fata disparitiei unor federatii si aparitia altor aranjamente . Pina si in Turcia vedem marile modificari ce sunt parte a unui plan dinainte stabilit la fel cum se intimpla si in Rusia .Turcia se afla in fata colapsului economic si in fata razboiului civil niciuna dintre parti nu va recunoaste pierderea alegerilor .Germania muta decisiv in Ucraina si de aici inainte totul se modifica in aceasta parte de lume . Aceste alegeri din Turcia nu numai ca sunt de o importanta nicicind avuta vreodata dar ele pot aduce surprize de proportii uriase atunci cind Erdogan ar incerca sa nu isi recunosca pierderea alegerilor .Sa speram ca Turcia va sti sa isi protejeze actualele granite obligind perdantul in alegeri sa isi recunoasca infringerea .O Rusie Federativa ce este in plin proces de destramare si atasamentul lui Erdogan fata de Putin contine practic viitorul Turciei aflata in granitele ei actuale . Un razboi civil ce ar contrapune un asiprant la democratia Occidentala fata in fata cu deja dictatorul atasat de Moscova poate rupe in bucati Turcia .Daca Occidentul , impreuna cu aliatii , au planuit, cu multa vreme in urma dezmebrarea Rusiei si daca Occidentul nu se va opri aici ,atunci soarta Turciei ,ca stat aflat in granitele actuale, poate deveni o mare incertitudine daca razboiul civil le va bate la usa .

  11. De acord Keynes era scula bancarilor care voiau sa imprumute guvernul care era proprietatea bancarilor si lumea a uitat de aceste detalii scrise minuscul.

  12. Toti securistii isi dau cu parerea despre prezent.Ardei margarina merita scuipat in trecut.

  13. Cui nu-i place taramul nostru ROMANESC (locuit MAJORITAR de catre un POPOR faurit dpv. genetic pe la 5.500 BC pe acest taram, intr-o epoca umana de tip matriarhala, pasnica si nestructurata inca social) … este liber sa emigreze de pe taramul nostru … spre alte zari si puste …

  14. MARX !
    Asta avea teoria ca daca economia se-mpute se strica si societatea ! S-a stricat ceva-n USA , ultimii 3 ani ? 😀
    S-a-mputzit ceva-n USA economic … ca sa aiba economia , VINA urmarilor de azi ?
    Saracii 🙁 dupa 2008 au doar tiparit neshte dollari in rest tutti frutti !
    USA e OK , pace-n Orientul Mijlociu, Liniste ATOMICA-n Pakistan …BRICS !
    Fratie-ntre democrati si republicani … toate explicate predictiv de evreul rau MARX !
    PUP!

  15. @mishteaux vorbesti prostii ! Marx a fost mai intai: evreu si mai apoi: atheist !

  16. Cultivată și responsabilă incursiune în ceea ce se petrece! De așa ceva este nevoie ca să poată începe deșteptarea. Cum s-a observat de atîtea ori în istorie, atunci când destui oameni își dau seama unde s-a ajuns, poate începe ceva pozitiv. Mi-a plăcut observația că pentru unii logica nu există, iar etica e pentru lumea de apoi. Splendid observat! Felicitări!

  17. Sub anonimat, se poate debita orice fără răspundere. Așa că este valabil ce spunea Mîntuitorul: iartă-i Doamne, că nu știu ce fac! Suntem, într-adevăr, după un articol care atrage atențiunea cît de important ar fi să se cugete ceea ce are loc cu adevărat și cu cugetul curat. Sunt încântat cu aducerea în atenție, de către autor, a psihiatrului George Șerban, cu cartea acestuia despre mințire (Lying – second nature) ca a doua natură a unor oameni. Ar trebui luat aminte la acest dicton.

  18. @Vincențiu asa e ! Anonimitatea ca cea a votului sunt cu ascundeli 🙁 !
    Trebuie data o lege pentru ca votul democratic-ELECTORAL sa nu mai fie secret ci cu semnatura si propria raspundere ! Sa stim ce voteaz fiecare ! Nu injuraturi si urme de fecale pe biletul de vot 🙁 ! RUSINE !
    Trebuie instiintati USR-isti …ideia asta inca nu le-a fatato mintea lor … frantzuzita !

  19. Evident nu ne putem izola fara pierderi dar care e alternativa: Exterminarea shi disparitzia in neant a poporului Roman pe care o realizeaza azi Blestematzii Anglo-Saxoni din SUA folosind drept calai pentru exterminare nazishtii pushi de CIA la Kiev ? Avand in vedere alternativa care din nefericire se intampla azi in Romania orice „pierderi” ar solicita izolarea este totushi preferabila exterminarii. Alternative similare Blestematzii Anglo-Saxoni din SUA ofera shi Coreei, Rusiei, Chinei, Mexic, India, Frantza, Spania, Africa de sud, Brazilia, etc.

  20. @ postakele gudurau ,
    te rog , roaga -te de-un nepot sa te instruiasca sa-ti folosesti corect laptopul , sa scrii cit mai sugestiv comentariile d-tale.
    Pe care , eu , dar si altii-sper , le apreciem.
    Cu simpatie…..

  21. @Zalmoxis spune:
    asta spune multe despre perceptia indiferent de vremuri. amuzant!
    sa accepti cu atita usurinta ca exteriorul domina interiorul.
    se numeste instrainare de sine.

    ” Libertatea este necesitatea INTELEASA! ” – Lenin
    (exprimarea agramata e necesara(!) in intelegerea…necesitatii….obiective…)

  22. Universul nu are nicio treaba cu oamenii, nu ii pasa deloc de ei, in ciuda a ceea ce isi imagineaza credinciosii. Nu suntem un centru de atentie pt politica mondiala, este curios cum unii comentatori nu realizeaza asta si in comentariile lor fac tot felul de scenarii despre evolutiile celor importanti din afara .

  23. Imaginile, sunetele şi informațiile percepute în timp real, au aceiaşi consistență ca şi cele memorate anterior. Din acest motiv, tot ce numim realitate este doar în mintea noastră şi are structura sau consistența acumulată acolo şi care nu poate fi controlată întotdeauna înainte de a ajunge „la destinație” decât cu foarte multă atenție, concentrare, efort şi antrenament. Modelarea şi remodelarea informațiilor odată cu vârsta, cu educația, cu experiențele vieții, pot creşte valoarea şi importanța lor dar nu şi locul sau scopul şi deşi avem impresia că pe parcursul unei vieți acumulăm foarte multe informații ele se tot repetă, ceea ce înseamnă că nicidoată nu sunt prea multe şi nici suficiente pentru a rezolva toate situațiile concrete cu care ne confruntăm la standarde maxime. Împărăția cerurilor este în fiecare dintre noi sau nu dar dacă nu este, poate nu e chiar obligatoriu dar viața fiecăruia şi foarte posibil a tuturor, ar putea deveni un iad.

  24. Motto:
    „Schimbați opiniunea publică, dați-i o altă direcțiune, răscoliți geniul național — spiritul propriu și caracteristic al poporului din adâncurile în care doarme, făceți o uriașă reacțiune morală, o revoluțiune de idei, în care ideea românesc să fie mai mare decât uman, genial, frumos, în fine, fiți români și iar români”.
    (Mihai Eminescu- din romanul “ Geniu pustiu”)

    Pe scurt, actualizarea abordărilor trebuie să includă reforma statului, in următoarele componente:
    -Constitutia;
    -Justitia;
    -Salarizarea din sectorul public;
    -Diminuarea numarului de instituai publice/agentii guvernamentale;
    -Educatia;
    -Sistemul sanitar;
    -Pensiile si asístenta sociala;
    -Descentralizarea si reforma administrativ-teritoriala;
    -Fiscalitatea.

  25. „Muresan Andrei” (scris ca la unguri) este anonimat cand il stie toata lumea pe sifonul care semneaza ?!

  26. Poate că Lostdemocratie este mai exact decât Postdemocratie. Dar teoria este corectă. Este o schimbare fără doar și poate. Atunci, încotro?.

  27. Foooarte bun articol. In sfarsit iata mai multa concretete din partea domnului profesor. No comments , este perfect, marita citit cu creionul in mana !

  28. E de lucru din greu. Poate-i cumva o lume pierdută pentru cauze mari. Pe cîteva generații.

  29. CITAT DIN ARTICOL „”Societatea nesigura”,înfruntă probleme ce nu se lasă stăpânite decât schimbând opiniile, abordările și întregi concepții.”
    Atac fatis al Comisiei Europene indeplinit prin Guvernul Tradator la integritatea teritoriala a Romaniei si implicit la Suveranitatea Nationala.
    PCTE – PROGRAME DE COOPERARE TERITORIALĂ 2014-2020:
    Precizare privind aplicarea prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 66/2011 cu modificările și completările ulterioare referitoare la interpretarea situațiilor de conflicte de interese
    Programul Interreg V-A România-Bulgaria
    Programul România-Moldova
    Programul România-Ucraina
    Programul Interreg IPA CBC România-Serbia
    Programul România-Ungaria
    Programul Bazinul Mării Negre
    Programul Ungaria-Slovacia-România-Ucraina
    Programul INTERREG EUROPE
    PCTE – PROGRAME DE COOPERARE TERITORIALĂ 2014-2020:
    Precizare privind aplicarea prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 66/2011 cu modificările și completările ulterioare referitoare la interpretarea situațiilor de conflicte de interese
    Programul Interreg V-A România-Bulgaria
    Programul România-Moldova
    Programul România-Ucraina
    Programul Interreg IPA CBC România-Serbia
    Programul România-Ungaria
    Programul Bazinul Mării Negre
    Programul Ungaria-Slovacia-România-Ucraina
    Programul INTERREG EUROPE
    Programul URBACT III
    Programul INTERACT III
    Programul Transnațional Dunărea
    Programul de cooperare ESPON 2020
    Ordinul MDLPA nr. 1329/21.09.2021 pentru aprobarea metodologiei în vederea punerii în aplicare a Ordonanței nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal bugetare prin ajustarea preturilor aferente materialelor de construcții pentru contractele de lucrări finanțate prin Programele de cooperare teritorială europeană
    Anexa 1.1 | Anexa 1.2 | Anexa 1.3
    Instrucțiunea nr. 15 privind primirea fondurilor FEDR
    Instrucțiunea nr. 16 privind suspendarea termenelor legate de cofinanțarea națională a proiectelor

  30. Aceasta „opera”o indeplineste tovarasul Cseke Attila care are la dispozitie 16 miliarde euro,in timp ce Udrea avea 4 miliarde.Cseke Attila fost jurist la un srt tictoc,fost notar invirte distrugerea tarii,calare pe ea cu UDMR,a distrus spitalele ca fost ministru ,a dat afara din spitale bolnavi,batrini cu BAsescu-Petrov si Boc au facut jaf si prapad.La Oradea la 9 mai Programul cu o alocare totală de 175.940.025 de euro,Cseke a reprezentat Romania ca manager”,Ungaria fiind reprezentata de catre Autoritate Națională, găzduită de către Ministerul Afacerilor Externe și Comerțului.Unde este autoritatea Nationala a Romaniei?Pt.ca ROHU va avea impact asupra întregii arii a Programului, cuprinzând 8 județe, 4 în România (Arad, Bihor, Satu Mare și Timiș) și 4 în Ungaria (Békés, Csongrád-Csanád Hajdú-Bihar și Szabolcs-Szatmár-Bereg)ai avem si noi Autoritate Nationala -care nu a fost prezenta ci „managerul”Cseke!Scopul?”crearea unei regiuni transfrontaliere între România și Ungaria mai verde, mai rezilientă și mai coezivă, cu o mai bună înțelegere a oportunităților de cooperare, încredere sporită și reducerea barierelor în calea cooperării,DESI Victor Orban invoca interesele nationaliste extremiste ale UNgariei in fatza Romaniei !
    Perzenta UDMR o formatiune ongista etnica la luarea hotaririlor si lipsa de control cum le indeplineste din aprtea Guvernului,lasa loc liber abuzurilor facute contra Romaniei.FEDR-europa ne baga pe git fonduri „regionale”de care Romania nu profita,nu le vede,nu se dezvolta!Unde sunt ?LA Ceke SI Trupa udemerista !Romania sarac si arpoape de faliment!
    PSD-PNL-UDMR coalitie de inalta tradare ,sluga Comisiei europene un „stat suprastatal”abuziv si imixtionar,regionalizand Romania sub ochiii nostrii,incalcind suvernatitatea si independenta teritoriala,ec.,politica,culturala,energetica,IDENTITARA,INCALCIND TOATE VALORILE ,DREPTURI SI LIBERTATI apartinind Poporului Roman.
    ROEXIT!
    ROEXIT!

  31. Cind intern tara este praf,toate aceste „planuri”de perforari ale granitelor catre vecini ce rezultate au adus?Ungaria si-a facut prin contributia tradaoarei Romgaz din Medias si Transgaz a lui Sterian,propriul hub si Mollul,Bulgaria propriul hub cu Grecia,azerii promitind ca „vor livra si Romanie”gaze din sud din Bulgaria desi avem o conductA BRUA CATRE bULGARIA !Alta conducta brua sau chiar 2,de la M Neagra duce spre vest Serbia,Ungaria,AUstria si ne saluta din mers,tranzitind doar teritoriul nostru.Prin Ungheni dam gaze Moldovei,iar prin „planul Rom-Ucraina”se dovedeste ca episdul „Bistroe”era pus la cale de mult, fiind mincinoase afirmatiile lui Alina Valeanu ca Rom nu „colaboreaza”cu Ucraina si UE nu stie de scandalul BIstroe cind demult Rom este antrenata in planul sistem.de transport european prin care opereaza nestingherita dupa cum se vede !
    PNRR o „reforma”mincinoasa nevotata de parlament,impus de catre Iohannis si aceiasi Com.europeana,distruge orice ec.autohtona si face haos cu masuri aberante,insemnind noi datorii publice ai caror beneficiari nu este Romania ci altii.
    In lipsa unui plan de tara ,orice plan fiind impus de UE,disolutia economica autohtona si disparitia suveraniatatii sunte evidente.Ciuca,Ciolacu,Iohannis si toata camarila proeuropeana poarta raspunderea datoriilor contractate de un guvern si un presedinte realmente slugi plecate.Deteriorarea democratiei este evidenta, cu asemenea pusi in virful statului de catre stapinii externi(si chiar interni pt.ca actioneaza de aici)in tavalugul lor nu mai exista principii sau norme privind dr.si libertati de respectat.Traim intr-o autocratie( Formă de guvernare în care întreaga putere a statului e concentrată în mâna unei singure persoane)prin Iohannis care conduce prin parlamentul aservit ca si guvernul si justitia .

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.